יונדאי איוניק 5 - 2024
צילום: יצרן

הרכבים הכי נגנבים בארץ ולמה פוינטר מעלה את המחירים?

כמה גניבות רכבים יש בחודש, באיזה אזורים יש הכי הרבה גניבות ולמה המשטרה טוענת שהיקף הגניבות בירידה למרות שהוא בעלייה?
חיים בן הקון | (22)

בעוד חברת האיתור פוינטר מכריזה על גל גניבות ומעלה את דמי המנוי ב-6%, המשטרה מדווחת דווקא על ירידה משמעותית בהיקף גניבות הרכב. איך הנתונים מסתדרים, ואיך זה אמור להשפיע על בעלי הרכבים? חברת פוינטר, היא אחת השחקניות המרכזיות בשוק מערכות האיתור לרכבים. בימים האחרונים היא הודיעה ללקוחות כי דמי המנוי יעלו בינואר הקרוב בשיעור של 6%. החברה טוענת שהמהלך נובע מעלייה חדה בניסיונות גניבת רכב ומהצורך בהשקעה בטכנולוגיות ובמאמצי סיכול מתקדמים.

 

כמות הגניבות בעלייה או בירידה?

לפי פוינטר, הרבעון השלישי של 2024 רשם גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב בהשוואה לרבעון השני. גם חברת האיתור המובילה, איתוראן מדווחת על גידול בהיקף הגניבות. אלא שהנתונים של המשטרה מציירים תמונה אחרת. בדיון בוועדה לביטחון לאומי, נחשף כי בשנת 2023 נגנבו בישראל כ-19.7 אלף כלי רכב, בעוד השנה מסתמנת ירידה משמעותית במספרים. אבל לא נאמר באמת בכמה. מעבר לכך, צריך לזכור שבתחילת המלחמה - ברבעון האחרון של השנה היתה ירידה דרמטית בגניבות רכבים. הגניבות התחדשו מתישהו בתחילת 2024 - באזור מרץ-אפריל, כך שהתמונה השנתית לא מלמדת על המגמה. לראייה: הנתונים מראים עלייה של 37% בגניבות ברבעון השלישי לעומת הרבעון השלישי בשנה שעברה. 

מכאן שהמשטרה צודקת, אבל הנתונים שלה והאמירה שיש ירידה בגניבות לא רלבנטיים. האמירות האלו נועדו ככל הנראה לצייר תמונה של משטרה שולטת ואחראית, אבל בשורה התחתונה הנתונים האמיתיים מעידים על עלייה בהיקף גניבות הרכב.

חברות האיתור צודקות - מגמת הגניבות בעלייה. וזה משפיע על הצרכנים. רוב חברות הביטוח דורשות התקנת מערכות איתור ברכבים חדשים ולעיתים רבות גם ברכבים לא חדשים וזולים באם אלו רכבים שמבוקשים בקרב הגנבים. 

אלא שזה מעורר שאלה עקרונית - התשלום לחברת הביטוח והתשלום על ההגנה של הרכב לחברת האיתור, גבוהים מאוד. איך עם כל מערכת ההגנה הזו הרכב נפרץ, ואם כך- האם זה שווה את ההשקעה? מצד אחד, ברור שמערכות מיגון לרכב, של איתוראן ופוינטר, הן אמצעי הגנה חשובים מפני גניבות ועצם הימצואתן מקשה על הפורצים, אבל אם הפורצים מתגברים עליהם בקלות, למה זה בעצם טוב?

וכמה זה עולה? זה יכול להגיע לעלות התקנה של 5,000 שקל ודמי מנוי חודשיים של עד  70-80 שקלים בחודש. לא קצת. חברות הביטוח דורשות לעיתים קרובות התקנת מערכות מיגון כתנאי לקבלת פוליסת ביטוח מקיף, במיוחד עבור רכבים יקרים או בעלי סיכון גבוה לגניבה. עם זאת, מימון עלות ההתקנה והתחזוקה של מערכות אלו נעשה על חשבון המבוטח. חלק מחברות הביטוח מציעות הנחות בפרמיה למבוטחים המתקינים מערכות מיגון מתקדמות, אך הן אינן נושאות בעלות ההתקנה עצמה.

 

הרכבים הכי נגנבים

על פי ההערכות קצב גניבת הרכבים עומד על מעל 6,000 ברבעון. רכבי SUV וג'יפונים מהווים מעל 40% מהגניבות, מה שמציב אותם בראש רשימת הרכבים הנגנבים בישראל. אבל הדגמים הכי נגנבים הם טויוטה קורולה ויונדאי איוניק 5 החשמלית. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עוד עולה מהנתונים כי רוב הגניבות נעשות בתל אביב, פתח תקווה וראשון לציון והגנבים מעדיפים כמובן רכבים חדשים. אם יש לכם רכב של מעל 4 שנים על הכביש הסיכוי שייגנב קטן יחסית. 

הגנבים משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות לרבות שיבוש סלולרי שנפוץ מאוד. כך הם מונעים קליטת GPS ותקשורת סלולרית. השיטה המובילה היא עדיין שכפול מפתחות, והכי נורא - יש מקרים שהולכים ומתגברים של תקיפת בעל הרכב. שיטה נוספת היא פריצה לבית של הבעלים וגניבת מפתחות. 

מה אפשר לעשות כדי להגן על הרכב? להתקין מערכות איתור מתקדמות, להחנות במקומות מאובטחים ולהשתמש באמצעי הגנה כמו מנעולי הגה ומערכות אזעקה חכמות המעלות את ההגנה, ומורידות סיכון מפני הפורצים שיעדיפו לפרוץ לרכבים לא מוגנים.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    הפתרון זה מנעול הגה שמחובר מההגה לבלם (ל"ת)
    אור 30/11/2024 14:18
    הגב לתגובה זו
  • הגנב מנסר את המנעול עי דיסק נייד (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2025 14:42
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ירון 30/11/2024 12:48
    הגב לתגובה זו
    ותעריפי הביטוח עולים. לכולם זה משתלם פרט לאזרח הקטן,אבל הוא הרי פרה חולבת.
  • 13.
    דויד - הצבר 30/11/2024 11:01
    הגב לתגובה זו
    קונספציית ההגנה קרסה 07/10/2023 וכך לגבי ההגנה מפני "הגנבים" 99.99 מהגנבים הם ערבים מחבלים כחלק מאידיאולוגיית הטרטר. וחברות הביטוח מממנות את התעשיית הטרור ונהנת מעחיית המחירים. ככה נראה טרטר ומימון טרור!
  • 12.
    חיים 30/11/2024 10:56
    הגב לתגובה זו
    שהממשלה הזו הכי כושלת שהיתה. ואנחנו הפרייארים שמשלמים יותר
  • 11.
    מודאג 29/11/2024 16:54
    הגב לתגובה זו
    מה שווה ההתקנה הזו אם זה רק לאתר את הרכב והמשטרה לא עושה כלום להחזיר את הרכב גם אם רואים שהוא עדיין בארץ ניגנב לשכנה שלי והיא אומרת להם הרכב פה קרוב תציבו מחסומים ביציאה מהעיר ולא עשו כלום
  • 10.
    קוקו 29/11/2024 11:34
    הגב לתגובה זו
    הרכב לא יזוז אם מזהה מחשב חדש כדוגמא או רכיב לא מאומת. שיהיה קוד או2fa
  • 9.
    המוזיז הארצי 28/11/2024 14:38
    הגב לתגובה זו
    צריך להביא כבלים
  • איפה? (ל"ת)
    hguy 29/11/2024 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    צחי 28/11/2024 13:17
    הגב לתגובה זו
    רק במדינה שמרחמת על אכזרים ומתאכזרת לרחמנים נותנים לערבים בני בליעל להיכנס ולצאת באין מפריע מהכפרים שלהם אל לב המדינה ולבצע את זממם בלי שיאונה להם כל רע. בושה
  • ירון 30/11/2024 12:46
    הגב לתגובה זו
    עוד מיסים. סימפלי.
  • זה מה שקורה כשהשלטון דואג רק לעצמו. (ל"ת)
    hguy 29/11/2024 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גר בחלם 28/11/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
    הסכומים מודזמים, חולבים את הנהגים עם סטטיסטיקות שלא מעננינות טותי וחלק מהן מוטות. מבטח רכב חדש בצד ג בלבד. יוצא מהמשחק.
  • 6.
    מושיק החתול 28/11/2024 12:43
    הגב לתגובה זו
    כותרת לחוד ומילים לחוד
  • "אבל הדגמים הכי נגנבים הם טויוטה קורולה ויונדאי איוניק" (ל"ת)
    אולי הוסיפו מאוחר? 28/11/2024 17:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בטיטו 28/11/2024 11:59
    הגב לתגובה זו
    לא צריך מערכות הגנה מעבר למה שהביטח מחייב, בשביל זה יש ביטוח שגם הוא יקר ביותר.
  • 4.
    אילן 28/11/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    מה יעזור התקנת מערכות הגנה מתקדמות יותר עם הגנבים מגיעים עם משבש תדרים, שחוסם את ה GPS ו GSM
  • 3.
    אני איבדתי אמון במשטרה מנוהלת בידי עבריין מורשע (ל"ת)
    יוסי אביעד 28/11/2024 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי 28/11/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    אם הכסף מהמיסי קניה חשוב למדינה היא תפתור את הבעיה.
  • 1.
    לחייב החלפת חלקים מקוריים חדשים בלבד וזהו!! (ל"ת)
    HAKY1 28/11/2024 11:24
    הגב לתגובה זו
  • אתה מוכן לשלם פי 2 על חלפים במוסך??? (ל"ת)
    יוני 28/11/2024 11:39
    הגב לתגובה זו
  • אז אתה מוכן לשלם על זה מראש בהתקנות של אמצעי הגנה? (ל"ת)
    ערן 28/11/2024 12:26
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.