הדמיה - תוכנית שדה דב
צילום: רשות מקרקעי ישראל

תוכנית שדה דב - כמו להקים עיר חדשה בגודל של גבעתיים

בכמה תושבים תגדל תל אביב בעקבות התוכנית, למה תוכנית הבנייה בשדה דב מתעכבת, ומה ניתן ללמוד מההליך על וועדות התכנון? 
ארז כהן | (27)
נושאים בכתבה אינטר שדה דב

אין  וויכוח על כך שמתחם שדה התעופה דב שהתפנה אשתקד, מהווה את עתודת הקרקע לבנייה המשמעותית ביותר לא רק בעיר תל אביב, אלא גם בגוש דן ואיזור הביקוש כולו. המתחם משתרע על פני שטח ענק של כ-2.500 דונם (כמעט כשטחה של העיר גבעתיים) ולפי תכנית המתאר שקודמה לפני כשלוש שנים על ידי עירית תל אביב, יכלול בין היתר כ-16,000 יחידות דיור, מתוכם כ-35 מגדלים בני 40 קומות, כ-514 אלף מ"ר מבני ציבור, כ-126 אלף מ"ר מסחר, כ-323 אלף תעסוקה, כ-200 אלף מלונאות וכ-385 דונם פארק וגנים ציבוריים. כמו כן תכלול תכנית הענק בין היתר את המשך שדרת אבן גבירול צפונה לאורך הקו הירוק המתוכנן של הרכבת הקלה וכן את המשך שדרת איינשטיין מרמת אביב מערבה בואכה חוף הים.

בזמנים טרופים אלה של מגיפת קורונה ומשבר כלכלי חסר תקדים, קיימת ללא ספק חשיבות משנה בקידום תכנית זו, ובמיוחד לאור המחסור הקריטי בהיצע דירות, ובעיקר באיזור הביקוש שבמרכז הארץ. לכן תמוהה ביותר התעכבות התכנית שהוגשה כאמור לפני כשלוש שנים, הופקדה לפני כשנתיים וחצי, עברה שמיעת התנגדויות, וכבר אמורה הייתה לצאת לדרך. על כן אין פלא שמאות בעלי קרקע הגישו בעצם ימים אלה עתירה כנגד עירית תל אביב על כך שהתכנית מתעכבת שלא לצורך ומבקשים, בצדק רב, להעביר אותה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב לטיפול הוועדה המחוזית.

יתרה מכך: שעה שהוגשה תכנית הרובע הצפוני של תל אביב שיוקם במקום היכן שהיה שדה דב, שדה התעופה עדיין עמד על תילו. עכשיו כבר לא. כך שבמסגרת התכנית המקורית התחשבו במגבלת גובה הבניינים, זאת בשל נושא הבטיחות מול מטוסים ממריאים ונוחתים. כעת בעיה זו לא קיימת כלל, כלומר ניתן היה במהלך השנים האחרונות,  שבהן כבר היה ברור שהשדה הולך להתפנות, לעדכן את התכנית המקורית ולהוסיף עוד כהנה וכהנה יחידות דיור, ובד בבד לא להגביל את גובה הבניינים לכ-35-40 קומות. מדוע גם משתנה חשוב זה לא נלקח כלל בחשבון?

מדובר, אדגיש, בקרקע היקרה ביותר בארץ, ומעבר לאינטרס הברור של מאות בעלי הקרקע לקדם מידית את התכנית, קיים כאן אינטרס לא רק של עירית תל אביב, אלא גם מדינת ישראל כולה. לשם המחשה, 16,000 יחידות דיור הכרוכות בתכנית הנוכחית, הינן שוות ערך פחות או יותר למספר תושבי ערים דוגמת הוד השרון או גבעתיים, שלא לדבר על התוספת המשמעותית ביותר של שטחי מסחר, משרדים, מלונאות וכו', ובמיוחד באיזור כה אטרקטיבי. והעובדה שהתכנית לא רק תקועה, אלא גם אינה מתעדכנת על פי הצרכים הדחופים של המשק הישראלי ושוק הדיור בעיתות אלה, ממחישה אל נכון עד כמה כל נושא ה"ויה דולורוזה" של ביורוקרטיה ומתן ההיתרים, מחייב טיפול שורש עמוק.

על כן "שרות הדב", תרתי משמע הזה, הינו לטעמי סימבולי למה שקורה אצלנו בכלל בוועדות התכנון והבנייה, והעדר יישום הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שמטרתה היה, במיוחד, לקצר ולפשט תהליכים ביורוקרטים ארוכים ומסורבלים ולהגדיל משמעותית בסופו של דבר את היצע התחלות הבנייה. העובדה שמדינת ישראל "תקועה" שנים על גבי שנים עם פלוס מינוס 50 אלף התחלות בנייה, זאת כאשר הביקושים בשוק גדלים משנה לשנה, הן בשל המחסור בדיור ובמיוחד בשל הגידול המהיר בריבוי הטבעי, תוספת של כ-200 אלף ישראלים מידי שנה, מחייבת את כולנו בשידוד מערכות יסודי.

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    גילי טסלר 07/12/2020 23:43
    הגב לתגובה זו
    מי שאיננו צעורב בקידום תכנון הפיתוח המואץ בשטח התכנית ובקידומן של התכניות המפורטות במקביל אינו יכול להצהיר על קצב כזה או אחר כיוון שפשוטו כמשמעו הוא אינו יודע. ובינתיים בזמן שאנחנו עמלים על קידול המפורטות ניתן להינות מחציית שטח התכנית מהשכונות שבעורף היישר לטיילת.
  • 19.
    שי 13/11/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    השטח עומד ריק וחבל להעביר לאישור וודמל בועדה המחוזית ולקדם את הבניה . זה יפנה דירות במקום אחרים לשכירות ויניע את השוק כולו. חייבים להתחיל לבנות בשטח
  • 18.
    גיא 11/11/2020 05:01
    הגב לתגובה זו
    הוועדה המקומית אישרה את תכנית התחדשות קריית-חיים מערבית במסגרת התכנית תחובר השכונה לחוף הים באמצעות טיילת, שבילי אופניים ושבילי הליכה, שיחברו בין חלקי השכונה השונים לחוף. בתוך כך, יועתק, בין היתר, הכביש הקיים כיום בחזית רחוב טרומן וחוצץ בין השכונה לים לחלקם האחורי של מבני המגורים. השטח שיתפנה עם העתקת הכביש יהפוך לחזית-ים פעילה,
  • 17.
    י 06/11/2020 09:48
    הגב לתגובה זו
    לוביסטים
  • 16.
    דרור 03/11/2020 16:39
    הגב לתגובה זו
    שרת התחבורה מעדיפה גוש דן בלי רכבת תחתית .עם טמבלית כזאת צופים שגוש דן יתמוטט בעוד כמה שנים . מה שהבינו בערים כמו לונדון ופריס לפני 120 שנה שרת התחבורה שלנו לא מסוגלת להבין היום .
  • 15.
    דור 02/11/2020 17:34
    הגב לתגובה זו
    בגובה 200 קומות. רבות מערי אירופה צפופות בלי מגדלים. המגדלים האלה יוצרים ניכור הרבה פעמים
  • 14.
    שי 02/11/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    שמגדילים היצע אבל המחירים לא בהישג יד של 99 % מהציבור?? חבל שהתכנון של כחלון לשלב במתחם דירות ברות השגה נקבר.
  • 13.
    רונן מאילת 01/11/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    תשכח ...לא בימי חייך... התוכנית תשאר תקועה עשרות שנים..היכן שיש כסף ויהודים "אירופאים"..ערובה לגניבות ,מלחמות,... תל אביב דחוסה..פשע לבנות שם..לבנות רק בפריפריה ולהשתמש בשטח כמרכזיות ענק לרכבות פרברים לתנועה ציבורית מהפריפריה ...
  • 12.
    צפון ת"א 01/11/2020 11:52
    הגב לתגובה זו
    אם ב 3 השנים הקרובות לא יהיה שם איזה דחפור אז האדמה הזאת תישאר ככה כמה הרבה מקומות ברצועת החוף של תל אביב. חבל שהשטח הזה שייך לעיריית תל אביב ולא לעיריית קריית אונו ,היו כבר מזמן עושים השטח הזה משהו.
  • 11.
    נהגוס 01/11/2020 11:49
    הגב לתגובה זו
    אם יבנו 16 אלף דירות בשדה דב אז כל ת"א תעצור. אי אפשר, פשוט אי אפשר, להכניס עוד 16 אלף מכוניות לפקקי התנועה של היום, וכמובן שלא תהיה חניה בת"א. רק דמיינו את עצמכם מחפשים חניה בעיר, כשלפניכם לא 16 אלף מכוניות אלא רק 160. איפה בדיוק תחנו?
  • 16000 כפול 3 (ל"ת)
    י 06/11/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
  • אורי 03/11/2020 16:43
    הגב לתגובה זו
    עיר העתיד היא עיר בלי מכוניות פרטיות . רק תחבורה ציבורית חשמלית , נקיה , שקטה , זמינה מגיעה לכל פינה .
  • 10.
    ארז כהן כותב המאמר תאמת אין לך שם קרקע ? (ל"ת)
    כותב מפוזיציה 01/11/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    8 01/11/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
    אז תימשך הביורוקרטיה, הטייקוניזם, וניפוח בועת הדיור.
  • 8.
    אורן 01/11/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    ועולה הבירוקרטיה רק עושה אותי יותר עשיר. עדיף כסף על הנייר מאשר אצל אישתי בבנק
  • 7.
    דר טיחו 01/11/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    שתגרום לעליית מפלס הים התיכון בעשרות סנטימטרים...!!!!!!
  • 6.
    לונדונית 01/11/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
    כמה תעלה דירת מגורים 4 חדרים ? האם השכונה תפתח דלת לבני המעמד הבינוני או שמא רק אנשי העשירון העליון או ילדיהם יהיו תושבי השכונה?
  • 5.
    מדינה מושחתת. לא רוצים לקדם, כי לא שווה למכור בקורונה (ל"ת)
    ממי 01/11/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא אגור שם גם בחינם... (ל"ת)
    f 01/11/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
  • לא תגור בתל אביב ליד הים? נשמע ממש אסון, הא? (ל"ת)
    איש 02/11/2020 17:35
    הגב לתגובה זו
  • אין לך מספיק כסף??? (ל"ת)
    עמי 01/11/2020 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 5 02/11/2020 09:36
    שתגור אתה שם ואל תגור לידי. הכי טוב לשנינו. מה אכפת לך?...
  • 3.
    ויקטור חסון 31/10/2020 23:39
    הגב לתגובה זו
    שום דבר לא השתנה ולא ישתנה, המחירים בארץ לא ירדו גם אם ימכרו את כל הדירות בשטח של שדה דב על הניר. יש חוסר של 250,000 דירות בישראל
  • יוסף המספר 01/11/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
    יש ריבית נמוכה ולכן אנשים קונים וממנפים את עצמם בעוד ועוד דירות למה לא השאלה אם זה ימשך לתמיד וכרגע זה כבר נמשך המון זמן כבר 15 שנים לפחות. ובינתיים לעוד כמה שנים טובות אבל כאשר הריבית תעלה כל הדירות האלה ימכרו במאות אלפים.
  • 2.
    שדה דב 31/10/2020 19:45
    הגב לתגובה זו
    למען מגדלים למליונרים ולקומץ בעלי קרקעות שיתעשרו . כרגיל אין פה שום מחשבה לטווח ארוך מעניין כמה חברי כנסת הם בעלים של קרקע שם ויקבלו מליונים . זה לא משרת את העם זה משרת קומץ עשירים שיקנו שם דירות . יהיה כמו הגוש הגדול גועל נפש אחד גדול של נובורישים מגעילים עם רמת מוסר ירודה כולם יודעים מי גר בגוש הגדול ומה הולך שם באמת
  • אהרון 01/11/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    המגדלים יחסמו את הים ואת משב הרוח . זה בניגוד למקובל בעולם שהמגדלים נבנים בקו שלישי ורביעי מהים
  • 1.
    רן 31/10/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
    והתשתית כבישים חניות -ישארו אותו דבר ??? יצטרכו להכניס לתחבורה "הליקופקרים"
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).