כצמן וברוניצקי לא לבד: עתיד ירוק לאנרגיה ירוקה
הפעילות הוולקנית ברחבי איסלנד הביאה את הבתים במדינה לצרוך כ-90% מהאנרגיה הדרושה למשקי הבית באמצעות תחנות כוח גיאוטרמיות. מה שמפתיע בכל הסיפור הוא שאיסלנד מסרבת לעצור ומחפשת הזדמנויות גאוטרמיות בצפון אמריקה.
שתי ההתפתחויות האחרונות בשווקים העולמיים הן: עליית שיעורי הריבית, והעניין הרב שמגלים המשקיעים באנרגיה ירוקה, בשל ההתחממות הגוברת של כדור הארץ הידיעה המרעישה הראשונה היתה כאשר חברת Geysir חשפה את תוכניותיה להשקיע 6.3 מיליון דולר בתחנות כוח גיאוטרמיות, או בפיתוח חברת Western GeoPower הקנדית. השניה נכנסה לא מזמן לעסקה עם Pacific Gas & Electric שנסחרת בנאסד"ק, עם אספקה של 25.5 מגה וואט של אנרגיה גיאוטרמית.
אם לא די בכך, ההגיון הכלכלי מלמד שכאשר מתייקר מוצר מסויים הצרכנים הולכים לחפש אחר אלטרנטיבות זולות יותר. מחירי הנפט הגיעו היום שוב ל-80 הדולרים לחבית. ואם תמשך מגמה זו של שיאים במחירי הנפט תגדלנה ההזדמנויות בתחום האנרגיה החלופית, על מגוון רבדיה.
בטווח הארוך נראה, שהפוטנציאל בתחום האנרגיה הוא עצום, כאשר 40 מיליארד דולר, יהיו נחוצים לפיתוח תחנות חשמל גיאוטרמיות ברחבי ארה"ב עד לשנת 2025, זאת על פי דוח שפורסם לאחרונה. המומחים טוענים שהאנרגיה הגיאוטרמית יותר ידידותית לסביבה מאשר שימוש בחשמל המופק מפחם; אמין יותר מתחנות רוח; ועל פי דוח שפורסם לאחרונה, לאנרגייה הגיאוטרמית פוטנציאל לתפוס כ-20% מצרכי האנרגיה של קליפורניה, 60% מאלה של נוואדה, 30% משל הוואי.
טווח ההזדמנויות לאנרגיה גיאוטרמית צובר תאוצה מיום ליום, ויתכן שבעתיד הלא רחוק יאפשרו התנאים הרגולטורים במיוחד בארה"ב אפשרויות בלתי מוגבלות. תחום האנרגיה הגיאוטרמית בארה"ב, צפוי לעבור קונסולידציה במהלך השנים הבאות, דבר אשר עלול להגביר מעט מהסיכונים הקיימים בהשקעה בתחום זה.
אולם, חברות הממוצבות היטב ובעלות הסטוריה ארוכת שנים בתחום דווקא עשויות להרוויח משינויים אלו, בניהן אנו מונים את אורמת תעשיות חברת האם של אורמת טכנולוגיות (אורמת טכנ' ). כרגע, לחברת הבת של אורמת מספר רב של פרוייקטים ענקיים בקנה, המחכים לצאת לאוויר העולם.
רבים התפלאו מדוע חיים כצמן יו"ר גזית גלוב כה להוט לרכוש את השליטה באורמת, או אם נדייק מגדיל את אחזוקותיו בחברה על בסיס קבוע. הסיבה הנראת לעין היא השקעה לטווח ארוך. מעטים הם האנשים היודעים לזהות מגמה בראשית התהוותה, בסגולה זו נתברכו רק מעטים מהמשקיעים הגדולים. אלו הרואים הזדמנות גדולה במקום שבו אחרים בטוחים בכשלון. האם בעלי העניין רואים את מה שאנו לא מסוגלים, ואורמת תהפוך לנו בשקט לחברת טבע של עולם האנרגיה? בנתיים לנו נשאר רק לחכות ולקוות, סה"כ מלבד ההשקעה זאת גם גאווה ישראלית.

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.