
"הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים
טורקיה מסתמנת כשחקנית פוטנציאלית חשובה בשוק הרכב החשמלי עם השקות חדשות שמיועדות לתפוס נתח שוק משמעותי; הסיכויים והסיכונים
טורקיה מנסה בשנים האחרונות להפוך ליצרנית עצמאית ומשפיעה בשוק הרכב העולמי במיוחד בתחום הרכב החשמלי. במרכז המהפכה הזו עומדת Togg, החברה הלאומית לרכב חשמלי, שמגובה בתמיכה ממשלתית נרחבת ומשלבת שאיפות פוליטיות, כלכליות וטכנולוגיות. עם השקת דגמים חדשים בתערוכת IAA Mobility במינכן, Togg מציבה את עצמה כמתחרה פוטנציאלית בשוק האירופי התחרותי.
בשביל רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, מדובר בניסיון להוכיח את עוצמתה של טורקיה. הוא רוצה בהצלחה כדי להגביר את כוחו בתוך טורקיה וגם לקבל את הכבוד מבחוץ. Togg היא הבייבי שלו. אך הדרך מלאה באתגרים.
Togg, או בשמה המלא Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu, הוקמה ב-2018 כמיזם משותף של חמש חברות טורקיות פרטיות, בהובלת הממשלה תחת ארדואן. החברה אינה רק יצרנית רכב, אלא פרויקט לאומי שמטרתו לבנות תעשייה מקומית מקיפה: מפיתוח טכנולוגיות רכב חכם, דרך ייצור סוללות ועד מערכות עזר נהיגה מתקדמות. בטורקיה, שבה תעשיית הרכב תורמת כ-5% מהתמ"ג, ומהווה 15% מהיצוא, מעסיקה כ-800 אלף עובדים (כ-11% מכוח העבודה התעשייתי) ומגלגלת כ-7% מהכנסות המסים, Togg מייצגת מעבר אסטרטגי מאסטרטגיית ייצוא חלקים למותגים כמו פורד, רנו ופיאט, למשהו גדול יותר: מותג לאומי שמפחית תלות זרה ומחזק את הכלכלה.
מ-0 ל-20%: כיצד כבשה Togg את השוק הטורקי בשנתיים
השוק הטורקי עצמו חווה צמיחה דרמטית בשוק הרכב החשמלי, עם נתח של 18% ממכירות הרכבים החדשים נכון למאי 2025. דומה לנתונים בגרמניה ועולה על ספרד, איטליה ויוון. מכירות EV כוללות בטורקיה עלו ב-130% במהלך השנה, עם למעלה מ-104 אלף יחידות עד אוגוסט, ו-Togg מובילה את השוק עם כ-20% מנתח ה-EV, כולל מכירות של כ-21 אלף יחידות מדגם הדגל T10X (SUV חשמלי) מינואר עד אוגוסט - עלייה של 42% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. בשנה המלאה של 2024 נמכרו כ-30,000 יחידות.
- רעידת אדמה בתקשורת הטורקית: ארדואן משתלט על ענקית המדיה האברטורק
- ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתערוכת IAA Mobility 2025 במינכן, Togg הציגה שני דגמים מרכזיים שמסמנים את הכניסה הרשמית שלה לאירופה. הדגם הראשון הוא ה-T10X, SUV חשמלי קומפקטי שכבר נמכר בהצלחה בטורקיה. הוא מצויד בשתי אופציות סוללה: 52.4 קוט"ש לטווח של כ-312 ק"מ, או 88.5 קוט"ש לטווח של עד 520 ק"מ (לפי תקן WLTP). עם הספק מנוע של 160-320 קילוואט (210-430 כ"ס), מערכת הנעה אחורית או כפולה, ותמיכה בטעינה מהירה עד 180 קילוואט (28 דקות מ-20% ל-80%), ה-T10X מציע תכונות מתקדמות כמו תצוגות פנים מרובות, עדכונים אלחוטיים (OTA) ומערכות בטיחות שקיבלו 5 כוכבים ב-Euro NCAP.
הרכב השני הוא ה-T10F, סדאן חשמלית בפורמט פאסטבק (חמש דלתות) עם עיצוב פרימיום שמזכיר מותגים כמו מרצדס. הדגם יהיה זמין בארבע גרסאות: V1E טווח סטנדרטי (160 ק"ו, 52.4 קוט"ש, 334 ק"מ), V1 טווח ארוך (160 ק"ו, 88.5 קוט"ש, עד 620 ק"מ), V2 טווח ארוך (610 ק"מ) ו-V2 כפול מנועים (320 ק"ו, 520 ק"מ), עם טווח נסיעה מרבי של עד 600 ק"מ. הוא כולל גג זכוכית פנורמי, מראות חיצוניות מבוססות מצלמות ושבע כריות אוויר כסטנדרט, וגם הוא קיבל 5 כוכבים ב-Euro NCAP.
ההשקה האירופית מתחילה בגרמניה, השוק הגדול ביותר באירופה, עם פתיחת הזמנות מקדימות ל-T10X ול-T10F ב-29 בספטמבר. בטורקיה, הזמנות ל-T10F החלו ב-15 בספטמבר. Togg הקימה חברת בת בגרמניה (Togg Europe GmbH) בשטוטגרט כבר ב-2021, ומתכננת להתרחב לצרפת, איטליה, הולנד ושוודיה. המחירים עדיין לא פורסמו, אך בטורקיה ה-T10X נמכר בכ-40,000 אירו, מה שמציב אותו כמתחרה במחירים בינוניים מול מותגים סיניים זולים ואירופיים יקרים יותר. המכירות יתבצעו באופן דיגיטלי דרך פלטפורמת Trumore, ו-Togg בוחנת פריסת תשתית טעינה Trugo בגרמניה.
- כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
ארדואן רואה ב-Togg סמל לגאווה לאומית, דומה ל"מכונית העם" של טורקיה, פרויקט שמקדם עצמאות טכנולוגית ומפחית תלות ביבוא. טורקיה ייצרה במשך עשרות שנים רכבים למותגים זרים, עם יצוא של 37.2 מיליארד דולר ב-2024, אך ללא מותג מקומי חזק. Togg משנה זאת דרך שותפויות כמו Siro, חברת בת לייצור סוללות בגמליק (קיבולת 3 גיגה-וואט-שעה, שתגדל ל-20 עד 2031), תוך ניצול מאגרי ליתיום מקומיים. הממשלה תומכת בפרויקט בהיקף נרחב: תוכנית HIT-30 עם תקציב 30 מיליארד דולר, כולל 5 מיליארד לייצור EV ו-4.5 מיליארד לסוללות; פטורים ממכס ומע"מ, הלוואות זולות, ערבויות מדינה לרכישת 30,000 יחידות, ותעריפים גבוהים על יבוא (40% על EV סיניים, 50% על בנזין והיברידיות). שינויי מס ÖTV ב-2025 מטילים 80-220% על רכבי בעירה פנימית לעומת 10-60% על EV, מה שמאיץ את המעבר לחשמלי. כל אלה צפויים להגדיל את נתח ה-EV בשוק הטורקי ל-20% עד סוף 2025. הפרויקט אינו רק כלכלי; הוא כלי פוליטי לארדואן, שמשתמש בו כדי להדגיש התקדמות טכנולוגית ב"מאה של טורקיה", במיוחד בזמני משבר כלכלי כמו אינפלציה גבוהה.
המטרה - לכבוש את אירופה
החברה בנתה תשתית חזקה: מפעל בגמליק עם קיבולת ייצור ראשונית של 175,000 יחידות בשנה, שתגדל בהדרגה. הסוללות מיוצרות מקומית, מה שמפחית עלויות ומגביר שליטה בשרשרת האספקה. דירוגי הבטיחות האירופיים (5 כוכבים) הם תנאי כניסה חיוני, והדגמים מציעים תכונות פרימיום כמו ADAS מתקדם וטעינה מהירה. בשוק הביתי, Togg תופסת כ-20% מנתח EV ב-2025, עם צמיחה של 117% במכירות EV כלליות. ההתרחבות לאירופה צפויה להגדיל מכירות, כאשר גרמניה נבחרה בגלל תשתיות טעינה מפותחות ותמריצים. Togg שואפת להגיע ל-1 מיליון יחידות עד 2032 באירופה וטורקיה, עם תכנון להשגת רווחיות תפעולית ראשונה סביב 2028-2030, דרך מכירות שנתיות של 150-200 אלף יחידות, ירידה בעלויות ייצור וסוללות, שליטה בשרשראות האספקה, תמריצי מדינה יציבים ובניית אמון בשירות אחר-מכירה.
הכניסה הרשמית לשוק הגרמני עם משלוחים ראשונים צפויה בסוף 2025-תחילת 2026, כולל פתיחת הזמנות, קביעת מחירים תחרותיים, בניית רשת שירות והתאמה למיסוי ועמלות יבוא בתוך הגוש האירופי. ההתרחבות למדינות נוספות כמו צרפת, איטליה, הולנד ושוודיה תתרחש ב-2026-2027, עם חתימת הסכמים לייבוא, בניית שותפויות לחלוקה ושירות, תקני התאמה ספציפיים לשווקים, הגדלת כוח ייצור וכניסה לתחומים נוספים כמו דגמי תקציב. בסוף העשור, Togg מתכננת השקת דגמים נגישים לצרכן הביתי, כמו דגם חשמלי זול יחסית מתחת ל-30,000 אירו, התאמה לתשתיות טעינה עירוניות ואפשרות לקנות דרך מודלים של שכירות שירות.
למרות ההתקדמות, Togg מתמודדת עם מכשולים משמעותיים. ראשית, התחרות: שוק EV האירופי צומח באיטיות עקב הפסקת סובסידיות במדינות רבות, עם דגש על דגמים זולים (מתחת ל-30,000 אירו). מותגים סיניים כמו BYD ו-MG כבר תופסים כ-6% מהשוק, בעוד ותיקים כמו פולקסווגן ו-BMW משקיעים מיליארדים במעבר לחשמלי. Togg צריכה להתחרות במחיר, איכות ושירות.
שנית, רווחיות: מומחים מעריכים צורך במעל 100 אלף מכירות שנתיות כדי להגיע לאיזון, לעומת 0 אלף ב-2024. עלויות סוללות גבוהות, בניית רשת טעינה (רק 72% חלקים מקומיים כעת) והתאמה לרגולציה אירופית (יעדי פליטות, מסי יבוא) הם אתגרים.
שלישית, שינויים פוליטיים: מתחים עם האיחוד האירופי על יבוא סיני דרך טורקיה (בגלל איחוד מכס) עלולים להשפיע. Togg רומזת על IPO אך לא מפרטת מעבר, וייתכן שזה ייקח זמן. בינתיים היא תלויה בתמיכה ממשלתית.
שוק הרכב החשמלי באירופה מציג תמונה מעורבת, עם הזדמנויות לצמיחה אך גם סיכונים. במחצית הראשונה של 2025, מכירות EV באירופה זינקו ב-34% ל-1.19 מיליון יחידות, עם נתח שוק של 15.4% ב-EU עד מאי (701,089 יחידות), עלייה מ-12.1% בשנה הקודמת. גרמניה מובילה עם 20.6% מכלל מכירות EV באירופה, צמיחה של 43.2% בגרמניה, 26.7% בבלגיה ו-6.7% בהולנד, אך צרפת ירדה ב-7.1%. היברידים תופסים 35.1% מהשוק עם 1.6 מיליון יחידות, ופלאג-אין היברידים 8.2%.
תחזיות מצביעות על נתח EV של 25% באירופה עד סוף 2025, ועד 2030, עלייה ל-60-70%, עם צורך ב-410,000 תחנות טעינה נוספות בשנה, מה שייצור ערך של 70-100 מיליארד דולר. הזדמנויות כוללות שירותים חדשים כמו פיננסים ומימון הלוואות רכב (גידול של 30-40 מיליארד דולר), אפטרמרקט (80 מיליארד) ותחזוקה, אך סיכונים כוללים ירידה בערך מוסף אם מותגים זרים (בעיקר סיניים) יתפסו נתח גדול.
האם המטרה של Togg אפשרית? הסיכויים גבוהים אם תשמור על איכות במחירים תחרותיים, תבנה תשתיות שירות ותסתגל לרגולציה משתנה כמו יעדי פליטה ותמריצים. שיתופי פעולה עם סינים (כמו BYD שמשקיעה במפעל טורקי) יכולים להוזיל עלויות ולהעביר טכנולוגיה, אך עלולים להגביר תחרות פנימית. סיכונים כוללים כישלון כמו של Fisker או Arrival, תלות בסובסידיות ופגיעה אם האינפלציה בטורקיה תימשך. אם תגיע ל-200,000 מכירות שנתיות, Togg יכולה להפוך לשחקנית משמעותית, אך כישלון עלול להפוך אותה לסמל לאומי מוגבל.
Togg צפויה ליצור אלפי מקומות עבודה בייצור, סוללות וחלקים, ולחזק את היצוא הטורקי. הפחתת תלות ביבוא תחסוך מיליארדים במט"ח, בעוד מעבר ל-EV יפחית פליטות בערים כמו איסטנבול, בתנאי שתשתיות חשמל ירוק יתמכו בכך. באירופה, Togg עלולה להוות איום על יצרנים מקומיים אם תציע מחירים תחרותיים, אך גם הזדמנות לשיתופי פעולה. פוליטית, הפרויקט מחזק את ארדואן כמנהיג טכנולוגי, אך כישלון עלול לפגוע בתדמית.
Togg מייצגת את השאיפה הטורקית להיות שחקנית גלובלית במהפכה הירוקה, עם דגמים מתקדמים, תמיכה ממשלתית ופוטנציאל צמיחה. אולם, להצלחה נדרשים מחירים נגישים, רשת שירות אמינה והתמודדות עם תחרות עזה. אם אכן תגיע ל-1 מיליון יחידות עד 2032 כמתוכנן, Togg עשויה לשנות את מפת ה-EV העולמית; אחרת, היא תישאר סמל לאומי מוגבל. השנים הקרובות יקבעו אם זו תחילת עידן חדש או רק חלום יקר.
- 1.שיכשלו אמן ומשם תתחיל נפילתו של הרודן (ל"ת)אנונימי 13/09/2025 09:18הגב לתגובה זו

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.
לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.
אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.
העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות, וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.
פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.
- לא מחיר 'מבצע' - הוזלות במחיר קטלוגי של דגמי MG
- אופל גרנדלנד החדש - החל מ 187.0 אש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7