גניבת רכב
צילום: פוינטר

זינוק של 170% בניסיונות לגניבת רכב ב-2024

חברת פוינטר מפרסמת נתונים אודות גניבות הרכב ברבעון הראשון של 2024 - איפה נגנבים הכי הרבה כלי רכב? איזה סוג כלי רכב מועדף על הגנבים? ובאילו שיטות פעולה הם נוקטים?
דור עצמון |
נושאים בכתבה גניבת רכב פוינטר

חברת פוינטר לאיתור והשבת כלי רכב גנובים מעדכנת כי שנת 2024 נפתחה עם גידול של 170% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הרביעי בשנת 2023. לדבריה, נמשכת מגמת העלייה של שנת 2022 לאחר שמבצע "שובר גלים", בו השתתפו כל כוחות הבטחון וצה"ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור והפח"ע. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות.

ברבעון הראשון של 2024 נרשם גידול של כ-110% בניסיונות גניבת רכבי 4X4 אשר יכולים לנסוע בשטחים מאתגרים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בפוינטר מסבירים כי לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024

תל אביב עם 14%, גידול של 40% ביחס לשנת 2023. פתח תקווה עם 7%, רמת גן עם 6%, ירושלים עם 6%, כפר סבא עם 5%, הוד השרון וראשון לציון עם 4% ובאר שבע עם 3% ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה.

ניתן לראות כי חלה עליה בניסיונות הגניבה באזור הצפון ל-13% ברבעון הראשון לשנת 2024 לעומת 8% בכלל שנת 2023. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור הדרום בעקבות הלחימה.

אזור המרכז עם כ-33% מסך הגניבות - עלייה של 10% ביחס לשנת 2023.

אזור השרון עם כ-14% מסך הגניבות – ירידה של 22% ביחס ל-2023.

אזור הדרום עם כ-12% - ירידה של 15% ביחס לשנת 2023.

אזור השפלה עם כ-20% מסך הגניבות, כמעט ללא שינוי.

אזור ירושלים כמעט ללא שינוי עם כ-8%.

אזור צפון עם כ-13% - גידול של 62% ביחס לשנת 2023.

כלי רכב משנת מודל 2021 הם הנגנבים ביותר

כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 13%, כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 29% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב וכלי רכב משנת מודל 2019 מהווים 12% מכלל הגניבות.

מה הן שיטות הגניבה הפופולאריות?

כ-82% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי. עם זאת, שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כ9% מהגניבות מבוצעות על ידי שימוש במשכפל אלחוטי. בנוסף, תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות. כ-11% מסך הגניבות שנרשמו השנה בוצעו על ידי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל). גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ-40% מסך ניסיונות הגניבה - ירידה של 5% ביחס שנת 2023.

רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב - עלייה של 140% ביחס לשנת 2023.

רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים כ-25% מסך ניסיונות הגניבה - ירידה של 19% ביחס לשנת 2023.

רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – עלייה של 20% ביחס לשנת 2023.

משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב - עלייה של 25% ביחס לשנה שעברה.

כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב - ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.

דו גלגלי מהווים 9% מסך הגניבות - ירידה של כ-30% ביחס לשנה שעברה.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר: "תופעת העלייה בניסיונות הגניבה של רכבי השטח 4X4 נעוצה ככל הנראה בעובדה שהפלסטינים משתמשים ברכבים אלה יותר לנסיעה ופחות לחלקי חילוף. מדובר בכנופיות, משפחות פשע ושותפים של מחוללי טרור, אשר נדרשים לרכבים שיכולים להימלט ולהסתתר. המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לֶאוּמָנִים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.