אביחי שטרן
צילום: דוברות עיריית קריית שמונה

קרית שמונה משנה את חוקי הדיור: אפשר יהיה לפצל בתים, להוסיף יחידות ולבנות ממ"ד במסלול מהיר

אושרה תוכנית רחבה לכ-3,500 בתים צמודי קרקע בעיר שנבנו לפני 1992. בעלי נכסים יוכלו להוסיף קומות, לפצל בתים, להקים יחידת דיור נוספת ולרשום כל יחידה בנפרד בטאבו, בכפוף לחובת מיגון. המהלך נועד להחזיר תושבים לעיר, לחזק את הביטחון בבתים ולהגדיל את היצע הדיור בלי להמתין שנים לתוכניות גדולות



ענת גלעד | (47)

קריית שמונה מקבלת כלי תכנונישמאפשר שינוי מהיר בשכונות הוותיקות. הוועדה המחוזית צפון אישרה תוכנית שחלה על כ-3,500 יחידות דיור צמודות קרקע שנבנו לפני 1992. התוכנית נותנת לבעלי הבתים אפשרות להגיש בקשה להיתר בנייה כמעט מיד, בלי לעבור את ההליכים הארוכים של תוכניות רגילות. בפועל ניתן לפצל בית קיים לשתי יחידות או יותר, להוסיף קומה, להקים מבנה נוסף במגרש ואפילו להוסיף יחידות דיור חדשות. כל יחידה שתיווצר תירשם בנפרד בטאבו, מה שיוצר נכסים נפרדים עם ערך שוק ברור יותר. זה משנה את המצב בשכונות ישנות שבהן רוב הבתים הם צמודי קרקע וחלקם הגדול לא עבר שיפוצים או הרחבות עד כה. בראש וראשונה זה משביח בצורה דרמטית את ערך הנכסים. 

מיגון כתנאי מרכזי

התוכנית כוללת חובה ברורה: כל יחידה חדשה או מפוצלת חייבת ממ"ד תקני. זה אינו סעיף צדדי אלא תנאי מרכזי. בעיר שמלאי הדיור הוותיק שלה כולל בתים ללא מיגון מספיק, הדרישה מחברת בין צורך ביטחוני מיידי לבין אפשרות להשביח את הנכס. בעלי הבתים מקבלים זכויות בנייה תמורת המיגון, והמדינה מקבלת יחידות דיור מוגנות בשטח קיים.

המצב בקריית שמונה מחייב פתרונות מסוג זה. העיר מתמודדת עם ירידה במספר התושבים, קושי לשמור על דור צעיר וצורך לשפר את רמת הביטחון בבתים. במקום לחכות לפרויקטים גדולים של פינוי בינוי שייקחו שנים, התוכנית מספקת מסלול מהיר המתמקד במה שכבר קיים בשטח. היא מאפשרת להורים להוסיף יחידה לילדים, לפצל את הבית לשתי משפחות או להרחיב את הנכס בלי לרכוש דירה חדשה במחיר מלא.

השלכות כלכליות ושיקום העיר

לתוכנית גם השלכה כלכלית ברורה. רישום נפרד בטאבו הופך כל יחידה לנכס עצמאי שניתן למכור, להשכיר או להעביר בתוך המשפחה. זה מגדיל את ערך הבתים הוותיקים ומאפשר ניצול טוב יותר של מגרשים שכבר יש בהם תשתיות. המהלך משתלב במאמצים רחבים לשיקום העיר. להרחבה: אושרה תוכנית שיקום לקריית שמונה ולחיבור מכללת תל חי לעיר שכוללת גם פרויקטים חדשים ותשתיות.

להרחבה: דירות בקרית שמונה הן הזדמנות למשקיעים לטווח ארוך.

בשונה מתהליכי התחדשות עירונית רגילים המתמקדים בבנייני רכבת או מתחמים גדולים, כאן מדובר בשכונות של בתים צמודי קרקע שברוב המקרים נשארו מחוץ לתוכניות הגדולות. התוכנית נותנת פתרון נקודתי ומהיר יחסית המתאים למרקם הזה. היא אינה דורשת יזם חיצוני גדול בכל בית, אלא מאפשרת לבעלי הנכסים לפעול בעצמם במסגרת זכויות מוגדרות.

אחד היתרונות הגדולים של המהלך הוא הקצב. ברוב המקרים, תושב שרוצה לפצל בית, להוסיף קומה או לייצר יחידת דיור נוספת, נתקע במשך שנים מול ועדות, תוכניות מפורטות, שינויי ייעוד והליכים מסובכים. כאן המדינה מנסה לייצר מסלול הרבה יותר פשוט. במקום תוכנית גדולה שתיקח שנים, היא פותחת אפשרות לפעולה כמעט מיידית בתוך המסגרת המאושרת.

זה חשוב במיוחד בעיר כמו קריית שמונה, שבה הצורך אינו תיאורטי. העיר צריכה גם מיגון, גם חיזוק כלכלי, גם פתרונות דיור, וגם דרך לשכנע משפחות להישאר או לחזור. ככל שהמהלך פשוט יותר ומאפשר לתושבים להשתמש במה שכבר יש להם, כך הסיכוי שהוא ייצר תנועה אמיתית בשטח גבוה יותר.

התוכנית הזאת עושה כמה דברים במקביל: משפרת את המיגון בבתים קיימים, מגדילה את היצע הדיור בעיר, נותנת ערך כלכלי לנכסים ותיקים ומספקת כלי מעשי להחזרת תושבים, במיוחד משפחות צעירות שיכולות למצוא פתרון מגורים בתוך המשפחה. בקריית שמונה של היום, זהו צעד שמתמקד במה שניתן לעשות עכשיו, בלי להמתין שנים. עם זאת, הצפון בבעיה קשה. המלחמה האחרונה מוכיחה שוב שאין ביטחון, אין כלכלה, והחשש הוא מעזיבה המונית של העיר שלא חזרה לעצמה מאז הפינוי הגדול אחרי 7 באוקטובר. 


עסקאות אחרונות בקרית שמונה

ארנון 22 - 91.8 מ"ר, 3 חדרים, קומה שלישית + עליית גג - 0.70 מיליון שקל (7.6 אלף שקל למ"ר)

עליית הנוער 8 - 66.4 מ"ר, 3 חדרים, קומה שלישית - 0.55 מיליון שקל (8.3 אלף שקל למ"ר)

ללא כתובת - 89 מ"ר, 3 חדרים, קומה שלישית - 0.74 מיליון שקל (8.3 אלף שקל למ"ר)

ללא כתובת - 89 מ"ר, 3 חדרים, קומה שלישית - 0.74 מיליון שקל (8.3 אלף שקל למ"ר)

רזיאל 4 - 76 מ"ר, 4 חדרים, קומה רביעית - 0.58 מיליון שקל (7.6 אלף שקל למ"ר)

מנחם בגין 110 - 91 מ"ר, 3 חדרים, קומה לא ידועה - 1.10 מיליון שקל (12.1 אלף שקל למ"ר)

ללא כתובת - 184 מ"ר, 5 חדרים, קומה לא ידועה - 1.80 מיליון שקל (9.8 אלף שקל למ"ר)

אורי אילן 15 - 77.7 מ"ר, 4 חדרים, קומה שמינית - 0.72 מיליון שקל (9.3 אלף שקל למ"ר)

הוורדים 41 - 87.68 מ"ר, 4.5 חדרים, קומה שלישית - 0.80 מיליון שקל (9.1 אלף שקל למ"ר)

הוספת תגובה
47 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(47):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 40.
    דמע 04/05/2026 14:09
    הגב לתגובה זו
    דירת 80 מר שמכניסה 5000 שח לחודש 60000 לשנה בכול מקום בארץ שווה לפי מכפיל 10 על ההשקעה המקובל בעולם ובעסקים בכלל 600000 שח. שזה 7500 שח למר. אפילו במכפיל 15 זה 900000 שח ו11500 שח למר.
  • 39.
    אנונימי 04/05/2026 13:02
    הגב לתגובה זו
    עיר הבירה של הצפון הנוף הכי יפה רואים את החרמון רמת הגולן עמק החולה.אוויר נקי וצלול . מי השתייה הכי טובים אפשר לשתות מהברז חופשי.החסרון העיקרי הוא המצב הבטחוניאני מקווה שישתפר יש אוניברסיטה בתל חיכדאי לקנות דירות להשקעה בקריית שמונה
  • 38.
    אנונימי 01/05/2026 02:59
    הגב לתגובה זו
    גם ככה יש שם מקומות לא בנוים בצורה חוריקת ומסכנת את הציבור ידוע בעיריה על זה תעשו משהו על זה כמו נגיד שגונבים מדרכות לבניה יש מקומות שבנו מרפסות מכסים שמש וזה גם ניראה לא חוקי ואסטטי יש אזור שהמי גם לא עוברים כי הדירים בנו שם חסמו ולכם לא אכפת חבל סדרו את העיר קודם
  • 37.
    אנונימי 28/04/2026 18:57
    הגב לתגובה זו
    הם צריכים לקבל את כל ההטבות. ובעזרת ה יבואו המונים לגור בה. אמן
  • 36.
    אנונימי 26/04/2026 20:39
    הגב לתגובה זו
    זה שוחד בחירות למקורבים מי שלא חבר לא יקבל. עיר שמנוהלת על ידי עבריינים.
  • 35.
    אנונימי 26/04/2026 20:26
    הגב לתגובה זו
    המדינה מחוייבת לבנות לתושבי קו העימות ממד בכסף שהמדינה נתנה לא יגבו תשלום נוסף בעבור ממד. זה תנאי לבניית ממד בקו העימות.
  • 34.
    אהובה 26/04/2026 14:12
    הגב לתגובה זו
    מגיע להם מקלטים נגישים עד הממדים ואת כל ההטבות האפשריות לחיות בהקלות המשמעותיות ביותר כולל הנחות או פטור בארנונה וכן ליישובי עימות נוספים. גם בדרום ליד עזה
  • 33.
    מבקר קבוע בנתבג 26/04/2026 11:28
    הגב לתגובה זו
    להפוך את העיר לסלמס אחד גדול
  • 32.
    מהלך שגוי שישיג את ההיפך יבוא משקיעים שיפצלו דירות ויהפכו את העיר לסלאםס אחד גדול. (ל"ת)
    רון 26/04/2026 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    אנוני מי 26/04/2026 06:28
    הגב לתגובה זו
    מי יעבור לגור בקרית שמונה אם העיר מופקרת עי הממשלה
  • 30.
    אנונימי 26/04/2026 05:06
    הגב לתגובה זו
    יופי נר כך היא תפרח ותשגא ולו יכולתי גם אני הייתי באה לגורשם.רק מערכת הבריאות קצת מקשה על התנהלות קשישים ובעלי בריאות לקוייה.חבל.
  • 29.
    אנונימי 25/04/2026 23:02
    הגב לתגובה זו
    כל מי שגר שם זרקו אותו לכלבים אף אחד לא מתייחס לתושבי הגליל במקום שיתנו פטור מארנונה לכמה שנים נותנים להם הטבות של להשקיע עוד ולבזבז כסף...
  • 28.
    אנונימי 25/04/2026 22:35
    הגב לתגובה זו
    ממסד פושע שקרן איפה הייתם ליפני המלחמה פתאום אפשר לבנות לפצל הכל במסלול מהיר ממסד של נוכלים כולם בורחים מקרית שמונה תשארו בסוף עם שמונה ערבים בזויים שכמותכם
  • 27.
    אנונימי 25/04/2026 22:11
    הגב לתגובה זו
    צריך להשתתף בבניית ממדים
  • 26.
    אנונימי 25/04/2026 21:16
    הגב לתגובה זו
    מקלטים מלאים במים יציאות חירום סתומות.כשמגיע שר מראים לו מקלט מדוגם כשרוב המקלטים לא ראויים.שלחו טלויזיה כדי שאנשים ישבו שם בושה.
  • 25.
    אנונימי 25/04/2026 20:38
    הגב לתגובה זו
    עם ראש עיר כזה בחינם לא בא לקריית שמונה
  • 24.
    אנונימי 25/04/2026 19:14
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהחריבו עיר או אזור כי אין עיניין להשקיע בו בניגוד לגוש דן הם מנסים להחיות. מאוחר מדי מעט מדי הרסתם את הצפון צימצמתם את המדינה לגוש דן רודפי בצע.לגוש דן המדינה והפוליטיקאים משחררים מיליארדים
  • 23.
    אנונימי 25/04/2026 18:41
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה בעיר שלא שווה לעשות בה תמא או פינוי פינוי אז נותנים פלסטר לפצוע עצוב תמיד תשאר עם חזות ישנה ולא מתפתחת
  • 22.
    השקרן בן שקרן מכר את קריית שמונה (ל"ת)
    אנונימי 25/04/2026 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    נעמי פרנץ 25/04/2026 13:52
    הגב לתגובה זו
    נהדר בהצלחה!!!!!!!!
  • 20.
    אנונימי 25/04/2026 13:20
    הגב לתגובה זו
    במקום שזה אפשרי צריך חוק כלל ארצי המסדיר את הנושא בכל הארץ לצורך שיפור מיגון בהתאם
  • אנונימי 26/04/2026 06:52
    הגב לתגובה זו
    לא יקרה לצערנו...
  • 19.
    אנונימי 25/04/2026 11:08
    הגב לתגובה זו
    תוכנית מבורכת שתי בעיות 1. מי יממן איך אפשר לצפות מהתושבים אחרי שנת מלחמה ללא פרנסה לממן 2. הזמן שזה ייקח אלא עושים תוכנית מהירה להצבת מאות ממדים מוכנים
  • 18.
    ציפי 25/04/2026 10:32
    הגב לתגובה זו
    יתן תקווה ואופק לתושבים תהיה עבודה בפרויקטים הנל יהיה דיור לסטודנטים מהאוניברסיטה תוספת הכנסה משכירות ואופטימיות ובטחון כלכלי לגבי העתיד.מה עם פתרון להקלות במסגרת מס שבח
  • כן בטח..... תמשיך לחלום. העיר מתה (ל"ת)
    וט 25/04/2026 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אנונימי 25/04/2026 10:09
    הגב לתגובה זו
    ראש עיר שדואג לתושבים הן להכנסה משכר דירה הגדלת שטחי מגורים.אלוף!!!
  • 16.
    תושב העיר 25/04/2026 09:39
    הגב לתגובה זו
    פתרונות דיורכל העיר ריקה דירות כמו זבל מושכרות בחינם רק שישלמו ארנונה ושישמרו על הנכס.
  • 15.
    אנונימיאילה 25/04/2026 07:23
    הגב לתגובה זו
    אם העיריה בקריית.שמונה יכולה לעשות את זה אז אולח גם עחריות אחרות במרכז יעשו את זה .
  • 14.
    אנונימידן 25/04/2026 05:42
    הגב לתגובה זו
    דבר ראשון לסדר מיגון ממדים במקלטים צמודים לתושבים שלא יעזבו וינטשו את הישובים בצפון
  • עוד בכיין. יש מקלטים ציבוריים. בבתים פרטיים תממן אתה. (ל"ת)
    תושב ק. שמונה 25/04/2026 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    חיזבאללה לא פיצל את הדירות לבלוקים בודדים ופתח חלונות (ל"ת)
    קבלן 24/04/2026 20:58
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חיים 24/04/2026 20:21
    הגב לתגובה זו
    מעניין מתי עיריות אחרות גם ילכו בעכבותיו
  • אנונימי 25/04/2026 18:43
    הגב לתגובה זו
    עיריות אחרות עושות פינוי בינוי לא מחברים לגו !
  • 11.
    אנונימי 24/04/2026 19:55
    הגב לתגובה זו
    במקום לפצל טריקים ושטיקים תממנו בניית ממד לכל משפחה.עד אז יש מספיק דירות ריקות בקש.
  • 10.
    אנונימי 24/04/2026 19:38
    הגב לתגובה זו
    הממשלה הזו הפכה את הדירות בקריית שמונה לחסרות ערך. חסכונות חיים נמחקו. כל משפחה מקריית שמונה תרמה בממוצע מיליון שקלים לתחזוקת הקואליציה. מעולה ל 80 אחוז מהם שברו בקואליציה וליהי על ה 20 אחוז שבחרו אחרת
  • 9.
    יוסף טרומפלדור 24/04/2026 19:07
    הגב לתגובה זו
    שטרן נראה כי הכרזת על עצמך לנשיא קרית שמונה
  • אנונימי ישראלי 25/04/2026 13:25
    הגב לתגובה זו
    טוב מאד לעיר לפחות אחד שנלחם עבור תושביה יישר כוח המשך ואל תרים ידיים רבים מתושבי ישראל תומכים בך.
  • 8.
    אנונימי 24/04/2026 18:41
    הגב לתגובה זו
    זכו בלוטו. מגיע להם
  • 7.
    אנונימי 24/04/2026 18:37
    הגב לתגובה זו
    צריך את החוק הזה גם בתל אביבוכמה שיותר מהרלמי זה מפריע בערייה!!!!
  • 6.
    אנונימי 24/04/2026 18:14
    הגב לתגובה זו
    למי ישכירו לצדל או לחיזבאלה
  • 5.
    בלי הסכם שלום גם עם סוריה וגם עם לבנון הנדלן שם לא שווה כלום. (ל"ת)
    אנונימי 24/04/2026 17:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יהושע 24/04/2026 17:41
    הגב לתגובה זו
    טוב שיש מנהיגות מקומית שפועלת לטובת התושבים ומאפשרת להם לממן התמגנות .
  • 3.
    אורי 24/04/2026 17:25
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד תבנו ממדים תפצלו בתים תבנו בריכות שחייה תעשו מהעיר פנינה
  • 2.
    למה לפצל אם יש דירות ריקות ומה לגבי היטל השבחה (ל"ת)
    מעכשיו כל מכירה ממוסה לעיריה!!! 24/04/2026 17:21
    הגב לתגובה זו
  • סטודנט תפרן 24/04/2026 17:39
    הגב לתגובה זו
    גם במרכז ובפריפריה בכלל זקוקים לקורת גג זולה וראוי לחשוב עליהם וגם על המשכירים שעשויים להתפרנס משכר הדירה ולשפר את חייהם .
  • 1.
    למה צריך לפצל שיש שם דירות ריקות שיעבוד על מיגון (ל"ת)
    דן 24/04/2026 15:07
    הגב לתגובה זו
  • שוחד 26/04/2026 11:30
    הגב לתגובה זו
    אולי אפילו הכנסה נוספת לעירייה