שי דתיקה INX
צילום: יחצ
IPO

לאחר שני כישלונות: חברת הקריפטו INX גייסה בהנפקה רק 31 מיליון דולר

מדובר בסכום נמוך בהרבה מ-117 מיליון דולר שתכננה לגייס בשנה שעברה או מ-130 דולר שרצתה לגייס רק לפני שנתיים. ייתכן שגם השווי הזה מופרז והחברה הונפקה לפי 175 מיליון דולר בעיקר בזכות קדחת ההנפקות שנמשכת ומנפחת שוויי חברות
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה מטבעות קריפטו

חברת INX שעוסקת במטבעות דיגיטליים מצטרפת לבורסת טורונטו הקנדית באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי Valdy Investments (“Valdy”) וגייסה 39.6 מיליון דולר קנדי (31 מיליון דולר). הגיוס התבצע לפי שווי של 220 מיליון דולר קנדי אחרי הכסף (175 מיליון דולר).

 

INX הינה פלטפורמת מסחר שקיבלה את אישור הרגולטורים בארה"ב, לניירות ערך דיגיטליים ומטבעות קריפטוגרפיים ושואפת 'להגדיר מחדש' את עולם שוקי ההון, באמצעות מינוף טכנולוגיית הבלוקצ'יין יחד עם הרגולציה החדשה.

 

אלא שצריך לומר ביושר שהשווי של החברה ככל הנראה מנופח וגבוה מדי. החברה נכשלה בשתי הנפקות קודמות. באוגוסט 2019 ניסתה לגייס כ-130 מיליון דולר ולבסוף דחתה את ההנפקה. שנה לאחר מכן באוגוסט 2020 שוב דחתה החברה את ההנפקה לאחר שרצתה לגייס 117 מיליון דולר. כעת היא מגייס סכום נמוך בהרבה: רק 39.6 מיליון דולר. לא ברור אם גם השווי הזה לא מנופח מאחר שלפי התשקיף של החברה, מאז שהוקמה ב-2017 אין לה הכנסות, ב-2019 רשמה הפסד של כ-4 מיליון דולר ועם סיום שנת 2019 היה לה תזרים מזומנים שלילי של 6.3 מיליון דולר.

אינק היא לא החברה היחידה בשוק הזה. למעשה היא גם די קטנה. לשם השוואה, Coinbase האמריקאית, הנחשבת לחברת הקריפטו הגדולה בארה"ב, נמצאת גם היא בדרך להנפקה, רק שהיא כבר מגייסת 300 מיליון דולר לפי שווי של 5.2 מיליארד דולר לאחר הכסף. אם כי גם אצלה מדובר בשווי נמוך יותר ממה שהיא רוצה, כיוון שב-2018 היא הוערכה לפי שווי של 8 מיליארד דולר כשגייסה אז. בסוף 2019 גייסה חברה סינית שנקראת Canaan, ומייצרת ציוד לכריית ביטקוין, 90 מיליון דולר כשהונפקה בנאסד"ק, וכעת היא נסחרת בשווי שוק של 3.44 מיליארד דולר.

שי דתיקה, נשיא ומייסד INX: "החברה שוברת את המוסכמות המוכרות בכך שהיא מחברת את עולם שוק ההון המסורתי לעולם החדשני של נכסים פיננסים מבוססי בלוקצ'יין. אנו החברה הראשונה בעולם שהגישה תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית (1- (F וקיבלה אישור להנפקה ציבורית של מטבע דיגיטלי המוכר כנייר ערך. גייסנו 30 מיליון דולר מכ-3,000 משקיעים בהנפקת המטבע הדיגיטלי שנמצאת בעיצומה ברחבי העולם. אנו למעשה החברה הראשונה בעולם, שמניותיה נסחרות בבורסה רשמית, ובמקביל רושמת למסחר גם מטבע דיגיטלי, המקנה זכויות ייחודיות המעוגנות חוזית, לבעלי הטוקנים".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social