בשורות טובות לסולראדג'? המתחרה הגדולה מתרסקת בגלל חשד לבישול דוחות
אומרים שלא צריך לשמוח בנפול האויב, אבל הצרות הגדולות של חברת אנפייז אנרג'י (סימול: ENPH) כנראה גורמות לכמה חיוכים אצל המתחרה הגדולה חברת סולאראדג'.
אנפייז נקלעה למתקפה על ידי חברת מחקר ומסחר בשורטים. החברה טוענת שהדוחות של אנפייז מפוברקים. בשוק מאוד חוששים ומניית החברה צנחה ב-23%. אנפייז קטנה יותר מסולאראדג' שנסחרת ב-7.4 מיליארד דולר והיא בין 10 החברות הישראליות הגדולות בעולם (במונחי שווי) ועדיין כשאצל המתחרה יש צרות וההנהלה עשויה להיות פחות מפוקסת בביזנס, וזה יכול להפחית את התחרות. אבל ימים יגידו אם זה אכן יהיה התרחיש. יש גם תרחיש הפוך - במקרים של תביעות/ חקירות/ קריות המצב עלול להפוך לסוג של כדור שלג, ואז אחד מהפתרונות הוא דווקא מכירת החברה. תרחיש כזה עלול דווקא להעלות את התחרות מול סולאראדג'. בקיצור, על פניו אלו חדשות טובות לסולאראדג' אבל זה ממש לא בטוח.
בוול סטריט חוששים כי אנפייז תימחק מהמסחר, כאשר הדוח של חברת המחקר והמסחר פריסיינס פוינט כבר גרם להגשת תביעות ייצוגיות נגד החברה. חברת המחקר פרסמה מחקר בו היא טוענת כי אנפייז רימתה לגבי הכנסותיה ל-SEC כפי שנרשמו בדוחות הכספיים וניפחה אותם בלמעלה מ-205 מיליון דולר בשנה שעברה.
”בהתבסס על המחקר שלנו, 205.3 מיליון דולר בהכנסות לשנת 2019 לא היו ולא נבראו - זאת בהתבסס על עדויות של עובדים וחברות אחרות מהתחום", כתבו בפריסיינס. "נראה שהחברה ניפחה את ההכנסות באופן מאוד משמעותי".
- 6.אנונימי 18/06/2020 19:18הגב לתגובה זותחום שהפכו סקסי להרצה בלבד. הרבה הלוואות והתחייבות של מדינות לרכוש חשמל יקר פי כמה מהיום. עד שיגיע היום שיתהפכו עליהם עם יוקר המחיה וכל החוזים יבוטלו חד צדדית.
- שלומי 18/06/2020 21:17הגב לתגובה זוויכולת הפקת החשמל / ניצול קרינת השמש עולה בכל שנה. בקרוב מאד חשמל ממקור סולארי יהיה זול יותר מחשמל מזהם
- 5.123 18/06/2020 19:01הגב לתגובה זוהייתי בודק מה קורה בסולראייג' לפני השקעה בה.
- 4.מישהו יודע מה יהיה למי שיש לו את המניות במידה וימחק ? (ל"ת)בן 18/06/2020 12:12הגב לתגובה זו
- קלוד 18/06/2020 14:39הגב לתגובה זובמקרה של מחיקה מהמסחר, המניות נשארות לך בתיק אבל בשווי 0 כמו אבן שאין לה הופכין. תוכל במידת הצורךלבקש מחיקה מהתיק לצורך להתקזז במס בגובה של 20% משווי קנייתך.
- 3.שיטי 18/06/2020 12:07הגב לתגובה זוהכל רמאות כולם נוכלים זה פשוט עצוב
- 2.מיקו 18/06/2020 12:00הגב לתגובה זומדובר בטענות שווא שכבר היו בתקופה שאנפייז נסחרה ב 7 דולר. המנייה בסיכוי גבוה מאוד תמשיך להיסחר והחברה תמשיך לגדול למרות רצון השורטיסט שהוציא את הסקירה הזאת וגרם למפולת.
- 1.כל הדבר הירוק הזה מזוייף, הנפט זול אנרגיה זולה (ל"ת)שמוליק 18/06/2020 11:40הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
