אוקטובר הגדול: חודש של החלטות חשובות ותנודתיות רבה

אדם פוסלבסקי, מנהל חדר מסחר במיטב דש, על חודש ההחלטות שצפוי בשוק ההון - כיצד ישפיעו על התנהלות הרגולטורים בעולם?
אדם פוסלבסקי | (1)
נושאים בכתבה אוקטובר שוק ההון

בעוד אנחנו מתקרבים לערוב ימיה של שנת 2014, ה"אקשן" האמיתי דווקא מתחיל כעת, בחודש אוקטובר. החודש שבו מגיע לקיצו חלק משמעותי בהרחבה הכמותית הגדולה בעשורים האחרונים, ובמקביל נתונים מאוד מאכזבים (שלא במפתיע) מאירופה שנותנים אותות להרחבה כמותית בגוש האירו, צפוי להיות חודש תנודתי במיוחד בהמשך לכמות הנתונים הגבוהה אשר יביאו למהלכים לניהול השנה הבאה ואף השנים שלאחר מכן.

במסיבת התה של הכובען האמריקני הגענו לשלב בו נגמר הכיבוד ונשאר רק אלכוהול בדמות מדיניות יונית (DOVISH), הממעיטה באפקט ההרסני של האינפלציה הריאלית ומעודדת מדיניות מוניטרית מקלה במיוחד. הנתונים בסה"כ פושרים, ולמרות שיעד האבטלה בדמות 6% הושג ואף שופר, הטורחים לבדוק את שיני הסוס יגלו שמדובר בתוספת של משרות שאינן מאפשרות ברובן למשפחה לשפר את מצבה, אלא לתת לילד הזדמנות לעבוד ולממן לעצמו ג'ינס חדש ונוצץ.

הלכה למעשה, הכסף לא זלג להמונים כפי שציפו - דבר שניכר בעיקר בנתונים המאכזבים של מדינות אירופה ואמון הציבור ברוב חלקי העולם. חלק מהמשקיעים מסונוור באופן מתמיד במשחק של 'הכה את הצפי', ושוכח להסתכל על התמונה המלאה ולהתחשב בנתונים באינטרוול זמן רחב יותר מהמשחק הנקודתי הזה. מצב דומה ניתן לראות בהצצה שדוח המאזן נותן לנו לרגע בודד בלבד ברצף של אירועים בחייה של חברה, כפי שיעיד כל רואה חשבון.

מאידך, חשוב לציין שמצבם של חלקים מהאוכלוסיה השתפר בהחלט, אף על פי שהאלפיון שבראש הפירמידה הוא הנהנה העיקרי. יש הרואים בשיפור שכזה חלק גדול בהתאוששות כלכלית ובאמידת המצב באופן כללי, שכן ככל שהקטר גדול יותר כך הוא יכול להניע מספר רב של קרונות ביעילות ובמהירות.

לעניות דעתי, יותר חשוב שיהיה בסיס מוצק לפירמידה, שכן היא אינה יכולה לעמוד על ראשה בעולם הנוכחי, בו קטר גדול ונוצץ לא מפצה על קרונות דחוסים באנשים ובטח שאינו משנה את היעד אליו אנו נוסעים. אני סבור שבעקבות אוסף התחושות המעורבות של המשקיעים לגבי הנתונים שהיו, האופק שעומד בפנינו, השונות במחירי החברות השונות, שחלקן מוצע במחיר מופקע וחלקן במחיר סביר ואף זול.

אנו צפויים לנוע בתנודתיות שמאפיינת ספינת פיראטים - בין שוקולד של מימוש רווחים רווי מתח ודאגה מפני התדרדרות כלכלית בעקבות הדלק (המוניטרי) שהולך ואוזל, והקצפת של אופטימיות וחיפוש הזדמנויות קניה בשוק, שעתיד לקבל לפחות זריקה אחת של כסף ומונשם היטב בגז צחוק בדמות סביבת ריבית נמוכה ואף שלילית ע"י הממשל עד להודעה חדשה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו? כן? אז? (ל"ת)
    Z 12/10/2014 13:10
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.