רכב גנוב
צילום: פוינטר

עלייה של 42% בגניבות רכב; ת"א מככבת, איך זה ישפיע על הביטוח?

הנתונים מלמדים על גידול משמעותי, יותר מפי 2, ברבעון הרביעי של 2023. 18% מכלי הרכב נגנבים בתל אביב - איזה רכב נגנב הכי הרבה, מה שיטת הגניבה הפופלארית ומה זה יעשה למחיר הביטוח שלכם?
איציק יצחקי | (9)

תופעת גניבות הרכב בישראל הולכת ומתרחבת והיא פוגעת בכיס של כולנו - בשנה האחרונה האמירו מחירי הביטוח ורבים נאלצו לשלם יותר, או שהחליטו, בצעד חריג, לשנות את הרכב הביטוח שלהם ולבטח אותו בצד ג' בלבד.

לפי הנתונים, חל גידול של 42% בניסיונות גניבות הרכב בישראל ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון של השנה, מה שמשלים גידול של פי 2.2 ביחס לרבעון הרביעי של 2023. נמצא כי 39% מניסיונות גניבות הרכב הם באיזור המרכז, כשתל אביב מככבת עם 18% מניסיונות גניבה בתל אביב - גידול של 28%. עוד עולה מסקר המערך המבצעי של POINTER (מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים), כי 43% מניסיונות הגניבה היו של רכבים מסוג SUV (רכב דומה לרכב שטח, אך השימוש העיקרי שלו הוא נסיעה בכביש) - גידול של 13% ביחס לרבעון הראשון. עוד נמצא, כי רכבים משנתון 2021 מהווים 19% מכלל ניסיונות הגניבות. 

 

לפי הדוח, אפשר לראות את המשך מגמת העלייה של שנת 2023 בה כנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות, זהו חלק מההסבר לאחוז הגדול של גניבות ובמיוחד באיזור המרכז. ההערכה היא שאם הנתונים האלה ימשיכו לעלות, גם מחירי הביטוח יאמירו.

רכב גנוב (יחצ)איתור רכב גנוב (פוינטר)

תל אביב בראש, פתח תקוה אחריה

אז מהן הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024? תל אביב עם 18% וגידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של השנה, פתח תקווה עם 6% באר שבע 6% ירושלים 5% כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין 5% כל אחת.

בחלוקה למחוזות, ניתן לראות כי חלה עלייה של 30% באזור השפלה, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור הצפון ב-70% ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון הראשון לשנת 2024. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה באזור המרכז והירידה באזור הצפון היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור בעקבות הלחימה בצפון.   אזור המרכז עם כ- 39% מסך הגניבות עליה של 18% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור השרון עם כ- 12% מסך הגניבות – ירידה של 14% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור הדרום עם כ- 11% - כמעט ללא שינוי מהרבעון הראשון לרבעון הראשון. בנוסף, אזור השפלה עם כ- 26% מסך הגניבות עליה של 30% ביחס לרבעון הראשון. אזור ירושלים  כמעט ללא שינוי עם כ-  8%

אזור צפון עם כ - 4% - ירידה של 70% מהרבעון הראשון.

לגבי השנים של הרכבים שנגנבו, עולה כי כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  18% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 19%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 15% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 16% מכלל הגניבות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

בחברה מציינת כי לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

 

עוד צוין, כי תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

גונבים רכב דרך משבש סלולרי

ב-8.5 מתוך 10 גניבות נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 נתוני גניבות רכב (פוינטר)

נתוני גניבות רכב (פוינטר)

ניסיונות הגניבה במשבש סלולרי מבוצעים דרך שכפול מפתח: זו עדיין שיטת הגניבה המובילה. מדובר בשכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 47% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לגבי שימוש במשכפל אלחוטי מדובר ב-7% - ירידה של 22% ביחס לרבעון הקודם. לגבי תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 23% מסך הגניבות. לגבי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 13% מסך הגניבות שנרשמו השנה.

ומה עם גניבה בידי מורשה? זו מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 9% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו רק 1% מסך הגניבות השנה. 

איזה סוג רכב גונבים הכי הרבה?

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 43% מסך ניסיונות הגניבה. ירידה של 7.5% ביחס לרבעון הקודם לשנת 2024. רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון. רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 25% מסך ניסיונות גניבת רכבים. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון.

עוד עולה, כי רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי. לעומת זאת, משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב. ירידה של 20% ביחס לרבעון הקודם. כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ירידה של 50% ביחס לרבעון הקודם של 2024. לגבי דו גלגלי – הם מהווים 8% מסך הגניבות - ירידה של 11% ביחס לרבעון הקודם. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ירוחם 03/07/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    שר לבטחון פנים עם כיפה שהוא בדיחה.
  • 8.
    לירן 01/07/2024 13:39
    הגב לתגובה זו
    עושקים אותנו לאור יום
  • 7.
    שי.ע 30/06/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    לאף אחד לא אכפת? השמאל לא ישנה את המצב הזה אם יהיה בשילטון
  • 6.
    לא מאמין לנתונים 30/06/2024 17:00
    הגב לתגובה זו
    קרטל חברות הביטוח עושק את הלקוחות כמו כול הקרטלים והמונופולים שלא עושים חשבון לרגולציה שלא קיימת .
  • 5.
    יואלי 30/06/2024 12:30
    הגב לתגובה זו
    על ידי כך הממשלות תורמות לפרוטקשין, לרווחים עצומים למשפחות הפשעה ולעבריינים. ככה זה כששר המשפטים מסתובב עם חברי מרכז עבריינים. רק בישראל.
  • 4.
    אזרח שומר חוק 30/06/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    ונראה מי יעז לגנוב רכב.
  • 3.
    שועל ערבות 30/06/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
    איזה נזק כספי גרמה הממשלה המטורפת הזאת לכלל הציבור..המצב הכלכלי גרוע..הטרור עלה..האנטישמיות עלתה..כמות ההרוגים עלתה..כמות הנרצחים עלתה..הביטוח עלה וכל משפחה משלמת אלפי שקלים יותר בגלל הגניבות.תודה לכם
  • 2.
    מה לא ברור ? 30/06/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    50 שוטרי משממר הגבול סביב הבית של ביביהו במקום לרדוף ולהכות בגנבי הרכב. חברות הביטוח הרימו ידיים. ככה זה במדינות אפריקה נוסעים ברכבים ללא ביטוח, זה סימן ראשון לשחיתות שלטונית אובדן אמון בממשל
  • 1.
    דרור 30/06/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    מי שמייצר את השקרים והפניקה זה קרטל חברות הביטוח . בימים של ממשלה כושלת ובימים שאין רגולציה החגיגה משתוללת . האזרחים חייבים להגיע למסקנה שאת הממשלה הזאת חייבים להחליף .
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.