רשות ני"ע: חברות יוכלו לפרסם דיווחיהן גם באנגלית
רשות ניירות ערך החליטה לאחרונה לקדם הקמתה של תשתית דיווח בשפה האנגלית. התשתית תוקם כחלק מהרחבת אתר מגנא, אתר הדיווח הרשמי של תאגידים הציבוריים שעלה לאוויר לפני כארבע שנים. הדיווחים לפי שעה יהיו וולונטריים בלבד, באחריותן המלאה של החברות (הרשות לא תבדוק את נכונות התרגומים).
החל מ-2002 פועלת הרשות במרץ במטרה לפתוח את שוק ההון לעולם באמצעות הסרת מכשולים משפטיים וביורוקראטיים ולעודד משקיעים וגורמי שוק אחרים לפעול בארץ. אחד המהלכים בכיוון זה הינו יצירת נגישות טובה יותר של גורמים זרים לדיווחי החברות הנסחרות. במסגרת זו מקדמת הרשות את המעבר לדיווחים המתבססים על תקינה חשבונאית בינלאומית (IFRS) ומאפשרת את הדיווח בשפה הבינלאומית XBRL, שתאפשר לכל קורא דוחות ברחבי העולם לקרוא את הנתונים המספריים בכל דוח כספי.
במקביל בוחנת הרשות את הנושא של תרגום דיווחי החברות המדווחות לשפה האנגלית. הדיווח המחייב על פי הדין הוא דיווח בעברית (למעט כשמדובר בחברות ברישום כפול). הרשות החליטה לפעול בהדרגה להסרת מכשול השפה, העומד בדרכו של המשקיע הזר אל שוק ההון בארץ. ההנחה היא כי מאחר והשפה העברית אינה שפה בעלת תפוצה נרחבת בעולם הרי שגם אם מספרי החשבונאות ימדדו ויוצגו לפי תקן בינלאומי (IFRS) ולפי "שפה" בינלאומית (XBRL) - עדיין לא יוכל משקיע זר להיעזר באופן מלא בנגישות שהמגנא פתחה בפניו לדיווחי החברות.
לפיכך, החליטה הרשות בשלב הראשון לאפשר לחברות המעוניינות בכך, ועל אחריותן המלאה, לתרגם את דיווחיהן (הדיווחים שהן מחויבות בהם על פי חוק ניירות ערך) תרגום נוחות לאנגלית ולתת את פרסום הדיווח בשפה האנגלית כמידע נוסף. למעשה, כבר כיום אין מניעה מחברה המעוניינת בכך להפיץ תרגום נוחות לדיווחיה אלא שהחידוש בהצעה יהיה לאפשר לאותן חברות להציג את התרגום לאנגלית בחלק נפרד של אתר ההפצה של מגנא בו ירוכזו יחד דיווחי כל החברות המעוניינות בכך.
הרשות החליטה כי כחלק מאתר מגנא יוקדש תת-אתר נפרד להפצת תרגומי נוחות וולונטריים לדיווחים בשפה האנגלית. החלק של אתר מגנא בו יופיעו הדיווחים המתורגמים יהיה כולו באנגלית ולפיכך יהווה פלטפורמה נגישה ויעילה למשקיעים זרים שיוכלו "לגלוש" בו, לחפש תרגום של דיווחים ולהיעזר בכלי המגנא לקבלת מידע בשפה האנגלית לגבי חברות ציבוריות בישראל.
פרסום תרגום נוחות לאנגלית לא יהיה בגדר חובה. אבל החל מרגע שהחליטה לעשות כן, החברה תהיה חייבת בפרסום תרגומי נוחות של כל דיווחיה. אם תרצה להפסיק את פרסום תרגומי הנוחות, יהיה עליה להודיע על כוונתה שישה חודשים מראש. מאחר והדיווח המחייב יתבצע בשפה העברית בלבד, הרי שתרגומו האנגלי, כאמור, יהיה תרגום נוחות בלבד והוא לא ייבדק על ידי הרשות. חברה שלא תעמוד בתנאים אלה לא תוכל להפיץ מידע באנגלית באמצעות המגנא - שהיא, כזכור, המקור היחיד להפצת דיווחי חברות בישראל.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
