פרשת השבוע

פרשת מקץ: למה צריך להתכונן כל הזמן לגרוע מכל?

איך הצליח יוסף להפוך לאיש החזק באימפריה המצרית, מה התכנית הכלכלית שהגה, ואיך כל זה קשור למשביר לצרכן?

בפרשת השבוע נמשכת רכבת ההרים, המאפיינת את חייו של יוסף. הוא מתחיל אותה בבית סוהר ומסיים אותה כאיש החזק במצרים, כשאחיו באים אליו לבקש אוכל בזמן הרעב בלי לדעת את זהותו. הדרך של יוסף לתפקיד הרם עוברת דרך ליבו של פרעה בזכות תכנית אופרטיבית אותה הוא הוגה. הפרשה מתחילה בחלומות שחולם פרעה ומטרידים אותו, יוסף נקרא מהכלא לסייע כמי שיש לו רקורד מוכח בפתרון חלומות. יוסף אכן מציע הסבר לחלומות פרעה במסגרתו עתידים לבא על מצרים שבע שנות שפע ולאחריהם שנות רעב. יוסף מציע לפרעה לנצל את שנות השובע לאגור מזון לקראת שנות הרעב. ההצעה שלו מתבררת כהצלחה כשאנשים מחוץ למצרים (בניהם אחי יוסף) באים לבקש סיוע בזמן הרעב.  הפתרון שלו מלמד אותנו על החשיבות בהכנת עתודות כהכנה לרגעי שפל. במילים אחרות - חשיבות החיסכון.   זה נכון לגבי אנשים פרטיים, משקיעים וחברות - ימים רעים ושפל לא פוסחים על אף אחד. אדם או חברה מצליחה לא נמדדים ברגעי השיא אלא בעיקר ביכולת להתמודד עם רגעי השפל והאתגרים הנלווים אליהם. אומרים שאין חכם כבעל ניסיון, יוסף הוא דוגמה מצוינת לכך, ניסיון החיים שלו והבנת השבריריות שבקיום הוא שמאפשר לו להגות את התכנית העסקית.   המהפך בחיי יוסף - מאסיר לאיש החזק במצרים לאחר שפרשת השבוע הקודמת נסובה סביב נושא החלומות, הנושא ממשיך ללוות אותנו גם בפתיחת פרשת השבוע מקץ. שנתיים אחרי שיוסף פותר את חלומות שרי פרעה, ולאחר ששר המשקים שב לתפקידו חולם פרעה שני חלומות דומים. בראשון, שבע פרות יפות ושמנות נבלעות על ידי שבע פרות דקות ורעות. בשני, שבע שיבולים דקות ושדופות בולעות שבע שיבולים בריאות וטובות. החלומות גורמות לו למורת רוח, ואף לו אחד מאנשיו מצליח לספק פתרון עבורו: "וַיְהִי בַבֹּקֶר וַתִּפָּעֶם רוּחוֹ וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת־כָּל־חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶיהָ וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת־חֲלֹמוֹ וְאֵין־פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה". לאחר שנואשו מלמצוא פותר לחלומות פרעה, נזכר שר המשקים ביוסף ומספר לפרעה כיצד פתר יוסף לו ולשר האופים את חלומותיהם: "וְשָׁם אִתָּנוּ נַעַר עִבְרִי עֶבֶד לְשַׂר הַטַּבָּחִים וַנְּסַפֶּר־לוֹ וַיִּפְתָּר־לָנוּ אֶת־חֲלֹמֹתֵינוּ אִישׁ כַּחֲלֹמוֹ פָּתָר". פרעה מצווה להביאו במהרה, ואכן יוסף מתגלח ומחליף בגדים לקראת הפגישה עם פרעה. בפגישה לא שוכח יוסף להדגיש שהתהילה לו לא: בִּלְעָדָי אֱ-לֹהִים יַעֲנֶה אֶת-שְׁלוֹם פַּרְעֹה".  לאחר שפרעה מספר לו את חלומותיו מציע יוסף את פתרונו, לפיו לא מדובר בשני חלומות נפרדים, אלא בחלום אחד עם מסר משותף. שבע הפרות ושבע השיבולים הטובות והמלאות הן שבע שנות שפע שעתידות לבוא על מצרים. לעומת זאת, שבע הפרות ושבע השיבולים הרעות והרזות הן שבע שנות רעב שיבואו אחריהן. פרעה נחרד מדברי יוסף, אך יוסף ממהר להציע לו תכנית פעולה, לאסוף את התבואה שתגדל בשנות השובע לשמור אותה, ולחלק אותה בשנות הרעב. הדבר מוצא חן בעיני פרעה: "וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי כָּל-עֲבָדָיו". מלביש אותו בבגדי מלכות, ממנה אותו להיות אחראי על תכנית איסוף התבואה, בכך הופך יוסף במהרה לאחד האנשים החזקים במצרים. להתכונן לרגעי השפל גם בשיא על השאלה מה יש ביוסף שמאפשר לו לפתור חלומות עסקנו בצורה נבחרת בשבוע שעבר. אך נדמה שבפרשתנו מצטרף אלמנט נוסף לסל התכונות של יוסף והוא סיפור חייו. חייו של יוסף ידעו עליות ומורדות מהבן המועדף בבית אביו הוא מתדרדר עד לבית האסורים במצרים. רק מי שידע תקופות קשות מסוגל לנפק תכנית שמכינה עתודות ליום קשה. בחיינו אנחנו יודעים תקופות טובות לצד תקופות רעות, כפי שאנחנו נוכחים לגלות לעתים החיים מלאי תהפוכות. כשאנחנו למעלה קשה מאד לחשוב על יום קר וחשוך, אבל בצורה כזאת האו אחרת הוא כנראה יגיע. יוסף לא שוכח את רגעי השפל גם כשהוא עומד לפני פרעה וגם כשכל אוצרות מצרים מופקדים בידיו, הוא יודע שיום רע בא יבוא ועליו להתכונן. כפי שאנחנו למדים מסיפור יוסף הדבר נכון גם לחיים וגם לעולם העסקי כלכלי. בדומה לחיים גם העולם הכלכלי בנוי מרגעי שיא לצד רגעי שפל בלתי נמנעים. השוק לא יכול להיות בשיא תמיד ואין איש או גוף שלא יודע רגעי שפל. החכמה היא לזכור גם כשנמצאים בשיא להשאיר עתודות שיעזרו לצלוח תקופות קשות וחשוכות כי בין אם נרצה בכך ובין אם לאו הן יגיעו. זה מכון לאנשים פרטיים וזה נכון לחברות המפתח להצלחה לאורך זמן לא טמון ברגעי השיא אלא ביכולת להתמודד עם האתגרים שתקופות קשות יותר.   מה הקשר בין יוסף למשביר 365 בשנת 1916, במהלך מלחמת העולם הראשונה, על רקע המצב הכלכלי הקשה בארץ,  פעלו נציגי הפועלים בהסתדרות הציונית להקים מוסד שירכוש בסיטונאות וימכור מצרכים למתיישבים ופועלים במחיר עלות וללא רווח. לצורך כך הוחלט על הקמת גוף בשם "המשביר המרכזי", את השם, טבע ברל כצנלסון, ממנהיגה הבולטים של תנועת העבודה, בהשראת סיפורו של יוסף בפרשתנו. המשביר היה למעשה גוף כלכלי של ההסתדרות הכללית שנועד לרכישה ואספקת ציוד בתחומי הקמעונאות, החקלאות והציוד הטכני וההנדסי לחברי אגודות צרכניות ומשקים חקלאיים. זאת ברווח נמוך מאוד, על מנת לסייע למפעל ההתיישבות ולתמוך בפועלים. בפרק מ"ב כאשר אחי יוסף מגיעים למצרים בכדי לחפש אוכל מתואר יוסף כך: "וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל־הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל־עַם הָאָרֶץ וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ־לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה" . השם המשביר כמי שאוגר מזון בשעת השפע ומספק אותו לעם בשנות הבצורת, התאים לברל כצנלסון לייעודו של המשביר אות הקים.   בשנת 1944 הוקם המשביר לצרכן על ידי המשביר המרכזי, כזרוע קמעונאות לצורך מכירה ישירות לצרכנים. כמו יוסף גם המשביר ידעה עליות וירידות במהלך השנים. בשנים האחרונות המשביר בשליטתו של רמי שביט, איש קמעונאות וותיק. המשביר היום היא כבר כמובן לא "המשביר" של תקופת יוסף. המטרה שלה היא לייצר רווח לבעלי המניות ולא לרווחת הציבור. אך בשנים האחרונות החברה מתקשה להרוויח מהפעילות השוטפת - החברה סובלת משחיקה במכירות וברווחיות, ולמרות שבהדרגה הקטינה את חובותיה, היא בתקופה מאתגרת.   

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מעניין ביותר (ל"ת)
    יוני 29/12/2019 20:36
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    הראה כול 29/12/2019 10:26
    הגב לתגובה זו
    ממתין לקרא מדי ראשון
  • 12.
    צריך להשוות מחירים 28/12/2019 21:41
    הגב לתגובה זו
    חולצה שמחירה 20 בחנות פרטית, נמכרת במשביר ב 100. וזה עוד אחרי הנחה... תודה רבה. באמת תודה רבה.
  • 11.
    ביבי הוא היוסף המודרני, האחים המקנאים לו הם השמאלנים... (ל"ת)
    כלכלן 28/12/2019 05:36
    הגב לתגובה זו
  • יוסף לא נחשד בלקיחת שוחד (ל"ת)
    לילי 29/12/2019 11:32
    הגב לתגובה זו
  • את יוסף השליכו לבור ואת ביבי למעשיהו (ל"ת)
    צודק 28/12/2019 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    תודה, אוהב את האייטם הזה (ל"ת)
    בני 27/12/2019 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    תודה איתן, נושא מרתק (ל"ת)
    טל 27/12/2019 19:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רוני 27/12/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    אהבבתי את החיבור לעכשיו...
  • 7.
    איתמר 27/12/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    מאז רכש את ביזפורטל זה האתר האהוב עליי, גם כותבים ותיקים טובים כמו שלמה גרינברג, וגם כאלה חדשים וטובים כמו זיו סגל וזוהר ממן. ומעל כולם - פרשת השבוע של איתן גרסטנפלד, שמפיחה רוחניות ויהדות בסוף שבוע העסקים שלנו. שכוייח!!
  • 6.
    פרשת השבוע (ל"ת)
    אמונה 27/12/2019 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עמ 27/12/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
    המשך לכתוב מעניין
  • 4.
    המון חכמת חיים יש פה (ל"ת)
    כתבה נחמדה 27/12/2019 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כתבה מעולה! המשך לכתוב (ל"ת)
    יורי 27/12/2019 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כתיבה מדהימה! (ל"ת)
    אנונימי 27/12/2019 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה 27/12/2019 09:49
    הגב לתגובה זו
    שמחתי מאוד לעיתון כלכלי שמתייחס ולו במעט לפרשת השבוע
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?