גלי ההדף יגיעו גם לישראל? טורקיה מסתבכת בעימות צבאי נוסף
הסיטואציה הכלכלית והגיאופוליטית של שכנתנו מצפון ממשיך להסתבך: הלירה הטורקית נופלת כעת מול הדולר האמריקני ב-1.7%, כאשר מוקדם יותר רשמה הלירה הטורקית נפילה של כ-2.4% לשפל כל הזמנים של 7.84 לירות לדולר. כל זה מתרחש כאשר הדולר נחלש היום בחדות מול רוב המטבעות.
כפי שציינו בתקופה האחרונה בביזפורטל וגם אמש, מקבלי ההחלטות בטורקיה נאלצים כעת להתמודד עם 2 אלטרנטיבות גרועות: מצד אחד, הרצון למנוע את הרצון למנוע בריחה של הון מהמדינה. מנגד, הרצון לתמוך בכלכלה המקומית שנכסה לסחרור נוסף בשנה האחרונה ע"י הגדלת האשראי מצד הבנקים המקומיים.
ביום חמישי האחרון הפתיע הבנק המרכזי במדינה עם הקפצת הריבית ב-200 נק' בסיס לרמה של 10.25%. מדובר במהלך שצפוי להעמיק את המיתון, אך הוא מתבקש לנוכח בריחת ההון מהמדינה.
אם המצב הכלכלי לא מספיק רע, טורקיה נכנסת לעימות מדיני/צבאי נוסף, הפעם העימות בין ארמניה לאזרבייג'ן. הקרבות באזור המחלוקת נמכים גם היום, כאשר 2 הצדדים האשימו זה את זה בשימוש בארטילריה כבדה. נזכיר כי טורקיה מעורבת צבאית כעת גם בלוב וגם בסוריה. בנוסף, המתיחות בין טורקיה לאיחוד האירופאי עלתה לשיא על רקע הוויכוח על סוגיית חיפושי הגז עם יוון.
- טורקיה רוכשת 20 מטוסי טייפון מאנגליה בעסקה של 10.7 מיליארד דולר
- ארדואן מחסל מתנגדים מבית: צו מעצר נוסף נגד ראש עיריית איסטנבול בחשד לריגול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, המתיחות סביב טורקיה ממשיכה לעלות והיא עשויה להתלקח למקומות נוספים: סקטור הבנקאות באירופה חשוף מאוד למערכת הבנקאית בטורקיה. במקביל, נראה כי ככל שהמצב ניהיה גרוע יותר מבחינת כלכלית במדינה, כך העימותים הצבאיים צוברים תאוצה.
- 26.משה 30/09/2020 18:04הגב לתגובה זומפליא שהשמאלנים לא מציעים לו עזרה,ולא מפגינים בעדו.
- 25.חייםכהן 30/09/2020 07:20הגב לתגובה זוצריךלעזורלהםידידיישראלבעולםטורקיהמדינהלברליתשומרתעלהחופש בעולםישראלצריכהלאושיתלהיד
- חייםכהן - שמת לב שלחצן הרווח שלך לא עובד ? (ל"ת)יגאל פ 30/09/2020 17:17הגב לתגובה זו
- 24.זה תחילת הסוף של ארדואן הזבלון האנטישמי . שיתמו אויבנו ומבקשי רעתנו (ל"ת)אריאל 30/09/2020 00:23הגב לתגובה זו
- 23.מנחם 29/09/2020 23:32הגב לתגובה זוחחחחחחחחח
- 22.חמיס 29/09/2020 20:14הגב לתגובה זוארדואן =נוכל
- 21.מחמוד אלאבי 29/09/2020 18:38הגב לתגובה זוהקללות שמקללים כאן, לא משנות את העובדה כי הטורקי חזק. חזק מאד . יש לו גב רוסי בשקט בשקט. אל תזלזלו באריה גם אם ישן צהריים. זהירות. מקצוענים ויעילים.
- מוטי 29/09/2020 19:03הגב לתגובה זוהרוסים תומכים בארמנים והטורקים תומכים באזרים
- 20.שמנמן 29/09/2020 17:34הגב לתגובה זובהצלחה לכולם ללכת עד הסוף
- 19.זה הזמן לנסוע לאיסטנבול לקניות ואוכל משובח (ל"ת)הארנב 29/09/2020 15:52הגב לתגובה זו
- חושגלדיניז קארדש (ל"ת)מאמוט דוגל 29/09/2020 21:46הגב לתגובה זו
- 18.הציוני 29/09/2020 13:46הגב לתגובה זוהעיקר שיגיעו משלוחים של סוג'וק איכותי יבש לארץ הקודש,יתר האירועים של טורקיה-פעוטי ענין!
- 17.דוד 29/09/2020 12:30הגב לתגובה זואל דאגה הממשלה תמשיך "ללקק" לטורקים עיי רכישת מרכולתם החקלאית שלא שוה מאומה
- 16.דגן 29/09/2020 12:28הגב לתגובה זו.
- 15.ישראלי 29/09/2020 10:43הגב לתגובה זומה קשורים הקרבות באזרביז'אן לישראל ?? - להבדיל אלפי הבדלות, גם בגרמניה הנאצית בשביל "לחזק" את הכלכלה התחילו מלחמה וגם שם היה שליט טוטאליטרי.... עצוב לאן טורקיה מתדרדרת....
- יוסי 29/09/2020 19:20הגב לתגובה זויכולת ניתוח אפסית של הכתב
- 14.חיים 29/09/2020 10:20הגב לתגובה זואין לי ספק שהמהפכה הצבאית בטורקיה היא עניין של עיתוי. לארדון יש אוייבים רבים במדינתו שלא תומכים במדיניותו המליטנטית. האיש צובר אוייבים במדינתו ובהזדמנות הראשונה יחוסל
- 13.סלע 29/09/2020 09:16הגב לתגובה זולהכיר בשואה הארמנית היום
- מנחם 29/09/2020 23:35הגב לתגובה זומה קשר
- 12.מה הקשר בין הכותרת והזכרת ישראל לנאמר בגוף הכתבה? אין (ל"ת)רון 29/09/2020 08:58הגב לתגובה זו
- אולי הם מנסים להכניס רעיונות לגורמים פה (ל"ת)אריר 29/09/2020 11:22הגב לתגובה זו
- 11.ארדואן כלב זבל אנטישמי (ל"ת)יהודי 29/09/2020 08:39הגב לתגובה זו
- 10.אא 29/09/2020 08:30הגב לתגובה זווחברתי
- 9.יאיר 29/09/2020 07:58הגב לתגובה זויפה שאצלנו עושים שלום עם מדינות מוסלמיות . האתגר הכי חשוב לעשות שלום בתוכנו .
- 8.אפרים 29/09/2020 07:35הגב לתגובה זושם משלה את עצמו. בלי קשר לישראל, ארדואן מרסק את כל האיזונים שלהם.
- 7.בנימין 29/09/2020 05:29הגב לתגובה זוהאדם הזה חולה נפש ו מסוכן
- מעי 29/09/2020 09:27הגב לתגובה זולפחות לא מושחת כמו שלכם
- דומה לערפאת חבר שלך הסולטן (ל"ת)אני 29/09/2020 19:00
- אליקו 29/09/2020 13:13של נעליך !!!! מה אתה משווה בכלל ארדואאן ובנו רוששו את קופת הטריליונים ,אידיוט!!!!
- 6.הלכת להתקלח (ל"ת)חחח 29/09/2020 01:33הגב לתגובה זו
- 5.בהצלחה לכל הצדדים שיפילו את טורקיה (ל"ת)29/09/2020 00:18הגב לתגובה זו
- 4.בלולו 29/09/2020 00:14הגב לתגובה זוהסולטן מזכיר את היטלר . לא לזלזל .
- 3.אילן 28/09/2020 23:59הגב לתגובה זוכל כלב ביג׳י יומו...
- 2.מה הקשר לישראל?????? (ל"ת)לביזפורטל 28/09/2020 23:30הגב לתגובה זו
- 1.יואב 28/09/2020 23:29הגב לתגובה זוהיהירות תעלה לו במשרה והמדינה בדרך לתהום. ואין מי שירחם עליהם..
- בלולו 29/09/2020 08:01הגב לתגובה זושיעיפו אותו לאלתר בכל דרך אפשרית .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
