שינוי מגמה בסיניות? עליבאבא שוב מעל 100 דולר לאחר זינוק של 8%
מניות החברות הסיניות, ובראשם ענקית הא-יקומרס עליבאבא ALIBABA GROUP , נהנות היום מעליות שערים נאות. הסיבה הישירה היא הידיעה כי הרשויות מתחילות להקל את העול מעל דידי DIDI GLOBAL שסבלה מנחת ידה של הרגולציה הסינית, והתקווה היא שזהו סימן לשינוי מדיניות. בין השאר מטפסות מניות הרכב LI AUTO INC XPENG BYD COMPANY LTD ADR וכן חברות הטכנולגיה JD.COM , TENCENT HOLDINGS ועוד.
רגולציה מקלה יותר
הגורם הראשוני לעליות הוא כאמור הידיעות בנוגע לחברת דידי, אובר הסינית, לפיהן החקירה לגביה עומדת להסתיים וכן תותר חזרת האפליקציה לחנויות האפליקציות בסין. ככל הנראה המשקיעים מעריכים כי הדבר מהווה סימן לשינוי רגולטורי כללי בסין. זהו סימן נוסף שמצטרף לאחרים, לאחר שהמניות הסיניות סבלו בחודשים הקודמים מהחמרת הרגולציה הן מצד הסינים והן מצד האמריקאים. בחודש האחרון ניכרים מאמצים למתן את קשיי הרגולציה ולהגיע להסכמות מחדש. הסיבה לשינוי הגישה הסיני היא ככל הנראה החששות הגוברים מפני פגיעה משמעותית בצמיחה.
סימנים לסיום הסגרים
עוד גורם שעשוי להסביר את המומנטום החיובי הוא התקדמות לקראת סיום הסגרים בסין. הסגר בשנגחאי הסתיים באופן מעשי ב-1 ביוני לאחר חודש של הגבלות חמורות. בייג'ינג שלא הייתה תחת סגר מלא אחלה בהקלת ההגבלות ב-6 ביוני. הקלת הסגרים כבר החלה לתת את אותותיה במכירות יצרניות הרכב הסיניות במאי לאחר הירידה החדה באפריל. ההערכה היא שסיום הסגורים תגרום לביקושים כבושים להתפרץ, ולהמרצת כל המערכת הכלכלית מחדש, ובמיוחד בקרב חברות ענק כמו עליבאבא שמהווה כעין אופציה על השוק הסיני.
עליבאבא
בתוך כך, מניית עליבאבא ממשיכה במומנטום החיובי שמלווה אותה לאחרונה. היא חצתה היום במהלך המסחר את רף 100 הדולרים בו לא ביקרה מאז תחילת מאי. מחיר המניה עדיין משקף ירידה של 17% מתחילת השנה ו-54% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה שעומד על כ-250 מיליארד דולר משקף לה מכפיל רווח עתידי של 12.5, מכפיל שנחשב נמוך במיוחד עבור חברה שממשיכה לצמוח בקצב מהיר. החששות שהפילו את החברה לתמחור כה זול הן בדיוק אלו שהוזכרו לעיל: הרגולציה וסגרי הקורונה.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- אטסי נופלת ב-15% - בדרך לשפל של 4 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקולת הדיקטוטרה
- 1.מעניין למה הכתב לא ציין את NIO (ל"ת)רועי 06/06/2022 22:13הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
