פסגות: העובדים מוחים על ארוחת הצהריים וקיצוץ בונוס עובדי השירות

העובדים בכיינים? צפו בסרטון: ארוחת הצהריים שהציתה את מחאת העובדים בבית ההשקעות הגדול בישראל
מערכת Bizportal | (14)

לאחר חתימת הסכם קיבוצי עם עובדי בית ההשקעות פסגות, העובדים מוחים כעת על ארוחת הצהריים וטוענים כי ההנהלה בחרה לפגוע בבונוס של עובדי שירות הלקוחות. "התחושה היא שמישהו החליט לתת מכיס אחד תוספת לשכר המינימום ולהחזיר אותה לכיס השני דרך פגיעה במענק ההתמדה של הנציגים", טוענים העובדים.

על פי ההסכם בין הנהלת פסגות לנציגות העובדים, מחויבת פסגות לספק ארוחת צהריים החל מחודש נובמבר, אך בנציגות העובדים טוענים כי הנהלת החברה לא נערכה כראוי ליישום החלק הזה של ההסכם.

"בחירת הנהלת החברה להתחיל בחלוקת הכריכים רק ביום האחרון של נובמבר, תוך חיסכון כלכלי משמעותי לו זכתה עקב העיכוב הוא לא הגון בעינינו. בשבוע שעבר התבשרנו כי הפתרון הזמני יימשך לא פחות מ-3 חודשים. אנו מודעים לחוסר שביעות רצון העובדים מהכריכים, וכמות המזמינים עומדת על עשרות בודדות של עובדים ביום", נמסר מנציגות העובדים.

"אנו פועלים בתקיפות מול ההנהלה בנושא, בכל האמצעים העומדים לרשותנו וחותרים לאלטרנטיבות נוספות עד תחילת פעילותו של הספק הקבוע ומכיוון שפרק הזמן עד תחילתו ארוך מאוד אנו מצפים שייתן גם מענה בשרי!", נכתב במייל שהפיץ הוועד לעובדים.

"במצב הנוכחי אנחנו פונים לכל העובדים לגלות סבלנות ולא לקחת את הכריכים הללו! מדובר בהפרה בוטה של ההסכם הקיבוצי ואנו מבקשים מכם שלא לשתף פעולה עם הפתרון הזמני הזה!", כתב יו"ר הוועד שלומי לוגסי.

 ארוחת הצהריים שהציתה את מחאת עובדי פסגות שוב. צילום: ועד עובדי פסגות

פגיעה בתגמול עובדי שירות לקוחות

בנוסף, טוענים בנציגות העובדים כי לאחר החתימה על ההסכם, בחרה ההנהלה לפגוע בבונוס של עובדי השירות, "מענק התמדה" - בונוס רבעוני שהיה משולם על התמדת העובד בעבודה בשירות הלקוחות. "כאשר החלו להוריד לעובדים סכומים משמעותיים מבונוס ההתמדה, על איחורים של מספר דקות בודדות, בחוסר שקיפות מוחלט. התחושה היא שמישהו החליט לתת מכיס אחד תוספת לשכר המינימום ולהחזיר אותה לכיס השני דרך פגיעה במענק ההתמדה של הנציגים. פנינו למשאבי אנוש בנושא ובקרוב תתקיים פגישה איתם בנושא", נמסר מנציגות העובדים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובת הנלהת פסגות

ההסכם הקיבוצי נחתם בספטמבר 2018. כפי שהתחייבה, סיפקה הנהלת בית ההשקעות פסגות פתרון לארוחת הצהריים בדמות ארוחה חלבית בחודש נובמבר, בעלות נמוכה של 4 שקלים בלבד לעובד. מדובר בהטבה כספית כיוון שבהסכם הקיבוצי סוכם על עלות של 10 שקלים לארוחה לעובד. בתקופה הקרובה נכריז על פתרון קבע לנושא הארוחות, כך שלא ברורה טענתו של יו"ר הוועד.

הטענה של יו"ר הוועד לגבי נושא התגמול לעובדים מופרכת ואינה נכונה. כחלק מההסכם הקיבוצי הוענקו עדכוני שכר לעובדים. בנוסף, בית ההשקעות מעניק מענקים שונים לעובדיו, וביניהם מענקי התמדה הניתנים בהתאם להחלטת מנהל. רק 2 עובדים לא קיבלו את מענק ההתמדה בהתאם להחלטת המנהלים שלהם ומסיבות ענייניות. שאר העובדים קיבלו את התגמול כמו גם את מענק ההתמדה, כך שלא ברורה טענתו של יו"ר הוועד.

לגבי נושא הסלט - הסלט מסופק על ידי ספק גדול ומוכר שמספק מזון לחברות רבות בכל רחבי הארץ. הסלט מגיע באריזה סגורה מהספק לעובד. לאחר המקרה, הספק התחייב להחמיר את בקרת האיכות על המוצרים המסופקים לפסגות.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אנונימי 25/12/2018 18:07
    הגב לתגובה זו
    בחיות שישחטו בשביל הארוחה ? חוצפה ממדרגה ראשונה! לא טוב להם שיתפטרו וילכו לעבוד כעצמאיים.
  • 12.
    דוד 25/12/2018 15:28
    הגב לתגובה זו
    על מה בדיוק הם מתלוננים?
  • 11.
    רמי יערי 25/12/2018 13:08
    הגב לתגובה זו
    רמי איש קטן שכל מה שהוא עושה זה נגד אנשים באופן אישי!!! מקומו בלשכת התעסוקה.
  • 10.
    מה זה משנה, העיקר תספקו תשואות טובות (ל"ת)
    משה 25/12/2018 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רעות 25/12/2018 10:01
    הגב לתגובה זו
    עסק שמתקטנן בצורה הזו עם העובדים שלו הוא כנראה עסק בלתי יציב, שלא מנוהל נכון. מרחיקה את הכסף שלי משם.
  • 8.
    מורשת זהבית כהן חלאת אדם (ל"ת)
    הזוי 25/12/2018 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תגובתנו בעניין הסלט 24/12/2018 20:59
    הגב לתגובה זו
    לגבי נושא הסלט - לאחר המקרה, הספק התחייב להחמיר את בקרת האיכות על המוצרים המסופקים לפסגות
  • 6.
    תתביישו פסגות! 24/12/2018 18:33
    הגב לתגובה זו
    המנכל של פסגות גם מקבל מענק התמדה?
  • סקרן 25/12/2018 09:16
    הגב לתגובה זו
    או שמביאים לו ממקום אחר?
  • 5.
    באמת? 24/12/2018 18:03
    הגב לתגובה זו
    פסגות תתביישו !
  • 4.
    עובד 24/12/2018 17:23
    הגב לתגובה זו
    כל מה שאכפת לחברה הזאת שמבחוץ הכל יראה נוצץ ובפנים הכל רקוב. כל דבר שהיא עושה לעובדים עקום. היא ממשיכה לשקר למרות שכולנו יודעים שלקחו לנו מהבונוסים, אף אחד מאיתנו אפילו לא טורח להזמין את הארוחות כי גם 4 שקל זה לא שווה.
  • 3.
    נציג שירות 24/12/2018 16:59
    הגב לתגובה זו
    זה לפחות חצי מחלקה...
  • 2.
    אנליסט 24/12/2018 16:26
    הגב לתגובה זו
    אצל אותם עובדים שהולכים לעבוד עם תואר בכלכלה בתפקידים השוטרים האלה, תפסיקו לקפוץ על המשרות האלה ולא תקבלו יחס כזה מזלזל.
  • 1.
    המקיא 24/12/2018 16:26
    הגב לתגובה זו
    אכלתי פעם אחת והספיק לי. פשוט מגעיל. מצחיק שקוראים לזה ארוחת צהרים
חברות הביטוחחברות הביטוח
ניתוח מיוחד

האם הכוכבות של הבורסה ימשיכו לעלות?

מצד אחד, מניות הביטוח זינקו פי כמעט 3.5 בשנה, מצד שני תראו מי קונה אותן. למה זינקו מניות הביטוח, מה הסיבות להמשך העליות, ומה הסיבות שיכולות לקלקל את החגיגה?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חברות הביטוח

אחרי שנים שבהן סקטור הביטוח נתפס כאפור ומסורבל, הגיעו השנתיים האחרונות והפכו אותו לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים בבורסה. מדד ת"א ביטוח זינק בכ-117% מתחילת השנה ובכמעט 230% ב-12 החודשים האחרונים, נתון שממקם אותו ככוכב העליות של שוק ההון. בתוך המדד, מניות רבות הציגו תשואות שמזכירות יותר סטארט-אפ מאשר חברות פיננסים ותיקות: איילון הובילה עם קפיצה של יותר מ-300% בשנה האחרונה, הפניקס מנורה כלל והראל הכפילו ואף יותר את שוויין מתחילת השנה, מגדל רשמה תשואה דו-ספרתיות גבוהה מתחילת השנה.

כל זה התרחש על רקע שיפור דרמטי בתוצאות הכספיות של החברות. חברות הביטוח מציגות רווחי ליבה חזקים יותר, שקיפות טובה יותר תחת IFRS 17, ורוח גבית משוקי ההון שהזרימו רווחי נוסטרו ומרווחים פיננסיים. את התוצאה אפשר לראות דרך התרחבות מכפילי ההון, כאשר הסקטור שנסחר במשך שנים ב-0.5 על ההון נסחר כיום במכפילים שנעים בין 1.4 למגדל ועד 2.7 להפניקס, רמות שבעבר היו נחשבות לחלום רחוק.

מאחורי הראלי

הראלי בסקטור הביטוח נתמך במספר גורמים, כאשר נקודת המוצא הגיעה מהמאקרו. אחרי תקופה ארוכה של חוסר יציבות, שוק ההון המקומי הפך אטרקטיבי גם למשקיעים זרים. כלכלה צומחת תחת סביבת ריבית גבוהה יחסית, אינפלציה תחת שליטה, והמשך גיוסי ההון בהייטק, כל אלה בצל מלחמה ארוכה שמציגה את העליונות הצבאית של ישראל. הכסף הזר שנכנס לבורסה הישראלית הצית את הריצה בסקטור, ומשם ההמשך הגיע כמעט טבעית. ברגע שמתחיל מומנטום, כולם מגדילים חשיפה וממשיכים להזרים כספים.

ברקע גם הגיע השיפור החד בביצועים. חברות הביטוח למדו בשנים האחרונות לשים את הדגש על פעילויות הליבה, רווחי הביטוח והפרמיות, ושם נרשמה קפיצה מרשימה. אפשר לראות זאת בדוחות האחרונים של מגדל, כאשר הרווח מפעילויות ליבה זינק ברבעון האחרון בכ-36%. הנתון הזה משקף כי החברות הצליחו לייצר רווחיות יציבה, שאינה תלויה רק בתנודתיות של שוק ההון.

ועדיין, אי אפשר להתעלם מהמרכיב הפיננסי. רווחי נוסטרו ומרווחים פיננסיים תרמו בצורה דרמטית לשורה התחתונה. מגדל רשמה רווחי נוסטרו משמעותיים בשנה האחרונה, ובאיילון חלק ניכר מהשיפור נבע מהכנסות השקעה, שאם היה נשמר היה מציב את המכפיל של החברה על 3 בלבד. למעשה, במבנה של החברות האלו, כל שנה חיובית בשווקים מתורגמת כמעט מידית לרווחיות חריגה.


דניאל ספיר מנכ"ל אלקטרה פאוור; צילום: ענבל מרמרידניאל ספיר מנכ"ל אלקטרה פאוור; צילום: ענבל מרמרי
דוחות

אלקטרה פאוור: ההכנסות צמחו אבל הגפ"מ אכל את הרווח

ההכנסות צמחו בכ-17% לכ-219 מיליון שקל אבל הפסדים תפעוליים ממגזר הגפ"מ שחקו את הרווח והעבירו את אלקטרה פאוור להפסד רבעוני של 4.2 מיליון שקל; מול הגפ"מ בלט מגזר החשמל עם צמיחה משמעותית

מנדי הניג |

שוק החשמל בישראל עובר בשנים האחרונות רפורמה מבנית שנועדה לשבור את מונופול חברת החשמל ולהגביר את התחרות במקטע האספקה, במטרה להוזיל עלויות ולשפר את השירות לצרכנים. הרפורמה, שמוביל משרד האנרגיה, מאפשרת לצרכנים לבחור ספקי חשמל פרטיים, המציעים הנחות של 5%-20%, שיכולות לחסוך למשקי הבית מאות עד אלפי שקלים בשנה. 

עד עכשיו ההתניידות עוד קטנה כשלפי הנתונים עברו כ-263,000 משקי בית לספקים פרטיים, כשהקצב עומד על כ-20,000 בתי אב מדי חודש. הרפורמה התחילה בקיץ שעבר, ונתנה אפשרות למתקנים סולאריים ומתקני אגירה למכור חשמל לספקים פרטיים. בחודשיים האחרונים הורחבה הרפורמה גם לתחנות כוח קונבנציונליות, בעיקר מבוססות גז, שיוכלו למכור חשמל לספקים פרטיים באמצעות מכרזים. היקף ההספק שייפתח למכרזים מוערך ב-2,000-3,000 מגה-וואט, והמימוש צפוי בתחילת 2026.

אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז) יכולה להיות מהמרוויחות העיקריות מהרפורמה. היא אחת השחקניות המרכזיות בשוק האנרגיה בישראל, עם כ-400,000 לקוחות פרטיים וכ-5,000 לקוחות עסקיים ומוסדיים. החברה, שנרכשה ב-2019 על ידי קבוצת אלקו, פועלת בתחומי שיווק והפצת גז ביתי (גפ"מ), גז טבעי, וייזום תחנות כוח קטנות מבוססות קוגנרציה. 

ב-2023, אלקטרה פאוור נכנסה לשוק אספקת החשמל ללקוחות פרטיים והקימה מוקד לקוחות ארצי, מה שהוביל להצטרפות עשרות אלפי לקוחות המעוניינים במסלולי חשמל חסכוניים. הפתיחה של השוק לתחנות כוח מבוססות גז יכול לחזק אפילו יותר את המיצוב התחרותי של החברה בשוק האספקה הביתי והעסקי. 

עם זאת, התוצאות הרבעוניות מאכזבות והמניה מגיבה בירידה של 4.5%. אלקטרה אמנם צמחה בהכנסות אבל מגזר הגפ"מ שנפגע מעליית עלויות במהלך המלחמה העביר אותה להפסד נקי של 4.2 מיליון שקל לעומת 2.3 מיליון רווח ברבעון המקביל. הירידה מגיעה אחרי עלייה מרשימה של 65% מתחילת השנה ו-74% ב-12 החודשים האחרונים, כששווי שוק של אלקטרה פאוור עומד על כ-591 מיליון שקל.

עיקרי התוצאות

הכנסות החברה ברבעון עלו ב-17% ל-219 מיליון שקל, לעומת 187 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.