עלייה של 42% בגניבות רכב; ת"א מככבת, איך זה ישפיע על הביטוח?

הנתונים מלמדים על גידול משמעותי, יותר מפי 2, ברבעון הרביעי של 2023. 18% מכלי הרכב נגנבים בתל אביב - איזה רכב נגנב הכי הרבה, מה שיטת הגניבה הפופלארית ומה זה יעשה למחיר הביטוח שלכם?
איציק יצחקי | (9)

תופעת גניבות הרכב בישראל הולכת ומתרחבת והיא פוגעת בכיס של כולנו - בשנה האחרונה האמירו מחירי הביטוח ורבים נאלצו לשלם יותר, או שהחליטו, בצעד חריג, לשנות את הרכב הביטוח שלהם ולבטח אותו בצד ג' בלבד.

לפי הנתונים, חל גידול של 42% בניסיונות גניבות הרכב בישראל ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון של השנה, מה שמשלים גידול של פי 2.2 ביחס לרבעון הרביעי של 2023. נמצא כי 39% מניסיונות גניבות הרכב הם באיזור המרכז, כשתל אביב מככבת עם 18% מניסיונות גניבה בתל אביב - גידול של 28%. עוד עולה מסקר המערך המבצעי של POINTER (מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים), כי 43% מניסיונות הגניבה היו של רכבים מסוג SUV (רכב דומה לרכב שטח, אך השימוש העיקרי שלו הוא נסיעה בכביש) - גידול של 13% ביחס לרבעון הראשון. עוד נמצא, כי רכבים משנתון 2021 מהווים 19% מכלל ניסיונות הגניבות. 

 

לפי הדוח, אפשר לראות את המשך מגמת העלייה של שנת 2023 בה כנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות, זהו חלק מההסבר לאחוז הגדול של גניבות ובמיוחד באיזור המרכז. ההערכה היא שאם הנתונים האלה ימשיכו לעלות, גם מחירי הביטוח יאמירו.

רכב גנוב (יחצ)איתור רכב גנוב (פוינטר)

תל אביב בראש, פתח תקוה אחריה

אז מהן הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024? תל אביב עם 18% וגידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של השנה, פתח תקווה עם 6% באר שבע 6% ירושלים 5% כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין 5% כל אחת.

בחלוקה למחוזות, ניתן לראות כי חלה עלייה של 30% באזור השפלה, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור הצפון ב-70% ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון הראשון לשנת 2024. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה באזור המרכז והירידה באזור הצפון היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור בעקבות הלחימה בצפון.   אזור המרכז עם כ- 39% מסך הגניבות עליה של 18% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור השרון עם כ- 12% מסך הגניבות – ירידה של 14% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור הדרום עם כ- 11% - כמעט ללא שינוי מהרבעון הראשון לרבעון הראשון. בנוסף, אזור השפלה עם כ- 26% מסך הגניבות עליה של 30% ביחס לרבעון הראשון. אזור ירושלים  כמעט ללא שינוי עם כ-  8%

אזור צפון עם כ - 4% - ירידה של 70% מהרבעון הראשון.

לגבי השנים של הרכבים שנגנבו, עולה כי כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  18% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 19%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 15% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 16% מכלל הגניבות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

בחברה מציינת כי לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

 

עוד צוין, כי תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

גונבים רכב דרך משבש סלולרי

ב-8.5 מתוך 10 גניבות נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 נתוני גניבות רכב (פוינטר)

נתוני גניבות רכב (פוינטר)

ניסיונות הגניבה במשבש סלולרי מבוצעים דרך שכפול מפתח: זו עדיין שיטת הגניבה המובילה. מדובר בשכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 47% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לגבי שימוש במשכפל אלחוטי מדובר ב-7% - ירידה של 22% ביחס לרבעון הקודם. לגבי תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 23% מסך הגניבות. לגבי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 13% מסך הגניבות שנרשמו השנה.

ומה עם גניבה בידי מורשה? זו מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 9% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו רק 1% מסך הגניבות השנה. 

איזה סוג רכב גונבים הכי הרבה?

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 43% מסך ניסיונות הגניבה. ירידה של 7.5% ביחס לרבעון הקודם לשנת 2024. רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון. רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 25% מסך ניסיונות גניבת רכבים. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון.

עוד עולה, כי רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי. לעומת זאת, משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב. ירידה של 20% ביחס לרבעון הקודם. כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ירידה של 50% ביחס לרבעון הקודם של 2024. לגבי דו גלגלי – הם מהווים 8% מסך הגניבות - ירידה של 11% ביחס לרבעון הקודם. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ירוחם 03/07/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    שר לבטחון פנים עם כיפה שהוא בדיחה.
  • 8.
    לירן 01/07/2024 13:39
    הגב לתגובה זו
    עושקים אותנו לאור יום
  • 7.
    שי.ע 30/06/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    לאף אחד לא אכפת? השמאל לא ישנה את המצב הזה אם יהיה בשילטון
  • 6.
    לא מאמין לנתונים 30/06/2024 17:00
    הגב לתגובה זו
    קרטל חברות הביטוח עושק את הלקוחות כמו כול הקרטלים והמונופולים שלא עושים חשבון לרגולציה שלא קיימת .
  • 5.
    יואלי 30/06/2024 12:30
    הגב לתגובה זו
    על ידי כך הממשלות תורמות לפרוטקשין, לרווחים עצומים למשפחות הפשעה ולעבריינים. ככה זה כששר המשפטים מסתובב עם חברי מרכז עבריינים. רק בישראל.
  • 4.
    אזרח שומר חוק 30/06/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    ונראה מי יעז לגנוב רכב.
  • 3.
    שועל ערבות 30/06/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
    איזה נזק כספי גרמה הממשלה המטורפת הזאת לכלל הציבור..המצב הכלכלי גרוע..הטרור עלה..האנטישמיות עלתה..כמות ההרוגים עלתה..כמות הנרצחים עלתה..הביטוח עלה וכל משפחה משלמת אלפי שקלים יותר בגלל הגניבות.תודה לכם
  • 2.
    מה לא ברור ? 30/06/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    50 שוטרי משממר הגבול סביב הבית של ביביהו במקום לרדוף ולהכות בגנבי הרכב. חברות הביטוח הרימו ידיים. ככה זה במדינות אפריקה נוסעים ברכבים ללא ביטוח, זה סימן ראשון לשחיתות שלטונית אובדן אמון בממשל
  • 1.
    דרור 30/06/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    מי שמייצר את השקרים והפניקה זה קרטל חברות הביטוח . בימים של ממשלה כושלת ובימים שאין רגולציה החגיגה משתוללת . האזרחים חייבים להגיע למסקנה שאת הממשלה הזאת חייבים להחליף .
צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרןצ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרן

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה צ'רי FX

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.

מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ-  14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.

ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.

ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.

צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

BYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולסBYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולס

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i

ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי. 

דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.

יואב פולס |

שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.

טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.

בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.

המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.


BYD Sealion 5 DM-i. צילום יואב פולס