כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Poolכריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Pool

נפרד מרד בול עם 80 מיליון אירו; מה היעד הבא?

אחרי הדחה, פיצויים 70 מיליון דולר, מה יהיה הצעד הבא של כריסטיאן הורנר בפורמולה 1

יעקב צלאל | (1)

כריסטיאן הורנר, האיש שהפך את רד בול לאימפריה של הפורמולה 1, סיים את דרכו באחת מהעזיבות המתוקשרות בתולדות הספורט המוטורי. אחרי שני עשורים בפסגה, שמונה אליפויות עולם לנהגים ושש ליצרניות, הורנר מצא את עצמו מחוץ לקבוצה שבנה מאפס אבל עם צ׳ק פיצויים מרשים שנע בין 60 ל־80 מיליון אירו. עכשיו, כשהאבק שקע, השאלה המרכזית היא לא מה היה, אלא מה יהיה: האם האיש שהמציא מחדש את ניהול קבוצות המרוצים יחזור לזירה והפעם מהצד של הבעלות?


כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי, המרוץ האחרון של הורנר בתפקיד (Getty Images/Red Bull Content Pool)


בהתחשב בגודל פיצויי הפיטורים, 60-80 מיליון יורו, תלוי לאיזה אתר מדיה מאמינים יותר, סיום המו״מ בין רד בול GmbH, ענקית משקאות האנרגיה והבעלים של קבוצת הפורמולה 1 הנושאת את שמה, לבין כריסטיאן הורנר, מי שמעשית ייסד את הקבוצה, ניהל אותה במשך 20 שנה, הוביל אותה לשמונה אליפויות עולם לנהגים ולשש אליפויות עולם ליצרניות, והודח ביולי האחרון, אחרי מאבק מתוקשר היטב שנמשך כמעט שנתיים, הרי משך המו״מ היה קצר ביותר. להורנר, ככל הנראה מנהל הקבוצה בעל השכר הגבוה ביותר בפורמולה 1, 10-12 מיליון יורו לעונה, נותרו עוד חמש שנים לסיום חוזהו, והחברה הפרטית העדיפה לסיים את הפרשה במהירות במקום להיגרר בין בתי משפט במשך שנים. מצידו, גם הורנר רצה לסיים את הפרשה, כדי שיוכל להתפנות לפרויקט הבא שלו, שרבים סבורים שיהיה בפורמולה 1, זירה שבה הוא זכה להצלחות כרון דניס, פרנק ויליאמס, טוטו וולף, ואפילו אנצו פרארי, אולם להבדיל מהם הוא היה שכיר, שברגע שהמעסיק הגיע למסקנה שנוכחותו פוגעת בקבוצה יותר מאשר מסייעת לה, הוא לא היסס לוותר על שירותיו מהיום למחר.

הורנר (51) צפוי לנצל את הטרנפורמציה העוברת כיום על סדרת הפורמולה 1 ומבנה הבעלות על הקבוצות, כדי למצוא את דרכו חזרה אל הספורט. אם בשנות ה-50׳ קבוצות נשלטו ע״י יצרניות רכב – מרצדס, מזראטי, אלפא רומיאו ועוד - החל משנות ה-60׳ נוסדה באי הבריטי תעשיית מרוצים שמתוכה צמחו קבוצות מרוצים עצמאיות, שרובן נעלמו ונשכחו ואחדות מהן, דוגמת מקלארן, ויליאמס עדיין פעילות. בשנים האחרונות מתקבע דפוס חדש של בעלות, ובו מדובר בשת״פ בין יצרניות רכב לבין משקיעים, לעיתים משקיעים פיננסיים בלבד, לעיתים משקיעים אסטרטגיים.


מקס וורסטפאן חוגג זכיה ראשונה באליפות עולם לנהגים בסיום הגרנד פרי של אבו דאבי 2021. עוד אליפות לאוסף של הורנר (Getty Images/Red Bull Content Pool)


קבוצת הפורמולה 1 מרצדס-בנץ AMG פטרונאס, למשל, נמצאת כיום בבעלות שווה של מרצדס-בנץ, מותג בעל עבר מפואר (וגם שחור, בשנות ה-30׳) בספורט המוטורי; קבוצת האנרגיה הסינגפורית פטרונאס; וטוטו וולף, המכהן גם כ-CEO של הקבוצה. לעומת זאת בקבוצת רד בול אין כל בעלות של יצרנית רכב, אולם הורנר, בעת שניהל אותה ידע להשיג את המנועים הטובים ביותר - פעם מרנו, פעם מהונדה – ולהעסיק את המתכננים והמהנדסים המוכשרים ביותר כדי להקים קבוצת מרוצים יש מאין. מקלארן, קבוצה שנוסדה בשנות ה-60׳ של המאה הקודמת, הפכה ברבות הימים גם ליצרנית מכוניות, מקלארן אוטומוטיב, אולם כיום בבעלות של חברות מהמפרץ הפרסי, מפעילה שתי חברות נפרדות לגמרי, האחת עוסקת בייצור סופרקארס, השניה עוסקת במרוצים, מקלארן רייסינג. קבוצת ויליאמס, שנוסדה בשנות ה-70׳ ע״י פרנק ויליאמס, שאמצעיו הכספיים אפשרו לו לפעול, בתחילת דרכו, מתוך תאי טלפון במרכז לונדון, נמכרה לפני מספר שנים למשקיעים אמריקנים תמורת כ-200 מיליון דולר וכיום מוערכת בכ-1.2 מיליארד דולר. קבוצת אלפין, לשעבר רנו, נמצאת אמנם בשליטת קבוצת רנו, אולם לפני כשנתיים משקיעים רכשו כ-20% ממניות הקבוצה לפי שווי שוק של כ-1 מיליארד דולר. סקודריה פרארי נותרה הקבוצה האחרונה השומרת על מבנה הבעלות המסורתי, ע״י החברה הנושאת את שמה. אולם אל פרארי יצטרפו בשנה הבאה שתי יצרניות רכב: אודי רכשה את השליטה בקבוצת סאובר השווייצרית, ובשנה הבאה תסב את שמה לאודי; קאדילאק, מותג הפרימיום של קבוצת ג׳נרל מוטורס, החליט גם הוא לקחת חלק בספורט, והחל בשנה הבאה יעלה שתי מכוניות על הגריד, בשנים הראשונות עם מנוע פרארי, ולקראת סוף העשור עם מנוע מפיתוח עצמי.


ההתפתחויות האלה יאפשרו להורנר לברור מספר אופציות להמשך פעילותו בפורמולה 1, שעל אף הדחתו הברוטלית, אבל לא המפתיעה, ועל אף שלשמו נקשר סיפור להתעמרות בעובדת ברד בול, ממנו נוקה בחקירה, יהיה מבוקש ע״י קבוצות שיבקשו להנות מניסיונו, יכולתו, קשריו.

קיראו עוד ב"ביזספורט"


אלפין

האופציה הראשונה על השולחן היא קבוצת אלפין, שקבוצת רנו מחזיקת ב-76% ממניותיה, אחרי ש-24% מהמניות נמכרו לקבוצת משקיעים תמורת כ-200 מ׳ ד׳ כך שאחרי הכסף הקבוצה הוערכה לפני שנתיים בכ-900 מיליון דולר. את הקבוצה מנהל כיום פלאביו בריאטורה, מי שניהל בשנות ה-90׳ ועד סוף העשור הראשון של המאה את קבוצת בנטון שהפכה לרנו וכיום היא אלפין. לאחרונה אמר בריאטורה שלרנו, על אף אחזקתה בקבוצה, אין מה לומר בניהול קבוצת המרוצים. הוא גם דחה את ההנחה של שהורנר יצטרף לקבוצה.


כריסטיאן הורנר (מימין) תמיד אהב את אור הזרקורים. על המסלול במונקו 2015 עם השחקן הגרמני מיכאל פסבנדר (Getty Images/Red Bull Content Pool)

אולם הורנר אינו תלוי במוצא פיו של בריאטורה, ובמידה ויצליח לרכז סביבו קבוצת משקיעים, ולאור הרקורד שלו אין סיבה שלא יצליח, שתביא לשולחן מאות מיליוני דולרים, ויתכן שאף יגייס לצידו את המשקיעים הנוכחיים בקבוצה, המחזיקים בכרבע ממניות אלפין, הוא יצליח להשתלט על הקבוצה, לקבל חלק מהבעלות ולהפוך אותה לשחקנית משמעותית בזירת הפורמולה 1. כיום הקבוצה מדורגת במקום האחרון בדירוג היצרניות.

אפשרויות אחרות הן כניסה לבעלות בקבוצת קאדילאק, שזקוקה באופן דחוף לאנשים בעלי יכולות מוכחות בפורמולה 1, במידה וברצונה להתקיים מעבר לתקופת זמן קצרה. תקדים לכך ניתן בשנה האחרונה, כאשר קבוצת אסטון מרטין, בשליטת המיליארדר הקנדי לורנס סטרול, רכשה את שירותיו של מתכנן מכוניות הפורמולה 1 החשוב והמצליח ביותר בעשורים האחרונים, אדריאן ניואי, ולבד מתגמולים המוערכים ב-30 מיליון ליש״ט לעונה, בחוזה בן חמש שנים, ניואי (66) קיבל גם חלק מהבעלות על קבוצת המרוצים (שהיא ישות נפרדת לגמרי מיצרנית המכוניות אסטון מרטין).

אז כמה שווה קבוצת פורמולה 1? בשנים האחרונות השווי זינק באופן חד, במקביל לעליה בפופולריות של הסדרה, המופקת כיום בתקני תעשיית הבידור האמריקנית. ב-2017 נרכשו הזכויות המסחריות לסדרה ע״י קבוצת ליברטי מדיה תמורת כ-8 מיליארד דולר וכיום שווי החברה עומד על כ-26 מיליארד דולר.

הזינוק החד בשווי הארגון המנהל את הסדרה לא פסח גם על הקבוצות. מקלארן רייסינג הוערכה לאחרונה בעד כ-5 מיליארד ליש״ט, בעת שחברות ההשקעה מומטקלאט, קרן העושר של בחריין, ו-CYVN, שבבעלות ממשלת אבו דאבי, השלימו השתלטות על כל קבוצת מקלארן ותוך כדי כך רכשו מניות משקיעים פרטיים, שהחזיקו ב-20% ממניות מקלארן רייסינג, אותן רכשו ב-2020, בשיאו של משבר הקורונה, לפי שווי שוק של 560 מיליון ליש״ט, כך שבחמש השנים האחרונות שווי השוק של מקלארן רייסינג, שבשנתיים האחרונות השלימה שתי זכיות באליפות העולם ליצרניות, זינק פי תשע. הורנר יוכל לארגן קבוצת משקיעים לרכישת השליטה בויליאמס, הנשלטת כיום ע״י דורילטון קפיטאל, חברת השקעות שבוודאי תשמח למכור נכס אותו רכשה ב-200 מ׳ ד׳ בשווי גדול פי 10. והאפשרויות עוד רבות.

הורנר, במידה וינסה להשיג את היציבות התעסוקתית ממנה נהנו כמה מגדולי הספורט לפניו, יצטרך להביא מאות מיליוני דולרים, לא מכספו, הפיצויים שלו כ-70 מיליון יורו לא יספיקו, אלא לשכנע משקיעים שביכולתו לשחזר את סיפור ההצלחה של 20 שנותיו ברד בול.


ליצירת קשר עם יעקב צלאל: [email protected]




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מי זה (ל"ת)
    אנונימי 16/10/2025 11:44
    הגב לתגובה זו