סיומת אדומה בת"א: הפועלים איבדה 2.3%

מדד המעו"ף נפל היום ב-1.66% ל-648.7 נק'. מדד ת"א 100 השיל 1.78% ל-674 נק'. לאומי איבדה 1.9%. אי.די.בי אחזקות נפלה ב-3.6%. דלתא איבדה 6% בתגובה לדוחות
רם דגן |

בבורסה של ת"א נחתם יום המסחר בירידות שערים חדות שלמעלה מ-1.5%. אי הוודאות לגבי ההצבעה על התקציב, ועל יציבותה של הממשלה כתוצאה מכך, הביא היום את המשקיעים לרשום יום מחסחר שלילי במיוחד.

מדד המעוף איבד היום 1.66% ונחתם בשער של 648.77 נקודות. מדד ת"א 100 נפל ב-1.78% לשער של 674 נקודות. מדד התל-טק 15 ירד ב-1.92% ל-415.7 נקודות.

מניות הבנקים רשמו ירידות שערים חדות. מניות הפועלים איבדו 2.32%. מניות לאומי נפלו ב-1.89%. מניות הבינלאומי השילו גם הן 2.08%. המזרחי אשר ירדה רשמה אתמול ירידות חדות על רקע אזהרת הרווח, המשיכה היום בירידה של 0.74%.

במועדון המעו"ף בלטו היום לרעה מניותה של אי.די.בי אחזקות עם ירידה של 3.6%. מניות טבע השילו 0.13%.

מניות מגדל ירדו ב-2.11%. הבוקר פרסמה יחידת המחקר של בנק הפועלים הערכת רווח למגדל, כשבוע לפני פרסום הדוחות. בבנק סבורים כי רווחי מגדל ברבעון הרביעי מעסקי ביטוח חיים יקטנו בהשוואה לרבעון המקביל. האנליסט עדו דולב סבור כי הקיטון ינבע כתוצאה מעליות מתונות יותר שנרשמו בשוק ההון במהלך רבעון זה.

מחר יתקיים השלב הציבורי בהנפקת האג"ח של שטראוס-עלית. השלב המוסדי הסתיים בביקושי עתק של 1.4 מיליארד שקל בריבית של 0.6%. האג"ח דורגו AA+ על ידי מעלות ו-Aa1 על ידי מידרוג. מניית החברה ירדו היום ב-1.95%.

נמשך השיפור בהערכת היציבות של החברות הישראליות. למרות מהלך הפחתת דמי הקישוריות עליו הכריז משרד התקשורת בשנה שעברה, ושלא צלח לבסוף, בוחרת היום סוכנות דירוג האשראי S&P להעלות את הדירוג של חברת הסלולר פרטנר (בעלת מותג אורנג') בשתי דרגות. הדירוג הועלה לדברי פרטנר מ-BB מינוס ל-BB פלוס. למרות המהלך ירדו היום המניות ב-0.93%.

מניות דלתא גליל צנחו ב-6.28%. הבוקר פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון הרביעי והשנתי ל-2004. מדוחות החברהעולה כי חלה הרעה בתוצאותיה, מהן עולה כי ההפסד הנקי ברבעון שחלף הסתכם בסך של 200 אלף דולר או הפסד של 1 סנט מדולל למניה לעומת רווח נקי של 4.7 מליון דולר או 25 סנט רווח מדולל למניה ברבעון מקביל אשתקד. בחברה הסבירו את ההפסדים של הרבעון הרביעי בהוצאות ארגון מחדש בגין סגירת המרכז הלוגיסטי בהונגריה בניכוי רווחי הון אשר גרמו להפסד בסך של 700 אלף דולר או הפסד של 4 סנט מדולל למניה.

יצרנית אגני השמן - תדירגן, פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנת 2005 כולה. מדוחות החברה עולה כי ההכנסות ב-2004 הסתכמו ב-123 מיליון שקל, גידול של כ-16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי ב-2004 הסתכם ב-15.5 מיליון שקל, לעומת כ-12.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-25%. השיפור ברווח הנקי נבע בעיקר מגידול בהיקף פעילות החברה ומהתחזקות שע"ח של היורו לעומת השקל. מניות החברה הגיבו בירידה של 1.88%.

חברת אורטל תייצר תושבות לכרית אוויר של וולוו ב-8 מיליון שקל. המוצרים של החברה מיועדים לדגמי האיכות של וולוו - 60S, 80S, 70V ו-90X. האספקה של התושבת תתחיל השנה והיא צפוייה להמשך לפחות עד סוף 2008. זאת בנוסף להזמנות קודמות שקיבלה ממנה. מניות אורטל זנקו ב-3.86%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ בישראל CHATGPTטראמפ בישראל CHATGPT

ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%

לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים 

רן קידר |

ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.

ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.

מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד

במהלך המגעים ביקשה ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.

למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.

פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס

לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.