עליבאבא
צילום: Istock

לקראת דוחות עליבאבא: כיצד תשפיע ההאטה בצרכנות הסינית על התוצאות?

האנליסטים צופים כי עליבאבא תציג מכירות של כ-38.8 מיליארד ד' ו-EBIDTA מתואם של 7.1 מיליארד ד', או רווח מדולל של 2.52 ד' למניה. קשיים רגולטורים מבפנים ומבחוץ, לצד הצפי להעלאת הריבית האמריקאית העיבו בעבר - כיצד ישפיעו כעת?
תומר אמן |

ענקית הקמעונאות הסינית  ALIBABA GROUP (סימול: BABA) צפויה לדווח מחר על תוצאות הרבעון הרביעי של השנה האחרונה ועבור כל שנת 2021. מימוש פוזיציות-חסר התקדים בסקטור הטכנולוגי לצד קשיים הקשורים בכלכלת סין צפויים להפוך את דוחות החברה הקרובים למעניינים במיוחד. 

מחיר סגירת המניה האחרון עמד על 112.93 דולר, מהשערים הנמוכים בו נסחרה החברה מאז אפריל 2017 אז נסחרה בשערים דומים. הדוחות הקרובים צפויים להשפיע בצורה נכרת על מחיר המניה - לכאן או לכאן. החברה נסחרת בוול-סטריט על פי שווי של 309.7 מיליארד דולר.

במהלך השנה החולפת איבדה החברה כמעט 50% משוויה כאשר ירד מחיר המניה משער של 232.73 דולר לשער של כ-118.79 דולר בסוף שנת 2021. עיקר הסיבות לירידות הן העובדה כי כלל הסקטור הטכנולוגי בסין נפגע כתוצאה מלחצים רגולטורים מקומיים. כמו כן, האטה בתחזיות הצמיחה של החברה שעלו במהלך פרסום הדוחות הרבעוניים הקודמים תרמו גם הם לפגיעה. 

בתחילת חודש ינואר של שנת 2022 קיבלו המשקיעים כמה מסרים צולבים בחסות המניה. תחילת השנה החלה בצורה חזקה מאוד עבור החברה, כאשר זו זינקה 15% ב-8 ימים למחיר של כ-137.47 דולר, דבר שהתפרש אז על ידי האנליסטים כ-"קניית הירידות". אחת מהסיבות לקניית הירידות הייתה הטענה כי הדברים לא ממש יכולים להפוך לגרועים מכך - בכל זאת, היא נסחרה קרוב לשפל ונראה לפחות אז כי הרגולציה הסינית לא הולכת להחמיר

ואז הגיע הדיווח על העלאת הריבית. הבנק הפדרלי, שראה לנגד עיניו את האינפלציה הגואה במדינה, דיווח כי יהדק את המדיניות המוניטרית, בעיקר על ידי האצת קצב האטת רכישות האג"ח, צמצום המאזן וכאמור - העלאת ריבית שנועדה להילחם בקצב עליות המחירים במדינה. דיווחים אלו פגעו בחברות רבות בשוק, ובייחוד במניות הצמיחה כמו נטפליקס וגם עליבאבא עצמה. 

אחד מהדגלים האדומים האחרונים שעלו בקשר למניה לאחרונה היה שרשרת של הורדות מחירי יעד עבור חברות סיניות רבות, בייחוד לאחר נתונים שהראו כי הצמיחה הסינית עצמה, לצד הוצאות הצרכנים המקומיים, קטנה מאוד בעת האחרונה

הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של סין סיפקה את הנתונים, והיא זו שהצביעה על האטה במחירות הקמעונאות במדינה במהלך החודשים אוקטובר ונובמבר של השנה הקודמת. אנליסטים נוספים, הפעם מצד פירמת הבנקאות האמריקאית Benchmark הצביעו על כך שגם בחודש דצמבר נראתה האטה, בעיקר בעקבות הגידול המחודש במספר בחולי הקורונה במדינה והסגרים אותם הוא גרר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כל נתונים אלו יכולים לפגוע בעליבאבא בצורה מהותית יותר מאשר מתחרות נוספות, בעיקר מכיוון שהיא נשנעת על מכירות של מוצרי קוסמטיקה וחשמל, כלומר כאלו שתלויות בשיקול דעת הקונים וזאת יתכן והשתנתה כתוצאה מהמצב הכלכלי במדינה. כמו כן מתבססת החברה על הכנסות אותן היא מקבלת ממוכרים שמפרסמים בפלטפרומה שלה, כשאלו נמצאות כעת בפוטנציאל פגיעה במידה ואותם מוכרים יאלצו מנגד לקצץ בהוצאות כתוצאה מהוצאות הצרכנים הפוחתת. 

כעת צופים האנליסטים כי עליבאבא תציג מכירות של כ-38.8 מיליארד דולר ו-EBIDTA מתואם של 7.1 מיליארד דולר, או רווח מדולל של 2.52 דולר למניה. ממש כמו חברות צמיחה נוספות, להם הערכות שווי המבוססות על הרווח העתידי, קצב הגידול חשוב מאוד גם עבור עליבאבא. המשקיעים יחפשו לראות קצב גידול סולידי במכירות העתידיות.  

במידה ותעמוד עליבאבא בצפי המכירות, יהווה זה גידול של כ-13% על המכירות ברבעון המקביל ב-2020. הרווח המתואם צפוי לצנוח לעומת זאת בכ-25% ביחס לרבעון המקביל, אז שבר המסחר האינטרנטי את האינטרנט, אם כי עדיין יציג גידול של 60% על הרבעון הקודמת שנגמר בחודש ספטמבר של שנת 2021. 

ממש כפי שחשובים מספרי הרווח וההכנסות לצד הכהת הצפי, כך חשובה כאמור התחזית קדימה, כאשר לאחר שחתכה במהלך הדוחות הקודמים את הצפי העתידי, נפלה מניית עליבאבא לאחר פרסומם. 

כאמור תפרסם עליבאבא את דוחות הרבעון והשנה במהלך השבוע הבא. במהלך חודש מאי האחרון צפתה החברה מכירות של כ-146 מיליארד דולר עבור השנה הפיסקלית שצפויה להסתיים בחודש מרץ הקרוב, לצד הרבעון הראשון של השנה. אלו אמורים היו להציג גידול של 30% על המכירות ביחס לשנת הכספים המקבילה. מאז חתכה החברה את התחזיות המדוברות לצמיחה, וכעת עומדים אלו על בין 20%-23%. במידה ותחתוך את התחזיות פעם נוספת לקראת חודש מרץ, צפוי מחיר המניה ליפול פעם נוספת. 

על מה לתת את הדגש?

בנוסף לשורה העליונה והתחתונה וכן התחזיות קדימה, תפרסם עליבאבא כמה שורות חשובות נוספות להן צריך לתת את תשומת הלב על מנת להעריך את שווי החברה כראוי. הנתון הראשון הינו נפח הסחורות הגולמי (GMV). נתון זה מייצג את שווי הסחורות הכולל שעברו דרך הפלטפורמה של עליבאבא ברבעון ואמור להוות אינדיקטור להתנהגות הצרכנים. על פי האנליסטים, התחזיות עבור השווי גבוהות ואלו צפויות להסתכם בכ-403 מיליארד דולר, הנתון הגבוה ביותר אותו הציגה החברה מעולם וכ-10% מעל למה שהציגה ברבעון המקביל. 

נתון נוסף עליו יש לתת את הדגש הוא ההכנסות מניהול לקוחות (CMR). נתון זה היווה כ-36% מסך ההכנסות של עליבאבא ברבעון הקודם. הכנסות אלו מהוות את הכסף שהחברה מכניסה עבור שירותי השיווק שלה בפלטפורמה (כלומר, הכנסות שהיא מקבלת תמורת פרסום מצד המוכרים באתר). נתון זה צפוי להאט ברבעון הנוכחי - כאמור כתוצאה מקיצוץ התקציב על ידי המוכרים. ברבעון הקודם דיווחה החברה על הכנסות CMR שהסתכמו בכ-11.1 מיליארד דולר. 

סחר בינלאומי הוא נתון נוסף עליו יצטרכו המשקיעים לתת את הדעת, כאשר מדובר בסגמנט צומח עבור החברה. אנליסטים מטעם בית ההשקעות גולדמן זאקס וכן אנליסטים נוספים מאמינים שנתון זה יהיה שורי, וצופים הכנסות של כ-2.5 מיליארד דולר ממכירות בינלאומיות ברבעון הקרוב, גידול של כ-6% על הרבעון הקודם וכ-16% על התקופה המקבילה. 

לבסוף חשוב גם ענף מחשוב הענן של החברה, סגמנט נוסף שנמצא בצמיחה לאחרונה. ברבעון הקודם דיווחה עליבאבא על הכנסות של כ-3.1 מיליארד דולר מענף זה, גידול שנתי של 33%. גידול בקצב דומה בדוחות הקרובים יהווה תוספת חיובית נוספת עבור הדוחות הקרובים של החברה. 

סיכונים קיומיים רבים עדיין עומדים אל מול ענקית הקמעונאות - בעיקר אלו המוכרים בדמות הקשיים הרגולטורים מולה היא ניצבת בעיקר במדינת האם שלה, סין, אך גם מצד ארה"ב, כאשר גם זאת הודיעה שמניות שלא יעמדו בחוקי ה-SEC תמחקנה מהמסחר, סיכון בו נמצא גם עליבאבא בצורה מסויימת, אם כי בצורה פחותה מאשר מניות סיניות אחרות. כמו כן קיים חשש שהמשטר הסיני עצמו - שחושש לכאורה מדליפה של מידע רגיש - יורה גם הוא על מחיקת המניה מהמסחר, כפי שכבר עשה בעבר בעניין חברת הנסיעות השיתופיות המקומית  DIDI GLOBAL (סימול: DIDI)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.