עליבאבא
צילום: Istock

שינוי מגמה בסיניות? עליבאבא שוב מעל 100 דולר לאחר זינוק של 8%

המניות הסיניות במומנטום חיובי לאחר התקופה הקשה שעברה עליהן, וזאת לנוכח מה שנראה כהקלת הסגרים והקלת הרגולציה, האם זה יספיק להסיר מהן את משקולת החששות שהצטברו בתקופה האחרונה?
גיא טל | (1)

מניות החברות הסיניות, ובראשם ענקית הא-יקומרס עליבאבא ALIBABA GROUP , נהנות היום מעליות שערים נאות. הסיבה הישירה היא הידיעה כי הרשויות מתחילות  להקל את העול מעל דידי DIDI GLOBAL שסבלה מנחת ידה של הרגולציה הסינית, והתקווה היא שזהו סימן לשינוי מדיניות. בין השאר מטפסות מניות הרכב  LI AUTO INC XPENG BYD COMPANY LTD ADR וכן חברות הטכנולגיה  JD.COM ,  TENCENT HOLDINGS ועוד. 

רגולציה מקלה יותר

הגורם הראשוני לעליות הוא כאמור הידיעות בנוגע לחברת דידי, אובר הסינית, לפיהן החקירה לגביה עומדת להסתיים וכן תותר חזרת האפליקציה לחנויות האפליקציות בסין. ככל הנראה המשקיעים מעריכים כי הדבר מהווה סימן לשינוי רגולטורי כללי בסין. זהו סימן נוסף שמצטרף לאחרים, לאחר שהמניות הסיניות סבלו בחודשים הקודמים מהחמרת הרגולציה הן מצד הסינים והן מצד האמריקאים. בחודש האחרון ניכרים מאמצים למתן את קשיי הרגולציה ולהגיע להסכמות מחדש. הסיבה לשינוי הגישה הסיני היא ככל הנראה החששות הגוברים מפני פגיעה משמעותית בצמיחה. 

סימנים לסיום הסגרים

עוד גורם שעשוי להסביר את המומנטום החיובי הוא התקדמות לקראת סיום הסגרים בסין. הסגר בשנגחאי הסתיים באופן מעשי ב-1 ביוני לאחר חודש של הגבלות חמורות. בייג'ינג שלא הייתה תחת סגר מלא אחלה בהקלת ההגבלות ב-6 ביוני. הקלת הסגרים כבר החלה לתת את אותותיה במכירות יצרניות הרכב הסיניות במאי לאחר הירידה החדה באפריל. ההערכה היא שסיום הסגורים תגרום לביקושים כבושים להתפרץ, ולהמרצת כל המערכת הכלכלית מחדש, ובמיוחד בקרב חברות ענק כמו עליבאבא שמהווה כעין אופציה על השוק הסיני. 

עליבאבא

בתוך כך, מניית עליבאבא ממשיכה במומנטום החיובי שמלווה אותה לאחרונה. היא חצתה היום במהלך המסחר את רף 100 הדולרים בו לא ביקרה מאז תחילת מאי. מחיר המניה עדיין משקף ירידה של 17% מתחילת השנה ו-54% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה שעומד על כ-250 מיליארד דולר משקף לה מכפיל רווח עתידי של 12.5, מכפיל שנחשב נמוך במיוחד עבור חברה שממשיכה לצמוח בקצב מהיר. החששות שהפילו את החברה לתמחור כה זול הן בדיוק אלו שהוזכרו לעיל: הרגולציה וסגרי הקורונה. 

משקולת הדיקטוטרה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין למה הכתב לא ציין את NIO (ל"ת)
    רועי 06/06/2022 22:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.