סוללות ביתיות של טסלה
צילום: טוויטר

רכבים חשמליים ונהיגה אוטונומית - אבל אולי טסלה היא בכלל חברת אנרגיה?

תחום הליבה של טסלה, ייצור רכבים, סובל כבר תקופה ארוכה (למרות שהוא מראה סימני חיים לאחרונה) ותחום הנהיגה האוטונומית טרם הביא בשורה; יכול להיות שתחום האנרגיה הוא בכלל מנוע הצמיחה הבא של טסלה?
רוי שיינמן |

לאילון מאסק יש הרבה כובעים - משפיען, בעלים של רשת חברתית, של חברת חלל אבל אחד מהכובעים בו הוא מבלה את מירב זמנו הוא מנכ"ל טסלה TESLA INC . העניין שגם לטסלה יש כמה מיקודים עסקיים. אחד מהם הוא כמובן ייצור רכבים חשמליים, אחד נוסף הוא פיתוח יכולות נהיגה אוטונומיות, ותחום נוסף שהולך וגדל הוא תחום האנרגיה, והוא גדל עד כדי כך שהוא יכול להפוך למנוע צמיחה עיקרי של החברה.

עסקי האנרגיה של טסלה

טסלה מוכרת יחידות אגירת אנרגיה כגיבוי ללקוחות ביתיים ולחברות חשמל. היא פרסה 9.4 ג'יגה-ואט שעה של אחסון ברבעון השני - שיא רבעוני חדש כאשר השיא הקודם עמד על 4.1 ג'יגה-ואט שעה. הקפיצה הזו עשויה להשפיע גם על התוצאות הכספיות.

למרות שטסלה רשמה רק 1.6 מיליארד דולר הכנסות מעסקי אגירת האנרגיה ברבעון הראשון, החברה דיווחה על רווח גולמי נאה של 403 מיליון דולר מהעסק, המייצג רווחיות גולמית של 24.6%.

הרווח הגולמי הכולל של טסלה הסתכם ב-3.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון, רווחיות גולמית של 17.4%, ירידה מ-19.3% שנה קודם לכן. הירידה ברווחיות נובעת מכך שטסלה נאלצה להוריד מחירים על רכבים חשמליים על מנת לעודד ביקוש, מה שפגע ברווחים בשנה האחרונה. כיום, תחום הרכב של טסלה, המהווה את עיקר ההכנסות והרווחים של החברה, פוגע למעשה ברווחיות הגולמית הכוללת של טסלה, למרות ההשפעות החיוביות של הרווחים הגדלים והיעילות התפעולית של עסקי אגירת האנרגיה שלה.

מנוע הצמיחה הבא?

אולם, עם הכפלת הפריסות של אחסון אנרגיה ברבעון השני לעומת הראשון, ההשפעה על הרווח הנקי של החברה עשויה להיות משמעותית יותר. אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי כינה את נתוני פריסת אחסון האנרגיה ברבעון השני של טסלה כ-"גונבים את ההצגה", וציין כי 9.4 ג'יגה-ואט שעה שנפרסו הם כפול מהתחזית של החברה. האנליסטים במורגן סטנלי צופים כי שווי פעילות האנרגיה של טסלה יעלה משמעותית.

ג'ונאס מעריך כי "משקיעים יתחילו לשים לב יותר לעסקי האנרגיה של טסלה, שאנו מעריכים ב-130 מיליארד דולר, שכן החברה נמצאת בעמדה ייחודית ליהנות מההשקעות ברשת החשמל האמריקאית שיקודמו על ידי פריצת הדרך בתחום הבינה המלאכותית".

גם הנתונים בתחום הרכב משתפרים

למרות הורדות המחירים האגרסיביות בשנתיים האחרונות שמגיעות כחלק מהמאבק במחירים הנמוכים של החברות הסיניות, טסלה הצליחה סוף סוף לספק חדשות טובות בנתוני המסירות האחרונים שלה. במהלך הרבעון השני של השנה ייצרה טסלה 410,831 כלי רכב ומסרה 443,956 כלי רכב. בכך הכתה החברה את ההערכות המוקדמות של האנליסטים שציפו שהמסירות של טסלה יגיעו ל-439,000, טרוי טסלייק, חוקר עצמאי שאחריו עוקבים הרבה מעריצי טסלה, צפה מסירות של 423,000 עבור הרבעון.

זה אולי מוקדם מדי להגיד שזה שינוי מגמה אבל נתוני המסירות של החברות הסיניות יתמכו בטענה שכן. NIO  NIO INC למשל דיווחה כי מסרה 21,209 מכוניות בחודש יוני, מעל לצפי שהיה 19,000 יחידות בלבד. מדובר בשיא חודשי חדש ל-NIO כאשר את השיא הקודם היא קבעה רק בחודש שעבר. ברבעון, מסרה החברה 57,373 מכוניות, מעל לתחזית שניתנה ביוני למסירות של בין 54,000 ל-56,000 יחידות. ברבעון השני של 2023, NIO מסרה 23,520 מכוניות. מניית NIO, עולה ב-5% במסחר המוקדם, אך עדיין במינוס 54% מתחילת השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל כאמור עדיין קשה להגיד שבעיית הביקושים בתחום הרכבים החשמליים נפתרה, ויכול להיות שהתחום נמצא תחת איום נוסף בצורת בחירתו הצפויה של דונאלד טראמפ לנשיאות ארה"ב. טראמפ ידוע ביחסו השלילי והמזלזל להתחממות הגלובאלית והוא צפוי להוביל שורה של מהלכים שיפגעו בחברות האנרגיה הירוקה אבל גם בחברות הרכב החשמלי. השוק הזה זקוק להמשך דחיפה ועידוד של הציבור לרכוש רכבים חשמליים וטראמפ לא צפוי להציג מהלכים כאלה, מה שאומר שטסלה והחברות האחרות ייאלצו להמשיך ולחנך את השוק לבדן.

למורגן סטנלי יש מחיר יעד של 310 דולר למניית טסלה, אפסייד של 18% על המחיר הנוכחי בשוק. ג'ונאס מאמין שההוצאות על בינה מלאכותית והפרויקטים שייבנו בעקבותיהן יובילו ל"גידול רב-דורי בביקוש לאנרגיה", ייצור חשמל והשקעות במרכזי נתונים, וכי עסקי אחסון האנרגיה של טסלה עתידים ליהנות מכך. למעשה, ג'ונאס ציין כי לקוחות מתעניינים יותר ויותר בתחזית לטווח ארוך של פעילות האנרגיה של טסלה, כמו גם בתחזיות החברה ליחידת רובוט ה-Optimus, כדי לבחון האם שתי היוזמות הללו יהיו מנועי צמיחה עבור טסלה מעבר לרבעון השני.

בינתיים, המשקיעים יקוו לראות התאוששות בדוחות הקרובים של טסלה. האנליסטים צופים הכנסות של 22.4 מיליארד דולר ורווח של 55 סנט למניה, מה שיהווה ירידה של 10% ו-30% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. המניה נסחרת לפי שווי של 836.6 מיליארד דולר אחרי שמחקה את הירידות מתחילת השנה וב-12 החודשים האחרונים היא ירדה ב-4.5%.

מניית טסלה ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.