הווריאנט ההודי מרים ראש בסין, אבל היואן החזק מטריד יותר
בעוד ארה"ב הודיעה על העברת 750 אלף חיסונים, במה שנתפס כפרובוקציה מצד הסינים, להנהגה הסינית יש צרות גדולות יותר. אם נאמין למספרים הרשמיים שיצאו מסין מאז תחילת המגפה, אז רק 103 אלף בני אדם חלו בקורונה מאז סוף 2019 ולמעלה מ-4,800 בני אדם מתו. אבל אף אחד לא באמת מאמין. לא רק למספרים, אלא גם לעובדה שלמעבדה הביולגית במחוז ווהאן, שידועה כמי שעורכת ניסויים על זנים של קורונה בין היתר, אין יד בהתפשטות. כי אם הנגיף החל להתפשט במחוז ווהאן בנובמבר 2019 והצעדים הסיניים למיגור המגפה החלו רק באמצע ינואר, אין כמעט סיכוי שנגיף הקורונה הכל כך מדבק ידביק כל כך מעט אנשים, כשבמחוז הזה לבדו יש למעלה מ-11 מיליון בני אדם. בכל מקרה, גם בארגון הבריאות העולמי (WHO) שהגיעו השנה לבדוק את הנושא, נתקלו, פחות או יותר, בחומה סינית בצורה שלא אפשרה למומחי הארגון לחקור כראוי.
בכל מקרה, אנחנו הרבה אחרי 2019 וב-2021, לאחר שהצליחה למגר בצורה מעוררת השתאות את הנגיף בשטחה, סין חווה עלייה מחודשת של חולים מאומתים, כשווריאנט דלתא, שהתגלה בהודו ונחשב למדבק במיוחד, הגיע לעיר גואנגדונג – שבמחוז בעל אותו השם ונחשב למאוכלס ביותר בסין – שבדרום מזרח המדינה בחודש שעבר.
עד כה התגלו 100 מקרים חדשים שהחלו לפני כשבועיים כשאישה מבוגרת בשכונת ליוואן אובחנה לראשונה כנשאית הנגיף. נכון לכרגע המחוז כבר ביצע 16 מיליון בדיקות, אבל הנגיף ממשיך לצוץ בערים שונות. הסינים, שלא ידועים כמי שמשחקים משחקים, כבר הכריזו על עוצרים מלאים בשכונות מסוימות, ביטלו טיסות מהמחוז והעמידו מחסומים במקומות נגועים.
הנגיף המתפשט אפילו הגיע לעיר שנז'ן, היכן שיש את ההאב הטכנולוגי הגדול בסין, בו יושבות חברות כמו טנסנט (TCEHY) וענקית הטכנולוגיה Huawei. אגב, מי שמרוויחות מהמצב הן חברות הרכב האוטונומיות, שמשתמשות באזור ככר ניסויים לבחינת הטכנולוגיות שלהן. אז עכשיו, אוטובוסים ורכבים מסחריים אוטונומיים החלו לחלק משלוחי מזון לאזורים שבהסגר, ביניהם רכבים של ענקית הטכנולוגיה – והמקבילה הסינית של גוגל (GOOG) – באידו (BIDU).
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל כנראה מה שבאמת מטריד את ההנהגה הסינית, זו עליית הערך של היואן, שכיום במצב טוב יותר מתחילת מלחמת הסחר ב-2018. זה מכניס את הסינים במלכוד 22. אם ההנהגה תנסה לשלוט במטבע ולהוריד את ערכו, זה ייתן תחמושת בידי ארה"ב, שכבר זמן רב מאשימה את סין במניפולציית מטבע, כדי להרוויח בסחר בין המדינות.
בשנה האחרונה ערכו של היואן קפץ בלמעלה מ-10%, אבל בזמן האחרון הערך שלו עלה עוד יותר וכעת הוא נסחר ב-6.4 יואן לכל דולר. כמו בישראל, כל יצואן חושש משקל חזק ביחס לדולר, בגלל הפגיעה בהכנסות – אז אותו הדבר בסין. זה יכול להפוך שווקים אחרים לתחרותיים יותר ולפגוע בייצוא הסיני, שקריטי לכלכלה.
בסין חוששים שהכניסה המסיבית של השקעות חיצוניות לשווקים שם, יכולות לייצר בועות שיכולות להיות הרסניות. "המדינה שלנו חייבת למנוע כניסה משמעותית של כסף ספקולטיבי, שיכול לערער את השווקים הפיננסיים ולאיים על עצמאיות המדיניות המוניטרית הסינית", אמר שנג סונגצ'נג, יועץ פיננסי בכיר לממשל הסיני בראיון לעיתונות בארצו.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בניסיון להרגיע את עליית הערך, לראשונה מזה 14 שנה הממשל הודיע על העלאת הדרישה ליחס רזרבות מט"ח ב-2%. זה יכריח את הגופים הפיננסיים במדינה להחזיק יותר מט"ח ברזרבות ולנוע את כניסתו לשווקים, מה שאמור לחזק את המטבע המקומי. לבנק המרכזי הסיני יש עוד מספר כלים למנוע את המשך עליית הערך, כמו כלי לניטור קביעת הערך של היואן שהוצג ב-2017 – אבל כאמור, הם צריכים להלך בין הטיפות בשל המצב המתוח מול ארה"ב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
