טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

בעלי רכבי SUV והיברידיים – היזהרו: אלו הרכבים הנגנבים ביותר

דוח חדש של Pointer מסכם עלייה חדה בניסיונות גניבת רכבים בישראל ב-2024, עם דגש על רכבי פנאי והיברידיים בערים המרכזיות

אביחי טדסה | (2)


למרות המלחמה, עליה בנסיונות גניבת רכב בשנת 2024, גידול של 15% ביחס לשנת 2023 - התפלגות הגניבות על פני הרבעונים מציגה מגמת גידול בין המחצית הראשונה של השנה שמהווה 40% ביחס למחצית השנייה 60% בניסיונות גניבות הרכב. הגניבות מבוצעות על ידי כנופיות מאורגנות לאורך כל שעות היממה. הרבעון הרביעי של 2024 מציג גידול של 180% בנסיונות הגנבה ביחס לרבעון הרביעי של 2023 אשר היה רבעון חריג לאחר שפרצה מלחמת חברות ברזל ומספר הגנבות צנח. כמו כן, נמשכת ברבעון הרביעי המגמה של ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 המהווים 21% מכלל ניסיונות הגניבה.


 התופעה מוסברת בכך שחלק גדול מהגניבות לא מבוצעות לצורך חלקי חילוף אלא לטובת מכירת הרכבים עצמם לשימוש אישי בשטחי הרשות. לרכבים החשמליים וההיברידיים שהפכו להיות פופלאריים בשנתיים האחרונות ישנה תרומה לגידול זה. שנת 2024 הסתיימה עם עלייה משמעותית בניסיונות וגניבות רכבים בישראל, כך עולה מדוח שפרסמה חברת Pointer מקבוצת Powerfleet. השנה נרשם גידול של 15% בניסיונות גניבה ביחס ל-2023, כאשר העלייה בלטה במיוחד במחצית השנייה של השנה. רכבי פנאי (SUV) ורכבים היברידיים היו היעדים המועדפים על הגנבים, עם ריכוזי פעילות בערים כמו תל אביב, פתח תקווה וראשון לציון.






רכבי SUV והיברידיים: המטרה המועדפת על הגנבים

לפי הדוח, רכבי פנאי ושטח (SUV) היוו 38% מניסיונות הגניבה ב-2024, ירידה קלה לעומת 42% בשנה הקודמת, אך עדיין מהווים חלק משמעותי מהגניבות. רכבים היברידיים הפכו למטרה פופולרית יותר, עם עלייה של 33% בניסיונות הגניבה בהשוואה לשנה הקודמת, והם מהווים 20% מכלל ניסיונות הגניבה השנה. גם רכבים חשמליים, שמהווים 8% מסך הניסיונות, נרשמו כקטגוריה שצומחת במהירות, זאת לעומת 1% בלבד בשנה הקודמת. 


רכבים פרטיים עם מנוע בעירה פנימית ירדו ל-12% מניסיונות הגניבה, ירידה של 20%. גם רכבים מסחריים ומשאיות רשמו ירידה דומה, עם 8% ו-3% בהתאמה. קטגוריות כמו כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) נשארו יציבות עם 1%, בעוד רכבים דו-גלגליים ירדו מ-12% ל-10%, ירידה של 16%.


אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מתאר את תהליך גניבות הרכב בישראל: "שנת 2024 התאפיינה בהמשך גידול בנסיונות גניבת רכב בישראל ולצערינו בעוד מקרים בהם גנב הרכב הופך ל"פצצה מתקתקת" על הכביש, בנהיגה נגד התנועה וגרימת הרג של חפים משפע. גניבות רכב הן פיגוע כלכלי ובטחוני כאחד. בנוסף, מגמה נוספת שממשיכה ביתר שאת בשנה האחרונה היא גניבה של מספר רכבים מאותו סוג באותו רחוב או שכונה. חוליות הגנבים פושטות על אזור מסוים "ומנקות" אותו. באחד המקרים השנה נתפסו בתוך זמן קצר 4 רכבים מאותו דגם שהוחזרו לבעליהם", הוסיף גולדשטיין.



תל אביב מובילה, פתח תקווה וראשון לציון צמודות

הערים שבהן נרשמה הפעילות הגבוהה ביותר של ניסיונות גניבה היו תל אביב, עם 14% מסך הניסיונות וגידול של 40% ביחס לשנה הקודמת, ופתח תקווה, שבה נרשם גידול של 28%. ראשון לציון מדורגת שלישית עם 6% מסך הניסיונות, כפר סבא ורמת גן עם 5%, נתניה עם 3% כמו באר שבע עם 3% שמציגה ירידה של 40%.

מבחינת חלוקה אזורית, אזור תל אביב והמרכז רשם את שיעור ניסיונות הגניבה הגבוה ביותר, עם 41% מסך הניסיונות וגידול של 36% ביחס לשנה הקודמת. מנגד, אזורים כמו הדרום וירושלים הציגו ירידה משמעותית, עם ירידות של 34% ו-44% בהתאמה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שיטות גניבה מתוחכמות

הגנבים בישראל ממשיכים להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות, כאשר ב-80% מהמקרים נעשה שימוש במשבש סלולרי לשיבוש הקליטה של מערכות האיתור. בנוסף, השיטה המובילה הייתה שכפול מפתח באמצעות התחברות למחשב הרכב, שהיוותה 45% מניסיונות הגניבה.

שיטות נוספות כוללות תקיפה אלימה של מחשב הרכב (37%), גניבת מפתחות מבית הלקוח (4%), ושימוש במשכפל אלחוטי (8%). גולדשטיין מזהיר כי "גניבות הרכב הפכו לפיגוע כלכלי וביטחוני כאחד, כאשר גנבים נוהגים לעיתים קרובות נגד כיוון התנועה ומסכנים חיים".


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כתבה קלוקלת...פחדו לרשום דגמים ספציפיים שה יעמשית לא תתבע אותם (ל"ת)
    מושיק החתול 01/01/2025 06:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי גונב מאיזה מגזר כנראה לא חרדי כי לא כתוב (ל"ת)
    שי 30/12/2024 14:04
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.