שי דתיקה INX
צילום: יחצ
IPO

לאחר שני כישלונות: חברת הקריפטו INX גייסה בהנפקה רק 31 מיליון דולר

מדובר בסכום נמוך בהרבה מ-117 מיליון דולר שתכננה לגייס בשנה שעברה או מ-130 דולר שרצתה לגייס רק לפני שנתיים. ייתכן שגם השווי הזה מופרז והחברה הונפקה לפי 175 מיליון דולר בעיקר בזכות קדחת ההנפקות שנמשכת ומנפחת שוויי חברות
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה מטבעות קריפטו

חברת INX שעוסקת במטבעות דיגיטליים מצטרפת לבורסת טורונטו הקנדית באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי Valdy Investments (“Valdy”) וגייסה 39.6 מיליון דולר קנדי (31 מיליון דולר). הגיוס התבצע לפי שווי של 220 מיליון דולר קנדי אחרי הכסף (175 מיליון דולר).

 

INX הינה פלטפורמת מסחר שקיבלה את אישור הרגולטורים בארה"ב, לניירות ערך דיגיטליים ומטבעות קריפטוגרפיים ושואפת 'להגדיר מחדש' את עולם שוקי ההון, באמצעות מינוף טכנולוגיית הבלוקצ'יין יחד עם הרגולציה החדשה.

 

אלא שצריך לומר ביושר שהשווי של החברה ככל הנראה מנופח וגבוה מדי. החברה נכשלה בשתי הנפקות קודמות. באוגוסט 2019 ניסתה לגייס כ-130 מיליון דולר ולבסוף דחתה את ההנפקה. שנה לאחר מכן באוגוסט 2020 שוב דחתה החברה את ההנפקה לאחר שרצתה לגייס 117 מיליון דולר. כעת היא מגייס סכום נמוך בהרבה: רק 39.6 מיליון דולר. לא ברור אם גם השווי הזה לא מנופח מאחר שלפי התשקיף של החברה, מאז שהוקמה ב-2017 אין לה הכנסות, ב-2019 רשמה הפסד של כ-4 מיליון דולר ועם סיום שנת 2019 היה לה תזרים מזומנים שלילי של 6.3 מיליון דולר.

אינק היא לא החברה היחידה בשוק הזה. למעשה היא גם די קטנה. לשם השוואה, Coinbase האמריקאית, הנחשבת לחברת הקריפטו הגדולה בארה"ב, נמצאת גם היא בדרך להנפקה, רק שהיא כבר מגייסת 300 מיליון דולר לפי שווי של 5.2 מיליארד דולר לאחר הכסף. אם כי גם אצלה מדובר בשווי נמוך יותר ממה שהיא רוצה, כיוון שב-2018 היא הוערכה לפי שווי של 8 מיליארד דולר כשגייסה אז. בסוף 2019 גייסה חברה סינית שנקראת Canaan, ומייצרת ציוד לכריית ביטקוין, 90 מיליון דולר כשהונפקה בנאסד"ק, וכעת היא נסחרת בשווי שוק של 3.44 מיליארד דולר.

שי דתיקה, נשיא ומייסד INX: "החברה שוברת את המוסכמות המוכרות בכך שהיא מחברת את עולם שוק ההון המסורתי לעולם החדשני של נכסים פיננסים מבוססי בלוקצ'יין. אנו החברה הראשונה בעולם שהגישה תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית (1- (F וקיבלה אישור להנפקה ציבורית של מטבע דיגיטלי המוכר כנייר ערך. גייסנו 30 מיליון דולר מכ-3,000 משקיעים בהנפקת המטבע הדיגיטלי שנמצאת בעיצומה ברחבי העולם. אנו למעשה החברה הראשונה בעולם, שמניותיה נסחרות בבורסה רשמית, ובמקביל רושמת למסחר גם מטבע דיגיטלי, המקנה זכויות ייחודיות המעוגנות חוזית, לבעלי הטוקנים".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".