דוח התעסוקה: עליה במספר העובדים. בולטות: נשים חרדיות וערביות
שיעור התעסוקה בישראל חזר בשנת 2022 לרמתו טרום משבר הקורונה ואף יותר מכך - זה הנתון המרכזי שעולה מדוח של אגף הכלכלנית הראשית, שפרסם סקירה בנושא שוק העבודה.
נתוני הדוח מצביעים על שיפור בגילאי העבודה העיקריים, 25-64. שיעור התעסוקה של אלה עמד בשנת 2022 על 78.6%, לעומת 77.7% בשנת 2019. כלומר - לפני משבר הקורונה.
שיעור ההשתתפות של אותם גילאים בכוח העבודה הכללי עלה אף הוא באופן דומה - 81.2% בשנת 2022 לעומת 80.4% בשנת 2019. שיעור האבטלה ירד מעט - 3.3% בשנת 2022 לעומת 3.4% בשנת 2019. זה לא הרבה, אבל ייתכן והדבר נובע בין היתר מהמצב הכלכלי הרעוע שנגרם למשפחות רבות בזמן הקורונה, מה שחייב אותן לצאת לעבוד.
ומה קורה בקבוצות גיל אחרות? שם נרשמה ירידה בשיעורי התעסוקה בשנת 2022 לעומת 2019: בגילאי 15-24 ירידה של 1.4% ובגילאי 65+ ירידה של 0.9%. עם זאת, במחצית השנה השנייה של שנת 2022 חלה עלייה משמעותית יחסית בתעסוקת גילאי 65+, כך שעד סוף 2022 תעסוקת המבוגרים חזרה לרמתה טרום המשבר, אם כי בקצב מעט איטי ביחס לגילאי העבודה העיקריים.
- דוח התעסוקה בארה"ב: 143 אלף משרות נוספו, נמוך מהצפוי
- דוח התעסוקה בארצות הברית -מה צפוי לנובמבר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להדגיש: תופעת היציאה של מבוגרים משוק העבודה כתוצאה מהמשבר נצפתה במספר מדינות אחרות כשהסברים נפוצים לכך הם הסכנה הגדולה יותר של היחשפות מבוגרים לנגיף ועל כן העדפה לריחוק חברתי מוגבר שהוביל להעדפה לפרישה, זכאות אפשרית מוגברת לתכניות סיוע שאפשרו הכנסה תחליפית לעבודה, וקושי רב יותר של מבוגרים לשוב לתעסוקה לאחר משברים.
ואיפה אנחנו עומדים מבחינת התאוששות שוק העבודה לממוצע מדינות ה-OECD? הנתונים דומים. העלייה בשיעורי התעסוקה של גילאי העבודה העיקריים בישראל ביחס לטרום המשבר (1.0 נקודות אחוז) דומה לממוצע העלייה בשיעורי התעסוקה במדינות ה-OECD (1.1) ולחציון (1.2).
ישראל מדורגת במקום ה-22 מתוך 38 מדינות הארגון בשיעורי התעסוקה של גילאי 25-64 בשנת 2022. העלאת רמת התעסוקה חשובה כמובן לצמיחת המשק.
עוד נמצא בדוח, כי לא חל שינוי בשעות העבודה של המועסקים בישראל. בשנת 2022 ממוצע שעות העבודה השבועיות בפועל של מועסקים בגילאי 15+ עמד על 35.8 – בדומה לשנת 2019.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- ״צריך להישאר מציאותיים; השוק אצלנו מתומחר על מלא״
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את...
אבל, ישנה עלייה בולטת בתעסוקת נשים חרדיות וערביות בגילאי העבודה העיקריים. שיעורי התעסוקה בגילאי העבודה העיקריים בשנת 2022 היו גבוהים יותר ביחס לטרום המשבר בקרב כל קבוצות האוכלוסייה, מלבד הגברים הערבים שעבורם הירידה בתעסוקה נבעה בגלל המחצית הראשונה של 2022, בעוד שבמחצית השנייה של השנה שיעורי התעסוקה שלהם היו גבוהים ביחס לטרום המשבר (ב-0.8%).
בנוסף, שיעור התעסוקה של נשים חרדיות היה גבוה בשנת 2022 ב-3.5% ביחס לשנת 2019 ושל נשים ערביות ב-5.3%.
עוד נמצא כי חלקו של ההיי-טק בתעסוקה המשיך לגדול בשנת 2022 על אף הירידה במשרות הפנויות בענף בחודשים האחרונים. בשנת 2022 שיעור המועסקים בענף ההיי-טק עמד על 9.9% - גבוה בכ-1.5% מהשיעור בשנת 2019.
עוד נתונים מעניינים מהדוח: מספר המשרות הפנויות של מפתחי תכנה ירד משיא של כ-14 אלף ברבעון הראשון של שנת 2022 לכ-8 אלף ברבעון האחרון של השנה. עם זאת, למרות הירידה, גם בחודש דצמבר 2022 מספר המשרות הפנויות (כ-7.3 אלף) נותר מעט גבוה ביחס לטרום המשבר (כ-6.6 אלף בשנת 2019).
סך המשרות הפנויות במשק ושיעורן נותרו בשנת 2022 ברמה גבוהה ביחס לטרום המשבר, גם לאחר ירידה קלה במחצית השנייה של השנה. מספר המשרות הפנויות בשנת 2022 (כ-147 אלף) היה גבוה בכ-50% מהרמה טרום המשבר ובהתאם לכך גם שיעור המשרות הפנויות היה גבוה (4.8% בשנת 2022 לעומת 3.5% בשנת 2019). העלייה במספר המשרות הפנויות נובעת מעלייה בכלל ענפי הכלכלה ובפרט מעלייה בענף האירוח ואוכל (20% מסך העלייה), במסחר (15%) ובענף המידע ותקשורת (15%).
העבודה מהבית נשארה חלק משמעותי בענפים עם פריון גבוה ובקרב בעלי השכלה גבוהה. כשליש משעות העבודה בענף המידע ותקשורת מבוצעות מהבית. בקרב בעלי תואר אקדמי כ-15.3% משעות העבודה מבוצעות מהבית, בהשוואה ל-3.3% בקרב מועסקים ללא בגרות.
לשם השוואה, באיחוד האירופי בשנת 2021 (נתון זמין אחרון) שיעור המועסקים בדרך כלל מהבית עמד על 13.6% בהשוואה ל-12.4% בישראל (10.2% בשנת 2022).
בנוסף, בשנת 2022 כ-6.3% מהמועסקים היו מעוניינים להחליף את מקום עבודתם וכ-2.1% חיפשו עבודה אחרת – נמוך מהנתונים טרום המשבר (7.5% ו-2.5% בשנת 2019 בהתאמה). לאחר המשבר חלה עלייה גבוהה יחסית בשכר הנומינלי אך לא בשכר הריאלי, שאותה הוביל המגזר הפרטי ובפרט ענף המידע ותקשורת וההיי-טק
בשנת 2022 השכר הנומינלי היה גבוה בממוצע בכ-4.5% מקו המגמה של השנים שקדמו למשבר. לעומת זאת, בשל העלייה ברמות האינפלציה בשנתיים האחרונות, השכר הריאלי בשנים אלו ירד חזרה בהדרגה לרמות של קו המגמה; כשבמחצית השנייה של שנת 2022 השכר הריאלי היה אף נמוך בממוצע בכ-2.0% מקו המגמה.
- 1.מוריה 12/03/2023 10:20הגב לתגובה זושהשכר לא עולה...

"המניות בתל אביב לא זולות, אבל זו לא בועה; השוק נתמך באופטימיות גבוהה"
ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, אומר כי "כשהרגש מוביל את השוק, האלוקציה קובעת את התוצאה"; לדבריו, בטווח הקצר המסחר מונע מפחד לפספס את הראלי, בטווח הארוך השיקולים נטולי-רגש; מי פועל בשוק עכשיו, מי קונה ומי מוכר ואיזה סקטורים יכולים הכי ליהנות מהסביבה החדשה?
השוק רותח, המדדים שוברים שיאים, והמשקיעים מתקשים להישאר על הגדר. מדד ת"א־35 פרץ בשבועות האחרונים שוב את השיא ההיסטורי שלו, בפעם ה־40 מתחילת השנה, על רקע שילוב של אופטימיות סביב תכנית טראמפ ותחושה כללית ש"מי שלא בפנים - מפספס".
אבל מאחורי הכותרות והראלי עומדים דפוסים מורכבים יותר. בשיחה עם ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, עולה תמונה שמבחינה היטב בין מסחר קצר־טווח, פסיכולוגי, לבין ניהול השקעות שמבוסס על החלטות לטווח ארוך. לדבריו, הסנטימנט הציבורי מתחלף במהירות, אבל אצל השחקנים הגדולים - המוסדיים והזרים - הדברים נמדדים אחרת לגמרי.
מחקר מעניין: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך
כתבה מעוררת מחשבה: רמז עבה לסיום העליות בבורסה
"בטווח הקצר זה פחד לפספס, בטווח הארוך זה שיקול דעת"
“צריך להבחין בין מה שקורה ביומיום לבין מה שקורה באמת בטווח הארוך,” אומר כגן. “המסחר הקצר־טווח, כמו שאנחנו רואים בימים האחרונים, מונע מ־FOMO - פחד לפספס את הראלי. כל מי שמנהל כסף נמדד מול התעשייה ומול התחרות שלו, וכולם מפחדים להישאר בחוץ. זה מסחר רגשי, של חדשות, של מומנטום.”

כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
אלפי נוסעים מגלים מדי שנה, ובייחוד בשנים האחרונות, שטיסתם בוטלה או עוכבה, אבל רק מעטים יודעים מה בדיוק מגיע להם לפי החוק. חוק שירותי התעופה הישראלי - המכונה גם "חוק טיבי" - קובע זכויות ברורות לנוסעים, אבל גם חריגים שמאפשרים לחברות התעופה להתחמק מתשלום. מהו גובה הפיצוי, באילו מקרים תקבלו החזר ומתי תישארו רק עם עוגמת נפש?
בוקר אחד נוסעים מתארגנים לקראת טיסה לחו"ל, ופתאום מגיעה ההודעה הבאה: “הטיסה בוטלה, נעדכן בהמשך". הסיטואציה הזאת, שבעבר היתה נדירה, נהפכה בשנים האחרונות לשכיחה מאוד, בייחוד בעונות השיא או בתקופות של עימותים ביטחוניים. נוסעים רבים מוצאים את עצמם ממתינים שעות בנמל התעופה או מגלים שהחופשה נעלמה ברגע. החוק הישראלי, שנועד להגן עליהם, אמנם קובע כללים ברורים, אך לא תמיד הם ברורים למי שאינו בקיא בפרטים.
במקרה שנדון לאחרונה בבית משפט השלום, משפחה שרכש כרטיסים לטיסה בינלאומית גילתה פחות מיממה לפני ההמראה בחזרה שהטיסה שלה בוטלה. חברת התעופה הציעה לבני המשפחה טיסה חלופית, אך זו המריאה רק יומיים מאוחר יותר. הנוסעים שבמרכז התביעה סירבו, דרשו החזר ופיצוי כספי מלא, והחברה טענה שמדובר בנסיבות מיוחדות שאינן בשליטתה. בית המשפט קבע שהחברה לא הוכיחה שהביטול נבע מאירוע חיצוני, וחייב אותה בפיצוי כספי לפי המרחק של הטיסה, לצד החזר הוצאות הנסיעה. המקרה הזה ממחיש את החשיבות של הבנה מדויקת של החוק, ושל התיעוד של כל פרט בעת ביטול או עיכוב.
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי תנאיה), הידוע גם בשם “חוק טיבי”, נועד להבטיח שנוסעים לא יישארו חסרי מענה מול חברות התעופה. החוק חל על כל טיסה שיוצאת מישראל, וכן על טיסות שנכנסות אליה שמופעלות על ידי חברות ישראליות. מטרתו כפולה - מצד אחד להבטיח פיצוי וסיוע לנוסעים שנפגעו, ומצד שני לקבוע גבולות ברורים לחברות התעופה, כדי למנוע תביעות שרירותיות. החוק מבחין בין כמה סוגי פגיעות: ביטול טיסה, עיכוב משמעותי, הקדמת טיסה או סירוב להטיס נוסע אף שהיה לו כרטיס תקף. ביטול טיסה מוגדר גם כעיכוב של שמונה שעות או יותר מהמועד שתוכנן. במצב כזה, הנוסע זכאי לבחור בין השבת כספו לבין טיסה חלופית ליעד. אם הביטול או העיכוב נמסרו פחות מ-14 יום לפני מועד ההמראה, והנוסע לא קיבל טיסה חלופית שתאפשר לו להגיע ליעד בשעות דומות למועד המקורי, הוא זכאי גם לפיצוי כספי. סכום הפיצוי נקבע לפי מרחק הטיסה: בטיסות קצרות מדובר בסכומים של מאות שקלים, ובטיסות ארוכות הסכומים עשויים להגיע לאלפי שקלים.
הסיוע צריך להינתן בזמן אמת
מעבר לפיצוי הכספי, החוק מחייב את חברות התעופה לספק שירותי סיוע מיידיים לנוסעים שנפגעו. החובה כוללת מתן מזון ושתייה, אמצעי תקשורת כמו שיחות טלפון או אינטרנט, ואם מדובר בעיכוב או ביטול שגורמים לשהייה בלילה - גם לינה והסעה למלון. חברות רבות נוטות להציע שוברי אוכל או שוברים עתידיים במקום מענה ישיר, אך לפי החוק הסיוע צריך להינתן בפועל בזמן אמת. במקרים שבהם הטיסה נדחתה או הוקדמה, החוק קובע מדרג של זכאות. אם הקדמת הטיסה גרמה לנוסע לפספס אותה או לשנות תוכניות, יש מקום לדרוש החזר. אם העיכוב נמשך שעות רבות, גם אם הטיסה לא בוטלה - ייתכן שהנוסע ייחשב מי שטיסתו “בוטלה למעשה”, ויזכה בזכויות דומות.
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
- ג'ובי אוויאיישן הדגימה טיסה אוטונומית בתרגיל צבאי אמריקני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד הזכויות הרחבות, קיימים מצבים שבהם חברת התעופה פטורה מתשלום. החוק מגדיר זאת כ"נסיבות מיוחדות" - אירועים שלא ניתן היה למנוע, גם אם החברה נקטה את כל האמצעים הסבירים. בין היתר מדובר ב: