הביקוש למחשבים ניידים צונח ומניות השבבים ממשיכות ליפול
מאז תחילת השנה מניית NVIDIA COR ירדה בכ-60%, ADVANCED MICRO DEVICES בכ-55% ומניית INTEL CORPORATION בכ-50% גם כן. המצב בסקטור השבבים בהתנסחות עדינה הוא לא טוב. בזמן שהמניות של החברות הללו ירדו ביותר מ-50% הנאסד"ק וה-S&P 500 ירדו ב-31% ו-24% בהתאמה. כריסטופר רולנד, אנליסט המתמחה במוליכים למחצה הוריד את מחיר היעד של שלושת החברות. מחיר היעד של אנבידיה ירד ל-180 דולר למניה אחרי שעמד על 190 דולר, זה של AMD ירד ל-95 דולר למניה ממחיר של 115 דולר והמחיר יעד אינטל ירד בשליש, מ-33 דולר ל-23 דולר למניה.
לפי הבדיקות של רולנד ההחלשות בשוק המחשבים הניידים חוצה את משקי הבית ומגיע גם אל החברות הגדולות. בדוח שפרסם בנושא כתב: "אנחנו מורידים את הציפיות מ-AMD, אינטל ואנבידיה כתוצאה מהערכה חדשה לצפי משלוחי המחשבים הניידים והחלשות השוק הזה". האנליסט מעריך כי תעשיית משלוחי המחשבים הניידים תיפול ב-17% השנה, כאשר בשנה שעברה הצפי עמד על 11%. האנליסט מזכיר גם את הירידה במכירות המעבדים הגרפים, מה שנוגע יותר לאנבידיה, וציין כי הקמעונאים מוכרים אותם בהנחה של 30% וכי אפשר אפילו למצוא מחירים בהנחה של 40% באיביי.
אירוע נוסף ששלח את מחירי המניות של חברות השבבים למטה היה בתחילת החודש כאשר ממשלת ארה"ב הטילה סנקציות ואסרה מכירה של מוצרים מסויימים לסין, הונג קונג ורוסיה, שווקים מאוד חשובים לאותן החברות. המוצרים משמשים בעיקר במרכזי נתונים עבור בינה מלאכותית, ניתוח נתונים ויישומי מחשוב בעלי ביצועים גבוהים.
רבים האמינו כי הישועה תגיע מחבילת הסיוע של ממשלת ארה"ב לתעשיית השבבים. בסוף חודש יולי אישר הסנאט חבילה של 52 מיליארד דולר לתמרוץ התעשייה ועבור הפחתת התלות בסין וטיוואן. חבילת הסיוע יועדה לכמה מטרות. ראשית, השקעה ומחקר בחדשנות טכנולוגית, בתקווה לפריצת דרך בעולם השבבים שתהיה שייכת לעם האמריקאי. שנית, חלק מהסכום יועבר ליצרני שבבים מובילות בארה״ב דוגמת אינטל כעידוד לבניית מפעלים בארצות הברית. הדבר האחרוון הוא 24 מיליארד דולר אשר יופנו לצורך הטבות מס לאותן יצרניות מתקדמות שייצרו בארצות הברית. לאחר האישור בסנאט ברור כעת כי המצב עדיין לא השתפר אך החבילה כן צפויה לעזור בעתיד.
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחזרה למחשבים הניידים. אנבידיה, אינטל ו-AMD מושפעות מהסקטור מפני שהן מייצרות חלקים קריטיים בהם אשר הכנסות רבות של החברות הללו תלויות בכך שחברות המחשבים יזמינו מהן משלוחים חדשים, אך כאשר אין ביקוש לאותם המחשבים ברור כי הדבר יקרה בצורה הרבה יותר איטית. אנבידיה ו-AMD מייצרות בעיקר את המעבדים הגרפיים של המחשבים ואילו AMD ואינטל מייצרות את המעבדים לרוב המחשבים הניידים כיום.
לסיכום
המצב של מניות השבבים אכן נראה לא טוב וסביר כי אחרי חג המולד נראה ירידה חדה עוד יותר בהכנסות החברות ובביצועי המניות שלהן. אחרי העלמותו של נגיף הקורונה הביקוש למוצרי החברה ירד בצורה חדה, כשבזמן הסגרים הם נהנו מביקושי שיא וכעת העלאות הריבית מדכאות עוד יותר את הרצון של הצרכנים לצאת ולקנות מחשב או חלקים חדשים. כמובן שתעשיית השבבים לא תעלם ובסופו של דבר יש לה חלק גדול בעתיד של הטכנולוגיה, מוטב לחברות להתרכז כעת באיך ישפרו את מצבן בעתיד, איך ימציאו מוצרים חדשים יותר חדשים ויותר טובים מאשר שיתמקדו במחיר המניה כעת, הוא כנראה ימשיך לרדת.
- 6.אחד העם 30/09/2022 09:50הגב לתגובה זואינטל לדוגמא מייצרת רווח נקי שיעור של 25-30% מהמכירות ,אומנם התזרים החופשי הפך שלילי ,אבל ברגע שהמגמה תשתנה וזה יקרה מכיוון שזה מוצר בסיסי.יהיה מעניין כרגע נסחרת במכפיל 7.5 על רווח צפוי ב 2023... מעניינת מאוד
- האורח שממניות בורח 30/09/2022 21:44הגב לתגובה זואיך הגעת לזה? בו נראה את החברה עומדת בדיבידנד הקבוע שהיא מחלקת.
- 5.א-ב 30/09/2022 08:04הגב לתגובה זומתנגש עם ההגיון הכלכלי והטכנולוגי . ראשית זה המצב הנתון ואין להתכחש לו. לאחר שאמרנו את זה לא מסתדר עם ההגיון. אין יכולת להמשיך בשגרת חיינו בלי שבבים במגוון יישומים ותצורות. מחשבים ניידים וניחים טאבלטים טלפונים רכבים מכשירי חשמל ואלקטרוניקה לבית החכם מיכון לסוגיו בבריאות מכשירים לסקטור הבריאות תעשיית החלל מדפסות תלת מימד וכמובן רגילות הכל הכל הכל זקוק לשבבים. ככל הנראה תחזור הפריחה כשתסתיים הבהלה
- 4.ערן 30/09/2022 08:01הגב לתגובה זומחסור בשבבים
- 3.לרון 30/09/2022 07:49הגב לתגובה זושבורסה עובדת על ציפיות,ולעת עתה למרות שאנחנו במיתון לא הורז הנ"ל,ברגע שיוכרז הציפיות תתהפכנה ליציאה ממנו
- 2.יוסי ק 30/09/2022 04:13הגב לתגובה זוצטוט מכתבה בנושא מלפני שנה : "•המחסור צפוי לגרום לעליות מחירים שצפויות להתגלגל לצרכן הסופי. מגבלות הייצור הגורמות להיצע מוגבל והביקושים הגבוהים צפויים לגרום לעליות מחירים שיתגלגלו לצרכנים. חברות ממגוון תעשיות כגון קבוצת Midea, Xiaomi, Sony וSamsung כבר הודיעו על עליות מחירים של מוצריהן, והן מאותתות כי עליות נוספות צפויות להתבצע במידה והמשבר ימשיך להעמיק." בעקבות הכתבה כל העולם רץ והשקיע בשבבים.
- 1.עוד יעלו 30/09/2022 00:57הגב לתגובה זוווינדוס 11 לא עובד טוב על מחשבים ישנים
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
