האם האינטרנט יחסל סוכנויות הנסיעות?

מחקר קובע: מספר סוכנויות הנסיעות בישראל יקטן בכשליש בחמש השנים הקרובות. היא חלק מתופעה עולמית רחבה של קיטון במספר סוכנויות הנסיעות והתחזקות האינטרנט והערוצים הישירים
עפרה ברון |

האם קיצן של סוכנויות הנסיעות בעידן האינטרנט קרב? מחלקת המחקר של קב' יישום אסטרטגיות, המתמחה בייעוץ אסטרטגי לחברות מובילות במשק הישראלי, ניתחה את המגמות הקיימות בתחום התעופה והתיירות ומצאה כי מספר סוכנויות הנסיעות, הפועלות בישראל, עשוי לקטון בשליש במהלך חמש השנים הקרובות. מגמה דומה קיימת גם במדינות רבות בחו"ל.

גיל פאול, שותף בכיר בקב' יישום אסטרטגיות: "למרות הגידול העצום בהוצאה של הישראלים על נסיעות לחו"ל, חל קיטון במספר סוכנויות הנסיעות במהלך השנים האחרונות. קיטון זה הינו חלק מתופעה רחבה יותר של קיטון הדרגתי בהיקף מקצועות אשר הינם בעלי אופי של 'תיווך', כגון: סוכני ביטוח ומתווכי דירות.

הקיטון במספר הסוכנויות נגרם כתוצאה משני תהליכים שעוברים על הענף. מצד אחד תחרות גדלה והולכת בין חברות התעופה וספקי התיירות גורמים לשחיקה ברווחיות הסוכנים ומצד שני יש מעבר משמעותי של לקוחות לשימוש בערוצים הישירים, ובעיקר באינטרנט. האינטרנט מאפשר קשר ישיר בין נותן השירות ללקוח הסופי ללא צורך בגורם מתווך ובתשלום פערי תיווך. האינטרנט משנה את תפקידו המסורתי של סוכן הנסיעות ומחייב אותו לספק ללקוח ערך מוסף מעבר למכירת כרטיסי טיסה או חבילת נופש.

סוכנויות קטנות ייעלמו וסוכנויות גדולות תעשנה גדולות יותר. 'אלו שלא יתאימו את עצמם לסביבה התחרותית המשתנה יסגרו". מניתוח נתוני ענף סוכנויות הנסיעות בישראל עולה, כי מסוף שנת 1999 חלה ירידה של כ-15% במספר סוכנויות הנסיעות. מתוך 740 סוכנויות אשר פעלו בישראל בשנת 1999, נותרו כיום 640 בלבד. בחינת ענפי סוכנויות הנסיעות בעולם, שנערכה ביישום, מציגה מגמה דומה ואף חזקה יותר. בארה"ב, לדוגמא קטן מספר סוכנויות הנסיעות בלמעלה מ-20% בחמש השנים האחרונות. באותן שנים גדל השימוש באינטרנט בענף תיירות בצורה ניכרת.

ביישום מעריכים, כי מגמת התחזקות האינטרנט על חשבון סוכנויות הנסיעות בעולם ובישראל צפויה להתמשך, ועשויה להביא לקיטון של 4%-6% במספר סוכנויות הנסיעות מדי שנה, כך שבתוך 5 שנים, עלול היקף הענף בישראל לקטון בשליש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה