גניבת רכב
צילום: פוינטר

איפה גונבים הכי הרבה רכבים בישראל ומה השעה שהגנבים הכי אוהבים?

אזור השפלה חווה גידול של פי 2 בכמות ניסיונות הגניבה השנה. גידול של 140% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון. ומה גילאי הגנבים?

איציק יצחקי | (11)
נושאים בכתבה גניבת רכב פוינטר

הרבעון הראשון של שנת 2023 מסתיים עם  גידול של 140% בניסיונות גניבת רכב ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. שנת המודל המבוקשת ביות בקרב הגנבים היא שנת 2021 המהווה כרבע מהגניבות. שנת המודל 2020 מהווה 16% מניסיונות הגניבה.

אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שגם ברבעון הראשון של 2023 הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גנבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אגב, ב-90% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי, היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר זה מעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר נמצא בשימוש בידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת ולעיתים ממומן על ידם.

 

הדברים האלה עולים מתוך דוח של המערך המבצעי בחברת פוינטר (Pointer) - חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון הראשון של 2023 בגניבות רכב.

מתברר כי שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב.

עוד עולה מהנתונים, כי תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 29% מסך הגניבות -  קיטון של 19% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לגבי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 11% מסך הגניבות שנרשמו השנה. גידול של 37%. בנוסף, גניבה בידי מורשה מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה.  גידול של 33%. שוד וגניבת רכב מונע היוו 1% מסך הגניבות השנה.

 

הגניבות פולחו לפי מחוזות: בשנה זו אזור המרכז חזר להוביל לצד אזור השפלה שצמח בפי 2 מכמות הגניבות. אזור המרכז עליה קלה  32% מסך הגניבות ( בהשוואה ל- 31% לתקופה המקבילה אשתקד). אזור השרון עם  16% מסך הגניבות המהווה ירידה של 38% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אזור הדרום עם ירידה קלה ל- 14% (בהשוואה ל- 15% לתקופה המקבילה אשתקד). אזור השפלה גידול משמעותי של 200% עם  18% מסך הגניבות (בהשוואה ל- 9% לתקופה המקבילה אשתקד). אזור ירושלים  נותר ללא שינוי  - 8% (בהשוואה ל- 8% לתקופה המקבילה אשתקד) באזור צפון נרשמה עליה קלה  - 12% (בהשוואה ל- 11% לתקופה המקבילה אשתקד כולל אזור חיפה והקריות).

 

ברבעון הראשון של 2023 בדומה לשנת 2022 הגניבות מבוצעות בכל שעות היממה תופעה זו ממשיכה לתפוס תאוצה ומהווה המשך למגמה בשנת 2022 ולבעיית המשילות.

 

להלן ריכוז סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב רבעון ראשון:

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח - 45%.

רכבים פרטיים - מהווים 23% (גידול של כ- 85% ביחס לרבעון הראשון המקביל אשתקד).

רכבים מסחריים - 11% מסך גניבות הרכב.

משאיות - 6% מסך גניבות הרכב.

כלי צמ"ה - 2% מסך גניבות הרכב.

רכב דו גלגלי - מהווים 13% מסך הגניבות. (עליה של 18% ביחס לרבעון הקודם).

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ערפאת 02/07/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
    אנחנו נמשיך לדפוק את היהודים בטרור לאומני וטרור פלילי.נ.ב. תודה לארגוני השמאל על התמיכה הכלכלית.
  • 7.
    תכניסו אותם ל20 שנה בכל ואז לא יהיו יותר גנבים (ל"ת)
    בני 06/04/2023 16:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תודות למערכת המשפט ולשופטים הרחמנים מקבלים עבודות שרות (ל"ת)
    ZSSSSSSSSS 05/04/2023 14:17
    הגב לתגובה זו
  • איציק 09/04/2023 23:59
    הגב לתגובה זו
    רק מאסר של מינמום10 שנים ירתיע.
  • 5.
    מעצבן 04/04/2023 12:14
    הגב לתגובה זו
    לא מצאו את הגנב אבל הרווחתי בביטוח חחחחחחחחח שייחנק
  • 4.
    דוב 04/04/2023 11:55
    הגב לתגובה זו
    הסיבה היא שבני דודינו מסתובבים בהמוניהם במרכז בעבודות בניה ועוד אז כדאי כבר להעביר את מיגרשי המכוניות המיובאות לגדה שיהיו לידם יורידו את האתגר לקחת אותם
  • הרווחת :) (ל"ת)
    04/04/2023 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נהגוס 04/04/2023 11:49
    הגב לתגובה זו
    ולכן אין טעם לגנוב אותה. מצד שני מי שמחזיק SUV צריך לדאוג כי בשטחים יש הרבה קונים לאוטו הגנוב. הכבישים לא טובים וג'יפ זה רכב מבוקש מצד הפלסטינים.
  • 2.
    תודה לביבי וחבורתו על הזנחה בטיפול בפשע במשך מעל 13 שנה (ל"ת)
    אפק 04/04/2023 11:13
    הגב לתגובה זו
  • דב 04/04/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    צודק בהאשמה, זכור תמיד את מערכת המשפט הרקובה והמושחתת, והעונשים שלה. כשאין הרתעה, זו לא הממשלה, וגם לא המשטרה, זו מערכת המשפט. כמו בכל תחום מחיינו. אז אתה לבטח נגד השינוי המוחלט הנדרש במערכת המשפט, מהפרקליטות ועד בג"ץ. בעיקר שני אלה.
  • 1.
    מר בחור 04/04/2023 11:11
    הגב לתגובה זו
    אפשר לרכוש מכשיר כזה בעלי אקספרס.
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".