TOGGTOGG

"הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים

טורקיה מסתמנת כשחקנית פוטנציאלית חשובה בשוק הרכב החשמלי עם השקות חדשות שמיועדות לתפוס נתח שוק משמעותי; הסיכויים והסיכונים

עמית בר | (5)
נושאים בכתבה ארדואן טורקיה

טורקיה מנסה בשנים האחרונות להפוך ליצרנית עצמאית ומשפיעה בשוק הרכב העולמי במיוחד בתחום הרכב החשמלי. במרכז המהפכה הזו עומדת Togg, החברה הלאומית לרכב חשמלי, שמגובה בתמיכה ממשלתית נרחבת ומשלבת שאיפות פוליטיות, כלכליות וטכנולוגיות. עם השקת דגמים חדשים בתערוכת IAA Mobility במינכן, Togg מציבה את עצמה כמתחרה פוטנציאלית בשוק האירופי התחרותי. 

בשביל רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, מדובר בניסיון להוכיח את עוצמתה של טורקיה. הוא רוצה בהצלחה כדי להגביר את כוחו בתוך טורקיה וגם לקבל את הכבוד מבחוץ.  Togg היא הבייבי שלו. אך הדרך מלאה באתגרים.

Togg, או בשמה המלא Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu, הוקמה ב-2018 כמיזם משותף של חמש חברות טורקיות פרטיות, בהובלת הממשלה תחת ארדואן. החברה אינה רק יצרנית רכב, אלא פרויקט לאומי שמטרתו לבנות תעשייה מקומית מקיפה: מפיתוח טכנולוגיות רכב חכם, דרך ייצור סוללות ועד מערכות עזר נהיגה מתקדמות. בטורקיה, שבה תעשיית הרכב תורמת כ-5% מהתמ"ג, ומהווה 15% מהיצוא, מעסיקה כ-800 אלף עובדים (כ-11% מכוח העבודה התעשייתי) ומגלגלת כ-7% מהכנסות המסים, Togg מייצגת מעבר אסטרטגי מאסטרטגיית ייצוא חלקים למותגים כמו פורד, רנו ופיאט,  למשהו גדול יותר: מותג לאומי שמפחית תלות זרה ומחזק את הכלכלה.

מ-0 ל-20%: כיצד כבשה Togg את השוק הטורקי בשנתיים

השוק הטורקי עצמו חווה צמיחה דרמטית בשוק הרכב החשמלי, עם נתח של 18% ממכירות הרכבים החדשים נכון למאי 2025. דומה לנתונים בגרמניה ועולה על ספרד, איטליה ויוון. מכירות EV כוללות בטורקיה עלו ב-130% במהלך השנה, עם למעלה מ-104 אלף יחידות עד אוגוסט, ו-Togg מובילה את השוק עם כ-20% מנתח ה-EV, כולל מכירות של כ-21 אלף יחידות מדגם הדגל T10X (SUV חשמלי) מינואר עד אוגוסט - עלייה של 42% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. בשנה המלאה של 2024 נמכרו כ-30,000 יחידות.

בתערוכת IAA Mobility 2025 במינכן, Togg הציגה שני דגמים מרכזיים שמסמנים את הכניסה הרשמית שלה לאירופה. הדגם הראשון הוא ה-T10X, SUV חשמלי קומפקטי שכבר נמכר בהצלחה בטורקיה. הוא מצויד בשתי אופציות סוללה: 52.4 קוט"ש לטווח של כ-312 ק"מ, או 88.5 קוט"ש לטווח של עד 520 ק"מ (לפי תקן WLTP). עם הספק מנוע של 160-320 קילוואט (210-430 כ"ס), מערכת הנעה אחורית או כפולה, ותמיכה בטעינה מהירה עד 180 קילוואט (28 דקות מ-20% ל-80%), ה-T10X מציע תכונות מתקדמות כמו תצוגות פנים מרובות, עדכונים אלחוטיים (OTA) ומערכות בטיחות שקיבלו 5 כוכבים ב-Euro NCAP.

הרכב השני הוא ה-T10F, סדאן חשמלית בפורמט פאסטבק (חמש דלתות) עם עיצוב פרימיום שמזכיר מותגים כמו מרצדס. הדגם יהיה זמין בארבע גרסאות: V1E טווח סטנדרטי (160 ק"ו, 52.4 קוט"ש, 334 ק"מ), V1 טווח ארוך (160 ק"ו, 88.5 קוט"ש, עד 620 ק"מ), V2 טווח ארוך (610 ק"מ) ו-V2 כפול מנועים (320 ק"ו, 520 ק"מ), עם טווח נסיעה מרבי של עד 600 ק"מ. הוא כולל גג זכוכית פנורמי, מראות חיצוניות מבוססות מצלמות ושבע כריות אוויר כסטנדרט, וגם הוא קיבל 5 כוכבים ב-Euro NCAP.

ההשקה האירופית מתחילה בגרמניה, השוק הגדול ביותר באירופה, עם פתיחת הזמנות מקדימות ל-T10X ול-T10F ב-29 בספטמבר. בטורקיה, הזמנות ל-T10F החלו ב-15 בספטמבר. Togg הקימה חברת בת בגרמניה (Togg Europe GmbH) בשטוטגרט כבר ב-2021, ומתכננת להתרחב לצרפת, איטליה, הולנד ושוודיה. המחירים עדיין לא פורסמו, אך בטורקיה ה-T10X נמכר בכ-40,000 אירו, מה שמציב אותו כמתחרה במחירים בינוניים מול מותגים סיניים זולים ואירופיים יקרים יותר. המכירות יתבצעו באופן דיגיטלי דרך פלטפורמת Trumore, ו-Togg בוחנת פריסת תשתית טעינה Trugo בגרמניה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ארדואן רואה ב-Togg סמל לגאווה לאומית, דומה ל"מכונית העם" של טורקיה, פרויקט שמקדם עצמאות טכנולוגית ומפחית תלות ביבוא. טורקיה ייצרה במשך עשרות שנים רכבים למותגים זרים, עם יצוא של 37.2 מיליארד דולר ב-2024, אך ללא מותג מקומי חזק. Togg משנה זאת דרך שותפויות כמו Siro, חברת בת לייצור סוללות בגמליק (קיבולת 3 גיגה-וואט-שעה, שתגדל ל-20 עד 2031), תוך ניצול מאגרי ליתיום מקומיים. הממשלה תומכת בפרויקט בהיקף נרחב: תוכנית HIT-30 עם תקציב 30 מיליארד דולר, כולל 5 מיליארד לייצור EV ו-4.5 מיליארד לסוללות; פטורים ממכס ומע"מ, הלוואות זולות, ערבויות מדינה לרכישת 30,000 יחידות, ותעריפים גבוהים על יבוא (40% על EV סיניים, 50% על בנזין והיברידיות). שינויי מס ÖTV ב-2025 מטילים 80-220% על רכבי בעירה פנימית לעומת 10-60% על EV, מה שמאיץ את המעבר לחשמלי. כל אלה צפויים להגדיל את נתח ה-EV בשוק הטורקי ל-20% עד סוף 2025. הפרויקט אינו רק כלכלי; הוא כלי פוליטי לארדואן, שמשתמש בו כדי להדגיש התקדמות טכנולוגית ב"מאה של טורקיה", במיוחד בזמני משבר כלכלי כמו אינפלציה גבוהה.

המטרה - לכבוש את אירופה

החברה בנתה תשתית חזקה: מפעל בגמליק עם קיבולת ייצור ראשונית של 175,000 יחידות בשנה, שתגדל בהדרגה. הסוללות מיוצרות מקומית, מה שמפחית עלויות ומגביר שליטה בשרשרת האספקה. דירוגי הבטיחות האירופיים (5 כוכבים) הם תנאי כניסה חיוני, והדגמים מציעים תכונות פרימיום כמו ADAS מתקדם וטעינה מהירה. בשוק הביתי, Togg תופסת כ-20% מנתח EV ב-2025, עם צמיחה של 117% במכירות EV כלליות. ההתרחבות לאירופה צפויה להגדיל מכירות, כאשר גרמניה נבחרה בגלל תשתיות טעינה מפותחות ותמריצים. Togg שואפת להגיע ל-1 מיליון יחידות עד 2032 באירופה וטורקיה, עם תכנון להשגת רווחיות תפעולית ראשונה סביב 2028-2030, דרך מכירות שנתיות של 150-200 אלף יחידות, ירידה בעלויות ייצור וסוללות, שליטה בשרשראות האספקה, תמריצי מדינה יציבים ובניית אמון בשירות אחר-מכירה.

הכניסה הרשמית לשוק הגרמני עם משלוחים ראשונים צפויה בסוף 2025-תחילת 2026, כולל פתיחת הזמנות, קביעת מחירים תחרותיים, בניית רשת שירות והתאמה למיסוי ועמלות יבוא בתוך הגוש האירופי. ההתרחבות למדינות נוספות כמו צרפת, איטליה, הולנד ושוודיה תתרחש ב-2026-2027, עם חתימת הסכמים לייבוא, בניית שותפויות לחלוקה ושירות, תקני התאמה ספציפיים לשווקים, הגדלת כוח ייצור וכניסה לתחומים נוספים כמו דגמי תקציב. בסוף העשור, Togg מתכננת השקת דגמים נגישים לצרכן הביתי, כמו דגם חשמלי זול יחסית מתחת ל-30,000 אירו, התאמה לתשתיות טעינה עירוניות ואפשרות לקנות דרך מודלים של שכירות שירות.

למרות ההתקדמות, Togg מתמודדת עם מכשולים משמעותיים. ראשית, התחרות: שוק EV האירופי צומח באיטיות עקב הפסקת סובסידיות במדינות רבות, עם דגש על דגמים זולים (מתחת ל-30,000 אירו). מותגים סיניים כמו BYD ו-MG כבר תופסים כ-6% מהשוק, בעוד ותיקים כמו פולקסווגן ו-BMW משקיעים מיליארדים במעבר לחשמלי. Togg צריכה להתחרות במחיר, איכות ושירות. 

שנית, רווחיות: מומחים מעריכים צורך במעל 100 אלף מכירות שנתיות כדי להגיע לאיזון, לעומת 0 אלף ב-2024. עלויות סוללות גבוהות, בניית רשת טעינה (רק 72% חלקים מקומיים כעת) והתאמה לרגולציה אירופית (יעדי פליטות, מסי יבוא) הם אתגרים.

שלישית, שינויים פוליטיים: מתחים עם האיחוד האירופי על יבוא סיני דרך טורקיה (בגלל איחוד מכס) עלולים להשפיע. Togg רומזת על IPO אך לא מפרטת מעבר, וייתכן שזה ייקח זמן. בינתיים היא תלויה בתמיכה ממשלתית. 

שוק הרכב החשמלי באירופה מציג תמונה מעורבת, עם הזדמנויות לצמיחה אך גם סיכונים. במחצית הראשונה של 2025, מכירות EV באירופה זינקו ב-34% ל-1.19 מיליון יחידות, עם נתח שוק של 15.4% ב-EU עד מאי (701,089 יחידות), עלייה מ-12.1% בשנה הקודמת. גרמניה מובילה עם 20.6% מכלל מכירות EV באירופה, צמיחה של 43.2% בגרמניה, 26.7% בבלגיה ו-6.7% בהולנד, אך צרפת ירדה ב-7.1%. היברידים תופסים 35.1% מהשוק עם 1.6 מיליון יחידות, ופלאג-אין היברידים 8.2%.

תחזיות מצביעות על נתח EV של 25% באירופה עד סוף 2025, ועד 2030,  עלייה ל-60-70%, עם צורך ב-410,000 תחנות טעינה נוספות בשנה, מה שייצור ערך של 70-100 מיליארד דולר. הזדמנויות כוללות שירותים חדשים כמו פיננסים ומימון הלוואות רכב (גידול של 30-40 מיליארד דולר), אפטרמרקט (80 מיליארד) ותחזוקה, אך סיכונים כוללים ירידה בערך מוסף אם מותגים זרים (בעיקר סיניים) יתפסו נתח גדול. 

האם המטרה של Togg אפשרית? הסיכויים גבוהים אם תשמור על איכות במחירים תחרותיים, תבנה תשתיות שירות ותסתגל לרגולציה משתנה כמו יעדי פליטה ותמריצים. שיתופי פעולה עם סינים (כמו BYD שמשקיעה במפעל טורקי) יכולים להוזיל עלויות ולהעביר טכנולוגיה, אך עלולים להגביר תחרות פנימית. סיכונים כוללים כישלון כמו של Fisker או Arrival, תלות בסובסידיות ופגיעה אם האינפלציה בטורקיה תימשך. אם תגיע ל-200,000 מכירות שנתיות, Togg יכולה להפוך לשחקנית משמעותית, אך כישלון עלול להפוך אותה לסמל לאומי מוגבל.

Togg צפויה ליצור אלפי מקומות עבודה בייצור, סוללות וחלקים, ולחזק את היצוא הטורקי. הפחתת תלות ביבוא תחסוך מיליארדים במט"ח, בעוד מעבר ל-EV יפחית פליטות בערים כמו איסטנבול, בתנאי שתשתיות חשמל ירוק יתמכו בכך. באירופה, Togg עלולה להוות איום על יצרנים מקומיים אם תציע מחירים תחרותיים, אך גם הזדמנות לשיתופי פעולה. פוליטית, הפרויקט מחזק את ארדואן כמנהיג טכנולוגי, אך כישלון עלול לפגוע בתדמית.

Togg מייצגת את השאיפה הטורקית להיות שחקנית גלובלית במהפכה הירוקה, עם דגמים מתקדמים, תמיכה ממשלתית ופוטנציאל צמיחה. אולם, להצלחה נדרשים מחירים נגישים, רשת שירות אמינה והתמודדות עם תחרות עזה. אם אכן תגיע ל-1 מיליון יחידות עד 2032 כמתוכנן, Togg עשויה לשנות את מפת ה-EV העולמית; אחרת, היא תישאר סמל לאומי מוגבל. השנים הקרובות יקבעו אם זו תחילת עידן חדש או רק חלום יקר.


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 13/09/2025 20:27
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו למכור שוויה
  • 4.
    אנונימי 13/09/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    אין פה מקום לתומכי טירור
  • 3.
    יריב 13/09/2025 14:30
    הגב לתגובה זו
    טורקיש איירליינס חברה ענקית ומצויינת אך הייתה מזמן פושטת רגל ללא סיוע שנתי של למעלה מ 3 מיליארד דולר מאדון ארדואן. זה קל מאד לסבסד טיסות ורכבים לאירופים קמצנים ששמחים להזדמנות ולזכות בנתח שוק אבל קשה להרוויח. אם ממשלת טורקיה תממן לאירופים רכבים במחירי הפסד על חשבון משלם המיסים הטורקי המדינה תמשך להיות כושלת כלכלית.
  • 2.
    ארדואן רכב חשמלי זה לא רחת לאקום לא יילך (ל"ת)
    אנונימי 13/09/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיכשלו אמן ומשם תתחיל נפילתו של הרודן (ל"ת)
    אנונימי 13/09/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה

פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובפרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונוב

שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי

יואב פולס |

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ. 

אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.

בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.

נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר". 

מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.