סין
צילום: unsplash

"הייצור הסיני חווה האטה משמעותית ברבעון הראשון - אך היא זמנית"

כך אמר בשיחה עם כתבים דובר משרד התעשייה במדינה. התל"ג הסיני צמח ב-4% בעוד התחזיות היו ל-3.6%, אך בצל האומיקרון ודווקא בעת השנה החדשה הסינית, המכירות הקמעונאיות פספסו את הצפי. מפעלי התעשייה לחופי סין מגנים על עצמם מהקורונה, בעוד הסינים עצמם מפחיתים צריכה
גיא טל |

המפעלים בסין חווים ירידה משמעותית בייצור ברבעון הראשון של השנה, כך לפי דברים שאמר טיאן יולונג, דובר משרד התעשיה הסיני, לכתבים במדינה. לפי הנתונים האחרונים התעשייה הסינית עדיין לא התאוששה ממגיפת הקורונה, הצמיחה הנחלשת במסחר, הירידה בביקוש המקומי וגורמים נוספים.

בנוסף לגורמים הללו שמשפיעים על הכלכלה הסינית כבר חודשים ארוכים, לאחרונה נגיף האומיקרון החל להתפשט באזורים נרחבים בסין. מאז סוף דצמבר הודיע הממשל הסיני על סגרים והגבלות נרחבות, אך לאלה תהיה השפעה קצרת טווח בלבד לדבריו הדובר.

זה עתה חתכו כלכלני מורגן סטנלי את ציפיות הצמיחה של הייצור המקומי הסיני לרבעון הראשון מ-4.9% ל-4.5%. "וריאנט האומיקרון, על אף זמניותו, ככל הנראה יצור טריגר לעוד חופשת השנה הסינית החדשה שתעבור בצל מדיניות של 'השארו בבית' ו'אפס הדבקה', מה שידכא את צריכת השירותים במדינה", נכתב בדוח של בנק ההשקעות.

"יחד עם זאת, ההשפעה על שרשרת האספקה המקומית בתוך סין תשארה פחותה שכן אתרי היצור לחופי המדינה אימצו מדיניות ממוקדת יותר לבלימת הנגיף מאשר זו שקודמה בערים בצפון סין, להן חשיבות כלכלית נמוכה יותר".

בינתיים סין פרסמה את נתוני התל"ג שצמחו ב-4% מעל ציפיות הכלכלנים לצמיחה של 3.6%. לפי הנתונים שהתפרסמו גם הייצור התעשייתי וההשקעות בנכסים עלו מעל הציפיות. ואולם המכירות הקמעונאיות פספסו את התחזיות, מה שמעיד על הביקוש החלש בתוך סין. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הסינית חזרה על אזהרתה מפני "הלחץ המשולש" כשכוונתה לביקוש חלש, קשיי אספקה וציפיות נמוכות.

עוד אמר הדובר כי על אף שמשבר השבבים הוקל מעט, אספקתם עדיין תשאר הדוקה לעת עתה. יצור השבבים ב-2021 עלה ב-33% לעומת 2020, ובדצמבר לבדו ב-1.9% למול שנה קודם לכן, עם 29.9 מיליארד שבבים שיוצרו במדינה. יצור כלי הרכב גדל ב-3.4% בדצמבר 2021 לעומת זה של 2020 - העליה הראשונה מאז אפריל.

האנליסט שייאוון ג'ין מסיטיגרופ כתב כי "הסטת שרשרת הייצור מחוץ לסין האטה, או אף שינתה מגמה, בעקבות התפרצויות מחודשות של הקורונה. צעדי הבלימה היעילים של סין נגד הנגיף אפשרו למפעלים לחזור מהר לייצר. בשנתיים האחרונות כמעט כל המערכת התעשייתית של סין אפשר לה לתפוס את תפקיד 'מתקן היצור כמפלט אחרון' לכל שאר העולם, כשמחוצה לה התמודדו עם הקורונה, הן במדינות מפותחות והן במתפתחות".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.