אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

אמזון רק שלחה מייל בעברית, מניות הקניונים צונחות

ענקית הקמעונאות המקוונת הודיעה למוכריה בישראל על האפשרות למשלוח לוקאלי ללקוחותיהם בישראל. ההודעה חשפה את העדפות הישראלים באמזון. בינתיים, החברה טרם הודיעה על כניסה רשמית ופתיחת מחסנים בישראל
ארז ליבנה | (11)

מספיקה רק רמיזה: אמזון שלחה מייל בעברית לקהל המוכרים שלה, בו הודיעה על האפשרות למשלוח מקומי והציגה עמוד נחיתה רשמי ראשון בעברית. בעקבות זאת, מניות הקניונים איבדו גובה, כשמניית עזריאלי קבוצה 1.25% יורדת בכ-2.2%, מליסרון -0.07% יורדת בכ-3.3% ומניית ביג 0.71% יורדת בכ-2.5%.

חשוב להדגיש - הכל היה ידוע, אין בהודעה של היום חדשות גדולות. מעבר לכך - אתר אמזון לגולשים הישראלים הוא עדיין באנגלית (ולא בעברית), אבל זה מספיק כדי להוריד את מניות הקניונים. השאלה אם בצדק? 

 

"ברצוננו להזמין אותך לקחת חלק בתכנית Local Delivery בישראל. תכנית Local Delivery מאפשרת לך להשתמש בחשבון שלך כמוכר ב-Amazon.com לצורך מכירה ואספקה של מוצרים מהמלאי שלך בישראל ישירות ללקוחות בישראל, וזאת באמצעות אפשרות "אספקה ע"י המוכר", נכתב במייל שנשלח.

המייל שנשלח היום למוכרי אמזון:

יש לציין כי אפשרות השילוח המקומי למעשה פתוחה כבר מעל חודש למוכרי אמזון, כך שלא מדובר בחדשות מסעירות, אלא רק ב"עדכון" שמגיע בצורת מכתב שנרשם לראשונה בשפה העברית. אבל כנראה שגם זה מספיק כדי להלחיץ את השוק המקומי כשמדובר כאשר כל התעטשות הענקית מייצרת עצבנות בשוק הקמעונאי ומביאה לירידת השערים של קבוצות הקניונים המובילות בארץ. 

במייל מפרטים באמזון מה המשמעות עבור קהל המוכרים הישראלי. "אם קיים ברשותך מלאי בישראל, המוצרים שלך יהיו זמינים למכירה ללקוחות מקומיים מיד לאחר ההרשמה. לקוחות בישראל יכולים כיום לגלות את המוצרים שלך דרך עמוד המוצר או דרך עמוד ההצעות. בנוסף, בקרוב תתווסף ל-Amazon.com אפשרות חדשה לסנן את תוצאות החיפוש לפי משלוח מקומי.

מהם ההעדפות שלך הישראלים באמזון?

כחלק מהשירות שאמזון נותנת למוכריה בישראל, היא חשפה - בטעות או שלא - מה הם העדפות הרכישה של הישראלים באמזון - דבר שיכול לסייע לקמעונאיות בישראל להתמודד עם התחרות הקשה שצפויה עם כניסתה הצפויה לשוק המקומי. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גם.קנאביס ? 21/08/2019 14:49
    הגב לתגובה זו
    אם כבר קנאביס אז החברה הרווחיות היחידה בענף עם וותק מעל 10 שנים, עדיין נסחרת ברבע שווי מחברות אחרות אשר כולם עם הפסדי ענק. אז די ברור מי עשוייה לתת תשואה גבוהה יותר
  • 4.
    בן אהרון 21/08/2019 13:05
    הגב לתגובה זו
    לפני חצי שנה אמרו שהמצב הכי טוב, עכשיו איפה הם כשיש משבר? למה לא שומעים מהם?
  • 3.
    לא יקרה כלום כבר מוכרים באינטרנט. (ל"ת)
    אבי 21/08/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן אהרון 21/08/2019 12:18
    הגב לתגובה זו
    אז מה זה עוזר אם אין כסף גם לקנות זול??? העיקר יש לנו ראש ממשלה חזק !!! ואנחנו ״חזקים״. הכי חשוב להיות ״חזקים״. רעבים אבל ״חזקים״. שר האוצר כבר יעזור לנו עם נטו דירות במיליון וחצי. התגלמות המשיח.
  • בטווח הקצר בלבד. (ל"ת)
    תום 21/08/2019 14:29
    הגב לתגובה זו
  • כלום ושום דבר 21/08/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    אז במקום לקנות מקרר באתר של "מחסני חשמל" תקנה מקרר בחנות של מחסני חשמל באמזון. כול מה שכבר קיים היום באתר זאפ יהיה בחנויות באמזון. לכן מבחינת הלקוחות מדובר על כלום ושום דבר.
  • זה גם מה שאמרו על המהפכה התעשייתית לפני 150 שנה! תתקדם! (ל"ת)
    ממי 21/08/2019 13:20
    הגב לתגובה זו
  • כלום ושום דבר 21/08/2019 16:57
    בלי מחסנים מקומיים של ספקים מחול - זה כלום ושום דבר מבחינת הלקוחות.
  • 1.
    שולתתתת 21/08/2019 12:10
    הגב לתגובה זו
    צריך להיות הגבלות על חברות ענק כדוגמת גוגל אמזון הוקינג וכד
  • תום 21/08/2019 14:30
    הגב לתגובה זו
    מגיבים מטעם?
  • אמזון כרגע לא, אבל יכולה להגיע לפי נתח שוק. (ל"ת)
    בן אהרון 21/08/2019 18:24
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.