מלט הרמס 900 של אלביט מערכות
צילום: אלביט מערכות

אלביט מערכות: חוזה של 300 מ' דולר' למל"טים עם מדינה באסיה

החברה ממשיכה במומנטום החיובי מתחילת השנה וחותמת על חוזה ל-5 שנים לאספקת מטוסים ללא טייס (מל"ט) מסוג הרמס 900
נתנאל אריאל | (6)
נושאים בכתבה אלביט מערכות

חברת אלביט מערכות -2.69%  מדווחת על זכייתה בחוזה נוסף עם מדינה באסיה, לתקופה של 5 שנים. הפעם מדובר על חוזה בסך 300 מיליון דולר לאספקת מערכות מטוסים ללא טייס מסוג הרמס 900 מתוצרתה. בנוסף למערכות המל"ט תספק החברה גם תת-מערכות נלוות ושירותי תחזוקה ותמיכה.

עד כה, נבחר מל"ט ההרמס 900 על ידי 12 מדינות, כולל ישראל, ונמצא בשימוש בצה"ל מזה כעשור. בשנתיים האחרונות זכתה אלביט ב-3 עסקאות בהיקף כולל של 350 מיליון דולר למכירת מלטים לקנדה ומדינות באסיה פסיפיק, ולדברי אלביט זו "עובדה המעידה על יתרונו התחרותי, המשלב תחכום טכנולוגי, אמינות, ארכיטקטורה פתוחה ונתיב התפתחות סולידי".

בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות: "ישנה דרישה מתמשכת לשילוב מערכות בלתי מאוישות על מנת להתמודד עם מגוון הולך וגדל של צרכים מבצעיים. הפורטפוליו המבצעי שלנו ליכולות אוטונומיות, בכל מרחבי הפעילות, ממצב אותנו באופן תחרותי למתן מענה לדרישות הללו".

נזכיר כי לפני כחודש הודיעה החברה על זכייה בשני חוזים בהיקף של 128 מיליון דולר לתקופה של שלוש שנים לאספקת מערכות הגנה אקטיבית וכוונות מפקד אלקטרו-אופטיות לצבא הולנד; לצד זכייה בחוזה לאספקת נגמ"שים מסוג VBTP לצבא יבשה של מדינה באסיה-פסיפיק

בינואר דיווחה החברה על חוזה של 170 מיליון דולר לאספקת טנקים למדינה באסיה-פסיפיק לתקופה של שלוש שנים לאספקת טנקים קלים מסוג סברה.

לפני כן חתמה החברה על חוזה לכלי שיט בלתי מאוישים למדינה באסיה-פסיפיק בהיקף שאינו מהותי. עוד קודם לכן, חברה בת באנגליה זכתה בחוזה בהיקף של כ-166 מיליון דולר (כ-123 מיליון ליש"ט) ממשרד ההגנה הבריטי, 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה 03/03/2021 23:20
    הגב לתגובה זו
    מוזר
  • 4.
    אחד שמבין 02/03/2021 14:52
    הגב לתגובה זו
    מלא תקלות כמעט ולא טס בשום מקום, מתרסק לעיתים קרובות כי הוא פח
  • 3.
    קארמה רעה מאוד זה להחזיק מניות של חברות נשק (ל"ת)
    מניה שלעולם לא תעלה 02/03/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חכיכח 02/03/2021 10:38
    הגב לתגובה זו
    מיד הנייר הזה בדיחה עצובה.פשוט ההנהלה שלהם כושלת וצריכה ללכת הביתה כישלונות.לא משנה כמה חוזים הנייר מכאיב למשיקעים שלו ולכן זה פח אשפה של נייר.
  • ממש מוזר (ל"ת)
    משה 03/03/2021 23:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אז למה המנייה לא עולה ? (ל"ת)
    גפל 02/03/2021 09:32
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.