פתיחה שלילית בוול-סטריט: קריקס מזנקת ב-14%

קיבלה אישור להמשיך בפיתוח ה-KRK-101. מדד הנאסד"ק משיל 0.01% ל-2,030 נק'. מדד הדאו-ג'ונס מאבד 0.46% ל-10,969 נק'. קומברס ממשיכה בעליה של 0.8%. אולטיקום ממשיכה לאבד גובה ויורדת ב-2.5%
רם דגן |

בוול-סטריט נפתח המסחר במגמה שלילית. בשעות לפני פתיחת המסחר נרשמה מגמה חיובית על רקע הירידה במחירי הנפט שנובעת מהחלטת אופ"ק להגדיל ב-2% את התפוקה. אולם אזהרת הרווח של ענקית הרכב, ג'נרל-מוטורס, מכתיבה את מגמת המסחר השלילית.

מדד הנאסד"ק יורד בדקות הפתיחה ב-0.21% ונסחר בשער של 2,030 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס מאבד 0.46% ל-10,696 נקודות.

אזהרת הפסד לג'נרל-מוטורס

ענק הרכב האמריקני, ג'נרל-מוטורס, פרסם לפני פתיחת המסחר אזהרת הפסד לגבי תוצאות הרבעון הראשון של השנה. יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב העריכה היום, כי תציג בדוחות הרבעון הראשון של 2005 הפסד של 1.5 דולר למניה, גבוה באופן משמעותי מתחזיות השוק להפסד של 3 סנט בלבד. הנהלת החברה הסבירה, כי התרחבות ההפסד מיוחסת ברובה לירידה במכירות שנרשמו במהלך התקופה בצפון ארה"ב. מניות החברה נופלות לקראת פתיחת המסחר בבורסה של ניו-יורק ב-11%.

ישראליות

חברת דירוגי האשראי S&P, העלתה את דירוגה של חברת הסלולר פרטנר (בעלת מותג אורנג') בשתי דרגות. הדירוג הועלה לדברי פרטנר מ-BB מינוס ל-BB פלוס. למרות התפתחות זו נסחרות המניות בירידה של 1.5%.

מניות קומברס ממשיכות בעליה של 0.8%, לאחר זנינוק של 9% אמש. לפני יומיים דיווחה החברה על הכנסות של 259 מיליון דולר, עלייה של 27.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וגבוה מהתחזיות שעמדו על 251 מיליון דולר. הכנסות אלו הביאו לרווח GAAP של 21 מיליון דולר, או 10 סנט למניה. זאת פי 4 מרווחים של 4.98 מיליון דולר, או 2 סנט בתקופה המקבילה.

במקביל ממשיכה אולטיקום בירידות ורושמת ירידה של 2.5% לאחר שאמש נפלה ב-14% לאחר שהחמיצה את תחזית ההכנסות של השוק. ורינט שירדה ב-8% מתקנת היום בעליה של 1%.

ממניות קריקס, אשר דווחה על הסכם עם רשיות הפיקוח האמריקניות לגבי המשך הניסויים בתרופת ה-KRK-101 מזנקת ב-14%. מניות שופינג.קום בולטות גם הן עם זינוק של 7.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ בישראל CHATGPTטראמפ בישראל CHATGPT

ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%

לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים 

רן קידר |

ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.

ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.

מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד

במהלך המגעים ביקשה ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.

למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.

פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס

לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.