יום חיובי וסוער לקבוצת דלק: המניה מזנקת ב-4.72%

עדכון: המשקיעים מצטיידים במניות החברה כשברקע 4 הודעות חיוביות: הנפקת תחנות הדלק בישראל, הנפקת חברה בת של דלק בלרון ב-AIM. ההודעה השלישית פורסמה כעת- ייתכן ודלק אנרגיה תצליח להפיק נפט בויאטנם. בנוסף, דלק בלרון תשקיע 21 מ' אירו בעסקי מלונאות באירופה
עפרה ברון |

קבוצת דלק (דלק קבוצה ), שבשליטתו של יצחק תשובה, "משחררת" הבוקר הודעות חדשות חיוביות בצרורות. בשעה 10:21 פורסמה ההודעה הראשונה, לפיה חברת הבת, דלק בוחנת אפשרות להנפקתה בבורסה לניירות ערך בתל אביב, וכי טרם נקבעו היקף ההנפקה ומועדה ואין כל וודאות כי המהלך המתואר יצא אל הפועל.

הדיווח השני שהגיע הבוקר מכיוונה של דלק, הינו של חברת הבת, דלק נדלן, המנוהלת בידי איליק רוז'נסקי שהודיעה כי בכוונתה להנפיק את חברת הבת הזרה שבשליטת דלק בלרון בינלאומי בבורסת ה-AIM בלונדון.

על פי הדיווחים, חברת DGRE, המרכזת את הפעילות הבינלאומית בתחום הנכסים המניבים, תונפק לפי שווי ממוצע של כ-1.34 מיליארד דולר (כ-691.5 מיליון ליש"ט) לאחר הכסף. בכוונת DGRE להנפיק לציבור ולמשקיעים מוסדיים בבורסה בלונדון כ-22% ממניותיה.

בהודעתה מציינת דלק נדל"ן, כי שווי ההנפקה לאחר הגיוס ינוע בטווח שבין 1.21 מיליארד דולר (כ-623 מיליון ליש"ט) לבין 1.47 מיליארד דולר (כ-760 מיליון ליש"ט), כך שהטווח הממוצע של השווי הוא, כאמור, כ-1.34 מיליארד דולר. השווי הנ"ל לאחר גיוסי הכסף , רכישת מניות שותפים והמרת הלוואות בעלים שניתנו על ידי בלרון בינלאומי בע"מ להון עצמי.

מדובר בהערכת שווי הגבוהה מההערכות הרווחות בשוק שדיברו על שווי של 950-1 מיליארד דולר לפני הכסף, בעוד שעל פי הערכת השווי הנוכחית מדובר על כ-1.1 מילארד דולר לפני הכסף, שיפור של כ-15% מהתחזיות הנמוכות.

שווי החברה הנוכחי נקבע על פי הערכות שווי שבוצעו לחברה ולנכסיה ועל פי הערכות החתמים, כאשר את ההנפקה יוביל בנק ההשקעות מריל לינץ'.

רווח ההון הצפוי עקב ההנפקה, אם וככל שתושלם, בהתבסס על טווח המחירים הצפוי הינו בין 700 מיליון שקל ל-1.2 מיליארד שקל.

זהב שחור בויאטנאם?

הדיווח השלישי יצא בדקות האחרונות, לפיו חברת דלק אנרגיה מעריכה כי תצליח להפיק נפט בויאטנם. החברה הודיעה כי קיבלה ממפעילת פרוייקט וייטנאם, בשם פרמייר נתונים המתייחסים לפרוייקט ולתוצאות הקידוחים, שבוצעו בשדות Dua ו-Blackbird שבויאטנם, מהם עולה כי סה"כ בוצעו בהצלחה במהלך תכנית הקדיחה ששה קידוחים, אשר חדרו למאגרי הנפט (מהם שלושה קידוחים ורטיקליים ושלושה קידוחים אלכסוניים), ארבעה מבחני הפקה והוצאו ארבעה גלעינים.

על פי הערכתה הראשונית של פרמייר, בהתבסס על המידע הקיים כיום, סביר להניח כי ניתן יהיה להפיק משדות הנפט כמות של כ- 80 מיליוןחביות נפט, וזאת בהתבסס על הערכתה כי כמות הנפט המצויה בשדות נפט אלו עשויה לנוע בתחום שבין 180 ל- 620 מיליון חביות.

היות ותחילת הפקת הנפט מהשדות מתוכננת כיום לשנת 2010 , החלה פרמייר בביצוע עבודות מקיף של שני שדות הנפט ובהכנות לביצוע סקר סייסמי תלת מיימדיאשר צפוי להתחיל בחודש אפריל 2007.

בהתייחס לנתונים הנ"ל, שנתקבלו מפרמייר, יצויין כי בשלב זה מדובר בהערכות בלבד של כמויות הנפט הנ"ל, אשר לגביהן לא קיימת עדיין וודאות, וכי ההערכות תעודכנה ככל שיצטבר

מידע גיאולוגי והנדסי נוסף. מודגש כי, כמקובל בתחום פעילותה של החברה, קיימים גורמי סיכון רבים, לרבות היקף ההשקעה שתידרש בפיתוח שדות הנפט, אשר עלולים להשפיע על

הפרוייקט ועל כלכליותו.

כמו כן יצויין כי לחברה הלאומית של וייטנאם (פטרו- וייטנאם) אופציה לרכוש 15% מהזכויות בפרוייקט כנגד החזר ההוצאות (דהיינו חלקה של דלק אנרגיה, במקרה של מימוש האופציה,עשוי לקטון ל- 21.25% מהזכויות בפרוייקט), וכי ממשלת וייטנאם ופטרו-וייטנאם זכאיות להשתתפות בתפוקה, לתמלוגים ולמיסים על התפוקה מפרוייקט זה.

הודעה מס' 4

הודעה נוספת פירסמה דלק בלרון בשעה זו. החברה הודיעה כי הצטרפה לשותפות בקרן השקעות למיזמי מלונאות באירופה, אשר הוקמה בשיתוף עם מר דוד פתאל, חברת דוראה וגורמים מוסדיים משוק ההון בישראל.

הקרן תרכוש מלונות ברמה של 5-3 כוכבים בערים שונות באירופה. המלונות ינוהלו על-ידי רשת מלונות פתאל אירופה.

סה"כ ההון העצמי שיושקע בקרן על-ידי השותפים הינו 100 מיליון אירו. יתרת המימון לרכישת המלונות תהא בהלוואות בנקאיות non-recourse. קצב ההשקעה יותאם לקצב רכישת המלונות. אורך חיי הקרן יהיה בין 7 ל- 10 שנים.

חלקה של החברה בשותפות בקרן יהיה בשיעור של כ- 21%, והשקעתה תסתכם לסך של 21.33 מיליון אירו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.