רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

גלי ההדף יגיעו גם לישראל? טורקיה מסתבכת בעימות צבאי נוסף

ככל שהמצב הכלכלי בטורקיה ממשיך להחריף, נראה כי המדינה ממשיכה להסתבך בעימותיים צבאים. הפעם - עימות בין ארמניה לאזרבייג'ן. הלירה הטורקית בשפל חדש
עמית נעם טל | (36)
נושאים בכתבה ארדואן שער הדולר

הסיטואציה הכלכלית והגיאופוליטית של שכנתנו מצפון ממשיך להסתבך: הלירה הטורקית נופלת כעת מול הדולר האמריקני ב-1.7%, כאשר מוקדם יותר רשמה הלירה הטורקית נפילה של כ-2.4% לשפל כל הזמנים של 7.84 לירות לדולר. כל זה מתרחש כאשר הדולר נחלש היום בחדות מול רוב המטבעות. 

כפי שציינו בתקופה האחרונה בביזפורטל וגם אמש, מקבלי ההחלטות בטורקיה נאלצים כעת להתמודד עם 2 אלטרנטיבות גרועות: מצד אחד, הרצון למנוע את הרצון למנוע בריחה של הון מהמדינה. מנגד, הרצון לתמוך בכלכלה המקומית שנכסה לסחרור נוסף בשנה האחרונה ע"י הגדלת האשראי מצד הבנקים המקומיים. 

ביום חמישי האחרון הפתיע הבנק המרכזי במדינה עם הקפצת הריבית ב-200 נק' בסיס לרמה של 10.25%. מדובר במהלך שצפוי להעמיק את המיתון, אך הוא מתבקש לנוכח בריחת ההון מהמדינה. 

אם המצב הכלכלי לא מספיק רע, טורקיה נכנסת לעימות מדיני/צבאי נוסף, הפעם העימות בין ארמניה לאזרבייג'ן. הקרבות באזור המחלוקת נמכים גם היום, כאשר 2 הצדדים האשימו זה את זה בשימוש בארטילריה כבדה.  נזכיר כי טורקיה מעורבת צבאית כעת גם בלוב וגם בסוריה. בנוסף, המתיחות בין טורקיה לאיחוד האירופאי עלתה לשיא על רקע הוויכוח על סוגיית חיפושי הגז עם יוון. 

כך או אחרת, המתיחות סביב טורקיה ממשיכה לעלות והיא עשויה להתלקח למקומות נוספים: סקטור הבנקאות באירופה חשוף מאוד למערכת הבנקאית בטורקיה. במקביל, נראה כי ככל שהמצב ניהיה גרוע יותר מבחינת כלכלית במדינה, כך העימותים הצבאיים צוברים תאוצה. 

לקריאה נוספת: הסחרור הכלכלי של טורקיה לא יכול להסתיים יפה

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 26.
    משה 30/09/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
    מפליא שהשמאלנים לא מציעים לו עזרה,ולא מפגינים בעדו.
  • 25.
    חייםכהן 30/09/2020 07:20
    הגב לתגובה זו
    צריךלעזורלהםידידיישראלבעולםטורקיהמדינהלברליתשומרתעלהחופש בעולםישראלצריכהלאושיתלהיד
  • חייםכהן - שמת לב שלחצן הרווח שלך לא עובד ? (ל"ת)
    יגאל פ 30/09/2020 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    זה תחילת הסוף של ארדואן הזבלון האנטישמי . שיתמו אויבנו ומבקשי רעתנו (ל"ת)
    אריאל 30/09/2020 00:23
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    מנחם 29/09/2020 23:32
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחח
  • 22.
    חמיס 29/09/2020 20:14
    הגב לתגובה זו
    ארדואן =נוכל
  • 21.
    מחמוד אלאבי 29/09/2020 18:38
    הגב לתגובה זו
    הקללות שמקללים כאן, לא משנות את העובדה כי הטורקי חזק. חזק מאד . יש לו גב רוסי בשקט בשקט. אל תזלזלו באריה גם אם ישן צהריים. זהירות. מקצוענים ויעילים.
  • מוטי 29/09/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    הרוסים תומכים בארמנים והטורקים תומכים באזרים
  • 20.
    שמנמן 29/09/2020 17:34
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה לכולם ללכת עד הסוף
  • 19.
    זה הזמן לנסוע לאיסטנבול לקניות ואוכל משובח (ל"ת)
    הארנב 29/09/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
  • חושגלדיניז קארדש (ל"ת)
    מאמוט דוגל 29/09/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    הציוני 29/09/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    העיקר שיגיעו משלוחים של סוג'וק איכותי יבש לארץ הקודש,יתר האירועים של טורקיה-פעוטי ענין!
  • 17.
    דוד 29/09/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
    אל דאגה הממשלה תמשיך "ללקק" לטורקים עיי רכישת מרכולתם החקלאית שלא שוה מאומה
  • 16.
    דגן 29/09/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    .
  • 15.
    ישראלי 29/09/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
    מה קשורים הקרבות באזרביז'אן לישראל ?? - להבדיל אלפי הבדלות, גם בגרמניה הנאצית בשביל "לחזק" את הכלכלה התחילו מלחמה וגם שם היה שליט טוטאליטרי.... עצוב לאן טורקיה מתדרדרת....
  • יוסי 29/09/2020 19:20
    הגב לתגובה זו
    יכולת ניתוח אפסית של הכתב
  • 14.
    חיים 29/09/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    אין לי ספק שהמהפכה הצבאית בטורקיה היא עניין של עיתוי. לארדון יש אוייבים רבים במדינתו שלא תומכים במדיניותו המליטנטית. האיש צובר אוייבים במדינתו ובהזדמנות הראשונה יחוסל
  • 13.
    סלע 29/09/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    להכיר בשואה הארמנית היום
  • מנחם 29/09/2020 23:35
    הגב לתגובה זו
    מה קשר
  • 12.
    מה הקשר בין הכותרת והזכרת ישראל לנאמר בגוף הכתבה? אין (ל"ת)
    רון 29/09/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
  • אולי הם מנסים להכניס רעיונות לגורמים פה (ל"ת)
    אריר 29/09/2020 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ארדואן כלב זבל אנטישמי (ל"ת)
    יהודי 29/09/2020 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אא 29/09/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    וחברתי
  • 9.
    יאיר 29/09/2020 07:58
    הגב לתגובה זו
    יפה שאצלנו עושים שלום עם מדינות מוסלמיות . האתגר הכי חשוב לעשות שלום בתוכנו .
  • 8.
    אפרים 29/09/2020 07:35
    הגב לתגובה זו
    שם משלה את עצמו. בלי קשר לישראל, ארדואן מרסק את כל האיזונים שלהם.
  • 7.
    בנימין 29/09/2020 05:29
    הגב לתגובה זו
    האדם הזה חולה נפש ו מסוכן
  • מעי 29/09/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    לפחות לא מושחת כמו שלכם
  • דומה לערפאת חבר שלך הסולטן (ל"ת)
    אני 29/09/2020 19:00
  • אליקו 29/09/2020 13:13
    של נעליך !!!! מה אתה משווה בכלל ארדואאן ובנו רוששו את קופת הטריליונים ,אידיוט!!!!
  • 6.
    הלכת להתקלח (ל"ת)
    חחח 29/09/2020 01:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בהצלחה לכל הצדדים שיפילו את טורקיה (ל"ת)
    29/09/2020 00:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בלולו 29/09/2020 00:14
    הגב לתגובה זו
    הסולטן מזכיר את היטלר . לא לזלזל .
  • 3.
    אילן 28/09/2020 23:59
    הגב לתגובה זו
    כל כלב ביג׳י יומו...
  • 2.
    מה הקשר לישראל?????? (ל"ת)
    לביזפורטל 28/09/2020 23:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יואב 28/09/2020 23:29
    הגב לתגובה זו
    היהירות תעלה לו במשרה והמדינה בדרך לתהום. ואין מי שירחם עליהם..
  • בלולו 29/09/2020 08:01
    הגב לתגובה זו
    שיעיפו אותו לאלתר בכל דרך אפשרית .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.