תאת טכנו הנפיקה מניות לימקו-פידמונט בהיקף 48 מ' ד'
חברת ת.א.ת טכנולוגיות (תאת טכנו ), המתמחה בייצור ציוד תעופתי ובשירותי שיפוץ ותחזוקה לציי תעופה וחיילות אוויר, השלימה אמש בהצלחה את הנפקתה של חברת הבת, לימקו-פידמונט, בבורסת הנאסדק בארה"ב. בהנפקה נרשמו ביקושים גבוהים, בסכום הגבוה פי 5 מהיקפה הכולל של ההנפקה. הנפקת החברה נסגרה במחיר של 11 דולר למניה.
מהחברה נמסר, כי בעקבות ביקושי היתר גדל מספר המניות שהונפקו ב-10% ובסך הכל, השלימה לימקו-פידמונט הנפקה והצעת מכר בהיקף כולל של כ-4.4 מיליון מניות בהיקף כספי כולל של כ-48 מיליון דולר. החברה עצמה הנפיקה כ-3.8 מיליון מניות וגייסה סכום כולל ברוטו של כ-41 מיליון דולר, ואילו חברת האם, ת.א.ת טכנולוגיות, מכרה במסגרת הצעת מכר כ-635 אלף מניות בתמורה כוללת של כ-7 מיליון דולר. ת.א.ת טכנולוגיות עשויה לרשום רווח הון של כ-23.7 מיליון דולר כתוצאה מההנפקה ומהצעת המכר.
לחתמים ניתנה האופציה לרכוש תוך 30 יום ממועד ההנפקה 440,000 מניות נוספות של לימקו תמורת כ-4.8 מיליון דולר ו-220,000 מניות נוספות בהצעת המכר של ת.א.ת תמורת כ-2.4 מיליון דולר, ובסה"כ כ-7.2 מיליון דולר. במידה ותמומש אופציה זו, הנפקת לימקו עשויה להסתכם בכ-55 מיליון דולר.
לצידה של ת.א.ת טכנולוגיות עשויה ליהנות מהשלמת ההנפקה גם קרן ההשקעות פימי, בניהולו של ישי דוידי, שנכנסה להשקעתה בת.א.ת טכנולוגיות באוגוסט 2004 לפי מחיר מניה של כ-7 דולר, בעוד שמחירה של המניה כיום גבוה פי 3, וזאת לאחר שהחברה חילקה במהלך השנים דיוודנדים גבוהים. את הנפקת לימקו-פידמונט הובילו החתמים אופנהיימר ושטיפל, ניקולאוס קומפאני.
הנפקתה של לימקו-פידמונט מהווה השלמת תהליך מהיר של הבראתה של חברת פידמונט, שנרכשה על ידי חברת הבת של ת.א.ת, לימקו, לפני כשנתיים תמורת כ-5 מיליון דולר בלבד. פידמונט נרכשה כאשר היא הציגה הפסדים ואיתנותה הפיננסית הייתה נמוכה ביותר, ובמהלך השנתיים האחרונות הובילה ת.א.ת תהליך של ארגון מחדש בשורות החברה.
במסגרת זו, הוחלפה הנהלת החברה, צומצמו הוצאות השכר והוצאות המימון שלה, ובוצעו פעולות אסטרטגיות להגדלת הכנסותיה. לקראת ההנפקה מוזגה פידמונט עם לימקו. לימקו-פידמונט הציגה ברבעון הראשון של 2007 צמיחה של כ-65% בהכנסותיה לרמה של כ-20.2 מיליון דולר ורווח נקי של כ-1.4 מיליון דולר. בכל שנת 2006 הציגה החברה הכנסות בסך של כ-59 מיליון דולר ורווח נקי בסך של כ-4.3 מיליון דולר.
דב צאלים, נשיא ת.א.ת טכנולוגיות, אמר היום: "השלמתה המוצלחת של הנפקת לימקו-פידמונט מהווה ציון דרך חשוב עבור ת.א.ת טכנולוגיות. מאז רכישת פידמונט לפני כשנתיים צמחו הכנסותיה של ת.א.ת ביותר מ-100%, והחברה חיזקה משמעותית את מעמדה בשוק ה-MRO האמריקני, תוך כדי הרחבת חוג לקוחותיה וסוג השירותים שהיא מציעה להם. בכוונתנו להמשיך ולהרחיב את פעילות לימקו-פידמונט, הן על ידי צמיחה פנימית והן באמצעות רכישת חברות נוספות בארה"ב ומחוצה לה".
ישי דוידי, שותף מנהל בקרן פימי, הוסיף: "ההנפקה הינה בבחינת ציון דרך אסטרטגי עבור תאת טכנולוגיות, שתמשיך ביישום תוכניתה האסטרטגית להתרחבות באמצעות רכישת חברות נוספות כפי שעשתה בעבר ובאופן שיגדיל בעתיד את היקפי פעילותה באופן משמעותי".
חברת ת.א.ת טכנולוגיות, הנסחרת בבורסות תל אביב וניו יורק (TATTF), עוסקת בייצור מחליפי חום ואביזרים נוספים לתעשיית התעופה (תחום ה-OEM), וכן במתן שירותי תחזוקה ושיפוץ (תחום ה-MRO) לציי תעופה וחיילות אוויר. הפעילות בתחום ה-MRO מתבצעת על ידי חברת הבת, לימקו-פידמונט.
החברה בארה"ב מתמחה בשיפוץ ותחזוקה של אביזרי תעופה ומעניקה פתרון רחב בתחום השירותים לציי תעופה. עם לקוחותיה של ת.א.ת ניתן למנות חברות כמו בואינג, לוקהיד מרטין, צסנה, לופטהנזה, K.L.M, חיל האוויר האמריקני ועוד. השליטה בת.א.ת טכנולוגיות מצויה בידי ת.א.ת תעשיות וקרן פימי.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
