לוסיד    (לוסיד)
לוסיד (לוסיד)

לוסיד מפטרת 18% מהעובדים בארה"ב

החברה מבטלת משמרת ייצור במפעל באריזונה ומנסה לחסוך כ-158 מיליון דולר בשנה, לאחר שהשעתה את תחזית הייצור והמשיכה להתמודד עם חולשה בביקושים ובמניה

אדיר בן עמי |

יצרנית הרכב החשמליים לוסיד Lucid Motors -3.44%  ממשיכה לבצע צעדי התייעלות בניסיון להתמודד עם ההאטה בביקושים והלחץ הפיננסי בענף. החברה הודיעה כי תפטר כ-18% מכוח האדם שלה בארה"ב, במהלך שנועד לצמצם הוצאות ולקרב אותה ליעד הרווחיות שאליו היא שואפת בשנים האחרונות.

המהלך מגיע לאחר סבב פיטורים קודם שביצעה החברה בתחילת השנה. בפברואר הודיעה לוסיד על קיצוץ של כ-12% מעובדיה בארה"ב, וכעת היא מרחיבה את תוכנית ההתייעלות על רקע האתגרים המתמשכים בשוק הרכב החשמלי. לצד הפיטורים הודיעה החברה גם על עזיבתו של מארק וינטרהוף, ששימש כמנהל התפעול הראשי. וינטרהוף מילא בעבר גם את תפקיד המנכ"ל הזמני לאחר פרישתו של פיטר רולינסון, עד למינויו של סילביו נאפולי למנכ"ל החברה מוקדם יותר השנה.

לוסיד לא פרסמה את מספר העובדים המדויק שיושפע מהמהלך, אך בסוף 2025 העסיקה החברה כ-9,000 עובדים ברחבי העולם. מרביתם עובדים בארה"ב, לצד פעילות הולכת וגדלה בערב הסעודית, שם החברה מקימה מתקני ייצור כחלק מהתרחבותה הבינלאומית. הפיטורים יכללו עובדים קבועים, קבלנים ועובדי ייצור במפעלים. במקביל, החברה החליטה לבטל את משמרת הייצור השנייה במפעל המרכזי שלה באריזונה, שבו מיוצרים דגם הסדאן Air ורכב הפנאי החשמלי Gravity.


לוסיד נפלה 51% מתחילת השנה

בחברה מעריכים כי המהלך יניב חיסכון שנתי של כ-158 מיליון דולר. מנגד, לוסיד צפויה לרשום הוצאות חד-פעמיות של כ-32 מיליון דולר הקשורות לפיצויי פיטורים ועלויות ארגוניות נוספות. הצעדים מגיעים לאחר תקופה מאתגרת עבור החברה. במהלך השנה האחרונה איבדה מניית לוסיד יותר ממחצית מערכה, ביצועים חלשים משמעותית ביחס ליצרניות רכב חשמלי אחרות כמו טסלה וריביאן.

אחד הגורמים המרכזיים ללחץ מצד המשקיעים היה החלטת החברה להשעות את תחזית הייצור שלה לשנת 2026. לוסיד העריכה בעבר כי תייצר בין 25 אלף ל-27 אלף כלי רכב, אך ביטלה את התחזית עד להשלמת בחינה מחודשת של הפעילות העסקית. גם נתוני המכירות לא סיפקו למשקיעים סיבה לאופטימיות. ברבעון הראשון של השנה נותרו המסירות ברמה דומה לזו שנרשמה שנה קודם לכן, למרות שההכנסות עצמן הציגו צמיחה מסוימת.

בנוסף, החברה התמודדה עם בעיות תפעוליות שפגעו בקצב האספקה של רכב ה-Gravity החדש. בין היתר דווח על עיכובים הקשורים לשרשרת האספקה ולספקים חיצוניים, שהשפיעו על תוכניות ההתרחבות של החברה.


החברה ממשיכה להישען על גיוסי הון לצורך מימון פעילותה

לאחרונה גייסה לוסיד כ-550 מיליון דולר מגופים הקשורים לקרן העושר הסעודית PIF, בעלת המניות המרכזית שלה. אף שהגיוסים מחזקים את מצבה הפיננסי, הם גם מדללים את החזקותיהם של בעלי המניות הקיימים.

למרות הקשיים, לוסיד ממשיכה לקדם מספר מנועי צמיחה עתידיים. החברה בונה על הצלחת רכב ה-Gravity ועל פלטפורמת רכבים חדשה בקטגוריית המחיר הבינונית, שאמורה להגיע לשוק במהלך 2027. בנוסף, החברה מנסה לבסס לעצמה נוכחות בתחום התחבורה האוטונומית. במסגרת זו היא משתפת פעולה עם Uber ועם חברת הטכנולוגיה Nuro בפיתוח שירותי רובוטקסי עתידיים.

כעת ניצבת לוסיד בפני אתגר כפול: מצד אחד לשמר מספיק מזומנים כדי להמשיך לפתח מוצרים חדשים, ומצד שני להוכיח למשקיעים כי היא מסוגלת להגדיל מכירות ולבנות פעילות רווחית בשוק רכב חשמלי שהפך תחרותי וזהיר הרבה יותר מכפי שהיה לפני כמה שנים.


הוספת תגובה

תגובות לכתבה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה