אלוהים בפרטים הקטנים: בין השורות של הודעת הפד והציטוטים של פאואל
"ללא שינוי" הן שתי המלים שליוו את הידיעות על החלטת הריבית של הפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארצות הברית, אמש. הריבית אכן נותרה ללא שינוי, ברמה של 0-0.25%, אך בשווקים היה גם היה שינוי. המספרים אותם מספרים, אך הדברים שנכתבו בהחלטה, וכן ציטוטים של יו"ר הפד ג'רום פאואל במסיבת עיתונאים מיד לאחריה, סיפקו כמה חידושים.
ככל שהתקדמה מסיבת העיתונאים שנמשכה כשעה, וכן בחצי השעה שלאחריה ועד נעילת וול סטריט, נדנדת השווקים נעה הנה והנה בעוד המשקיעים מבינים, או מנסים להבין את המשמעויות בין השורות. העליות במדדים שנצפו טרם ההחלטה התחלפו לקראת הנעילה בירידות בשיעור קל ובנעילה עצמה סגרה וול סטריט ביציבות. עם זאת הבוקר כבר באסיה נרשמו ירידות, וגם אצלנו בישראל נפתחו השווקים באדום - מאז נרגעו חלק מהמדדים המובילים בבורסה המקומית.
אז מה נשתנה? ראשית לכתוב: ההודעה עצמה. "השינוי הראשון המודגש בהודעת הריבית, בהשוואה להודעה הקודמת מחודש דצמבר, הוא שתחלואת הקורונה רושמת עלייה חדה. כלומר, התחלואה מהווה שיקול של ממש מבחינת הפד ומצריכה זהירות", כותב רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות -4.85% .
"השינוי המהותי יותר בהשוואה להודעה הקודמת הוא שהאינפלציה מתוארת כעת כגבוהה הרבה יותר מהיעד של 2 אחוזים וששוק העבודה חזק כיום. האלמנטים החשובים הללו נעדרו מהודעת הריבית הקודמת ומהווים שינוי של ממש בתמונת המצב".
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההבדלים הן לא רק מה שהיה בהודעת הריבית, אלא גם מה לא היה בה לעומת זו הקודמת: "בתוך כך השמיט הפד את המשפט האומר כי התוכנית להאצת סיום הרכישות תשתנה אם התנאים הכלכליים יצריכו זאת קרי, הפד בטוח יותר כיום ששוקי ההון והאשראי יפקדו היטב וסיום הרכישות יסתיים באופן חלק", ממשיך מנחם. הגם שציינו נדנדה בשווקים, אולי זו הייתה תגובה רגעית, שכן למרות השינויים הללו מנחם מסכם כי להודעה "לא אמורה להיות השפעות מהותיות על השווקים השונים, שתמחרו הודעה מסוג זה".
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מאתר מצדו כמה רמזים במסיבת העיתונאים. "פאואל ציין כי תמונת האינפלציה מההחלטה הקודמת אמנם לא שונה מהותית, אך הורעה בשוליים, והוסיף שסיכון האינפלציה ממשיך להיות כלפי מעלה, בעיקר על רקע עליית השכר והשיבושים המתארכים מעבר לצפוי בשרשרת האספקה. פאואל ציין כי הדבר צפוי לקבל ביטוי בהערכות חברי הפד לריבית (Dots) ובתחזיות האינפלציה שיפורסמו בהחלטה הבאה, רמז לעדכון כלפי מעלה של הערכות אלו".
- 5.רוני 27/01/2022 18:07הגב לתגובה זוכי בסקירה שבועית באתר שחקן מעוף נאמר בדיוק מה יקרה בהודעות הפד ואחריה.
- 4.טראמפ הגאון לא היה נותן להגיע למצב הזה.ביידן נרדם (ל"ת)ם 27/01/2022 14:57הגב לתגובה זו
- יואל 27/01/2022 15:25הגב לתגובה זואם זה לא גאוני אזמה כן ????? אצלנו בשיא המגפה ליברמן מרסק הכל גם המובטלים המבוגרים כבר חא מקבלים אגורה .אין מענקים אין עזרה .אין חלת .רמת העוני עלתה הצריכה הפרטית ירדה בהמון .ענף התעופה מדמם. תיירות מדמם .מסעדנות מדמם מועדונים סגורים ברים על הפנים .תחבורה ציבורית בקושי.... ועוד ...בחרתם רק לא ביבי קיבלתם ליברמן וטיבי
- מה קרה ? 27/01/2022 15:07הגב לתגובה זווטראמפ הבור והאגוצנטרי, רחוק מלהיות גאון
- מושון 27/01/2022 15:41בחודשיים
- 3.נ.ש. 27/01/2022 14:55הגב לתגובה זושזה העלאת השכר של העובדים שהוא תורם לאינפלציה לטווח הארוך הרבה יותר מרוב הגורמים האחרים. הוא הפריד בעצם בין אינפלציה זמנית שמגיעה משיבוש לבין אינפלציה לטווח הארוך
- 2.כתבת כלום - בתוך שום דבר - בתוך שקית שקופה (ל"ת)פוקסי 27/01/2022 14:05הגב לתגובה זו
- 1.לרון 27/01/2022 13:28הגב לתגובה זולא יכול לתזמן את העלאות הריבית,במקום זאת ניתן להבין שכל הודעות הפד או "עדויות הפד" הן סה"כ ב ל ו נ י ניסוי כדי לבדוק את תגובת השווקים ולהכניסה לשיקלול החלטות הריבית
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
