שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון | (75)

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' אמר בוועידת הנדל"ן, של TheMarker לתכני הוועידה כי הרשות הצליחה להגביר את הגבייה בענף השכירות באמצעות מעקב מדוקדק יותר אחרי חוזי השכירות. לדבריו, המידע החסר כדי להגיע למידע מלא על משכירי הדירות בארץ, יושלם במהלך החודשים הקרובים בזכות פעולות הרשות להרחבת בסיס המידע שלה."אנחנו חושבים שהמידע החסר שווה למדינה הכנסות של 1.5–2 מיליארד שקל בשנה", אמר אהרונוביץ, "תוך כמה חודשים נשלים את המהלך ונדע על כל אזרח שמשכיר דירה".


מה שזה אומר הוא פשוט - אם אהרונוביץ יגיע ליעד הזה והוא לא אומר את זה סתם, אזי כל מעלימי המס על הכוונת. המפקחים בדרך אליכם.   

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(75):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 35.
    אנונימי דין 16/09/2025 08:26
    הגב לתגובה זו
    במקום להתמקד בשני המגזרים האלה מחפשים בציציות בעלי דירות הבנתם את זה. תנסו להכנס למגזר הערבי תקבלו אגרוף בפרצוף. אתם פחדנים.
  • 34.
    גדי 13/09/2025 18:30
    הגב לתגובה זו
    רוצים מיסים אבל ההשלכות מזביב המיסים הם מקיפות
  • 33.
    אנונימי 13/09/2025 15:10
    הגב לתגובה זו
    כי זה מס לא צודקעבדתי שנים שילמתי מיסים וחסכתי .השקעתי בדירה לפנסיה. עזבו אותי.
  • 32.
    אל תגעו בי ! אגלגל הכל על שוכרים שלי (ל"ת)
    משקיע דירות 10/09/2025 22:17
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    זה יפול על השוכרים בוודאות (ל"ת)
    משה 10/09/2025 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    מימי 10/09/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    אם היית מבין משהו בכלכלה היית מבין שהמס היה מגולגל על שוכרי הדירות.למה אתה לא כותב על זה שאין קיזוז אמיתי למי ששוכר ומשכיר למה מי שמחזיק 2 דירות בירוחם ששווים יחד 700 אלף שח נחשב בעל שתי דירות לצורכי מס ומי שמחזיק דירה ששווה 30 מיליון שח נחשב בעל דירה יחידה בקיצור כתב בור ועם הארץ
  • דווקא יש קיזוז (ל"ת)
    אנונימי 10/09/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    אנונימי 09/09/2025 22:45
    הגב לתגובה זו
    ההסתכלות הנכונה להכנסה משכירות זה כמו הכנסה מדיבידנד כולר לכאורה 25% בניכוי הוצאות שוליות כאשר בפועל גובים 10% ולא מטוב לב אלא מטעמי יעילות. מכיוון שבשונה מדיבידנד להשכרת דירה יש הוצאות משמעותיות כגון משכנתה עורכי דין הטיפול בהשכרה והוצאות תחזוקה הנכס עקב בלאי וכדי לא להתעסק בהתחשבנות הזאת קבעו 100%
  • 28.
    אנונימי 09/09/2025 21:01
    הגב לתגובה זו
    אין פיקוח על גובה השכירות ואז בעל הדירה שלי העלה לי שכר דירה בעשרים אחוז כדי שאני אשלם בפועל את המס. כן שוק חופשי לא שוק חופשי חייבים להצמיד את גובה השכירות לאיזה יחס עם גובה ארנונה או גובה של שמאות. בשוק חופשי שהמשכיר יחליט למי הוא משכיר ולא כמה הוא עושק
  • לא מבין 13/09/2025 18:31
    הגב לתגובה זו
    תחשבו באופן מרחבי .
  • 27.
    אנונימי 09/09/2025 14:16
    הגב לתגובה זו
    מספר רב של דירות של הלבנת כספים מארץ מוצאם וממשיכים עם אותם מנהגים .
  • 26.
    אנונימי 09/09/2025 12:34
    הגב לתגובה זו
    מעמ או כל מס שהוא.
  • 25.
    ביבי 09/09/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
    להפעיל מלשינון ולשלם אחוזים
  • 24.
    גולדפינגר 09/09/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
    כמשקיע נדלן אני אשמח לשלם מיסים על הכנסות משכד כאשר רשות המיסים תכיר בהוצאות מימון כגון ריבית על משכנתא ושאר הוצאות על רכישת דירה והוצאות אחזקה בדומה לנדלן מסחרי
  • אנונימי 09/09/2025 19:41
    הגב לתגובה זו
    ולא רק 10% מס. עד לתקרה של עסק
  • אף אחד 09/09/2025 12:37
    הגב לתגובה זו
    על רווח חייבים לשלם 35%מס מנכס שעלה עלה ללא סיכון כמו בורסה.. לא מתאים תמכור!
  • 23.
    אנונימי 09/09/2025 10:29
    הגב לתגובה זו
    אם יחזירו את המלשינון על משכירי הדירות המרכזיה תיתפוצץ ברשות המיסיםרק שיפצו את המלשינים
  • 22.
    טרומפלדור 09/09/2025 10:25
    הגב לתגובה זו
    תוך כמה חודשים נשלים את המהלך ונדע על כל אזרח שמשכיר דירה. רשות המיסים מקבלת את המידע מהרשויות המקומיות כאשר מחליפים משלמים לצורך תשלומי ארנונה.
  • 21.
    הומלס 09/09/2025 10:21
    הגב לתגובה זו
    קחו דוגמה הרבי מיגור קנה מעל 200 דירות בערד ומשכיר אותם לחסידיו כמובן שהוא לא משלם ולו שקל אחד על הגמח הזה וכל זה בחסות גפני וגולדקנופף
  • מילת המפתח גמח.... לא חשוב כמה דירות אלא מי עומד מאחור (ל"ת)
    אחד שיודע 16/09/2025 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    סבטלנה 09/09/2025 08:58
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להיכנס לבני ברק ולגייס את גל האברכים הפרזיטים.מי שלא בצבא שיצא לעבוד.
  • אנונימי 14/09/2025 09:15
    הגב לתגובה זו
    הארורים ממזרח אירופה מוצצים את לשדה של המדינה.
  • אנונימיחי 09/09/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    לא תצליחו להשכיח תורה מישראל זה שאתם חילונים אתם נמשכים לגויים אין הבדל ביניהם גם הם נגד יהודים
  • אנונימי 17/09/2025 15:10
    מרגע שהיהודים החליטו שהכל זה תורה. נגמרה היהדות.
  • אחיקם 12/09/2025 08:40
    למה צריך
  • אנונימי 11/09/2025 08:30
    נצלנים פרזיטים.שילמדו ויעבדו.לא חייבים להתבטל.לא חייב לממן אותם
  • אבי1 09/09/2025 22:54
    לימודי תורה ב AI הגיע הזמן להתחדש.
  • נגד יהודים התבלבלת ההפך מי שלא מתגייס ולא תורם נגד יהודים (ל"ת)
    אנונימי 09/09/2025 12:11
  • אנונימי 09/09/2025 09:29
    הגב לתגובה זו
    בטח אתה מצביע לדוגמן של הבנקים. החרדים עולים למדינה 1.4 מיליארד שקל. הבנקים מרוויחים 30 מיליארד. החרדים תורמים יותר לחברה לדעתי. אבל....אתה בטח רוצה חנות חזיר ליד הבית רק בשביל הדווקא.
  • החרדים עולים 1.4 מיליארד. ביום... לפחות 100 מיליארד בשנה כולל הפסדי הכנסות מסים יותר אפילו... (ל"ת)
    אנונימי 15/09/2025 12:32
  • אנונימי 09/09/2025 23:40
    בלי המלחמה בין אשכנזים למזרחים לא היתה כיום מלחמה בין חילונים לדתיים.
  • חי 09/09/2025 10:47
    לא ניכנע לכם אתם המנסים להשכיח תורה מישראל אתם חילונים שנמשלים לגויים אין הבדל
  • 19.
    אנונימי 09/09/2025 01:52
    הגב לתגובה זו
    טוב שנזכרו ברשות המיסים להזיז תתחת אחרי 76 שנים שאספני הדירות עושקים וגוזלים את הדור הצעיר
  • 18.
    אנונימי 08/09/2025 23:17
    הגב לתגובה זו
    ייגיעו לאהרון ברק הגנב
  • אנונימי 09/09/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    מטומטם
  • 17.
    זיגי 08/09/2025 22:53
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לקנות דירה בארץ כי המחירים בשמיים בקושי רב אפשר לשכור דירה במחיר שפוי אז כעת שוכרי הדירות יגורו באוהלים כהומלסים!
  • מאליכ 13/09/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
    כמו כולם אני לוקח כמה שיותר שכד רק שלא יגרום לי לחפש דייר כל שנה ומס כנראה לא יאפשר לי להעלות יותר את השכד אלא אם המשכורות יעלו
  • 16.
    ומה עם זיכוי למי שגם משכיר וגם שוכר (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2025 22:51
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 09/09/2025 07:01
    הגב לתגובה זו
    מה עם.. מה עם..בגלל זה לתת פטור לכולםשישלמו!
  • מימי 10/09/2025 11:37
    יא טיפשאפשר פשוט לקזז ולשלם מס רק על ההפרש אבל מס הכנסה מעוות ומטומטם
  • 15.
    בואו לוילות ודירות הגן בשוהם (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2025 22:05
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אנונימי 08/09/2025 21:58
    הגב לתגובה זו
    המדינה גונבת!
  • אנונימי 09/09/2025 06:59
    הגב לתגובה זו
    לא יעזור לך רשות המיסים בדרך אליך.אתה תשלם מס על הדירות כמו ילד טוב.
  • 13.
    חיים 08/09/2025 21:35
    הגב לתגובה זו
    כדי לשפר את חיי האברכים הפרזיטים בישיבות
  • 12.
    ממש לא רוצים לאכוף !!! 08/09/2025 21:28
    הגב לתגובה זו
    עבודה בעיניים !!! מה הבעיה לאתר משכירי דירות לא שאני בעד או נגד זה מורכב לגבות מס על דירות מסויימות. אבל כנראה שיש הרבה אנשים בעלי עוצמה והמון דירות שלא רוצים שיאכפו מס על הדירות לכן העונשים מגוחכים ואין באמת אכיפה שח יעבדו עלינו.....
  • 11.
    בוריס 08/09/2025 21:18
    הגב לתגובה זו
    רובם שם עם בתים לא חוקיים עם הקומבינות של עיריית רחובות תראו מה הולך שם גם בשעריים ובמרמורק כל תימני עם 5 דירות ביזיון.כלום לא מדווח.
  • תנעמי 08/09/2025 21:32
    הגב לתגובה זו
    בונקר
  • אחיקם 12/09/2025 08:42
    סוגדים לכסף
  • אנונימי 09/09/2025 08:45
    גם החותים לא מדווחים .
  • 10.
    אנונימי 08/09/2025 20:56
    הגב לתגובה זו
    זה בלון של קשקוש.
  • 9.
    סמי 08/09/2025 20:43
    הגב לתגובה זו
    כשהמסים מממנים את האברכים הפרזיטים החרדים שמסרבים להתגייס לצהל.
  • גנאדי 09/09/2025 08:55
    הגב לתגובה זו
    האברכים החרדים הפרזיטים בישיבות צמאים לכסף שלנו
  • א 08/09/2025 22:59
    הגב לתגובה זו
    ים שאני גורם שיוזרמו למדינה גם עוד 100 שנה אתה לא תכניס לא אתה ולא המשפחה שלךאז תפסיקו כבר להכליל את כולם
  • צודק לגמרי לא כולם אלא רובם (ל"ת)
    אנונימיdhsh 10/09/2025 09:21
  • אמרו חכמינו צדיק בסדום (ל"ת)
    מייקל 09/09/2025 00:37
  • 8.
    תורידו את המס על הבורסה ל 5% מדינה של גנבים (ל"ת)
    אפק 08/09/2025 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אני אגלעל הכל על המשכיר! (ל"ת)
    אספן דירות 08/09/2025 20:40
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 09/09/2025 06:57
    הגב לתגובה זו
    הפחדת את המנדבושקס.אם זה לא היה מזיז לך לא היית טורח לכתוב.
  • על השוכר התכוונת...עברית שפה קשה (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2025 21:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אודי 08/09/2025 20:28
    הגב לתגובה זו
    יש ברשותי דירה ואני משלם 10% אך פפועל יש עלויות תחזוקת דירה שעל המשכיר לשלם וזה בנוסף למס שמשולם. אתם לא חושבים שיש גבול כמה אפשר לקחת מסים
  • אנונימי 09/09/2025 06:56
    הגב לתגובה זו
    יש לי משכנתא סופר גני ילדים...
  • תשקיע בנכס ואז לא יהיו עלויות 08/09/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    בוא נרגע בנושא עלויות תחזוקת נכס אם תשקיע פעם אחת בכל התשתיות ברמה גבוהה לא יהיה שום עלויות הפקה כך שבתגובתך אתה בעיקר חושף את היותך קמצן כי בנכס שלי השקעתי בשיפוץ לפני 10 שנים ומאז אין שום עלויות.
  • אני משכיר נדלן בארהב משלם 40% טוטאל אחרי הוצאות רוצה (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2025 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משקיעי דירות. 08/09/2025 20:11
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות בתל אביב מתרסקים ולכן משקיעי הדירות מוכרים דירות ועוברים להשקיע בבורסה הישראלית.
  • 4.
    אנונימי 08/09/2025 20:10
    הגב לתגובה זו
    נראה את המפקחים של מס הכנסה בבני ברק וגאולה מתעסקים עם גולדקנוף
  • חיים רוטר 09/09/2025 08:49
    הגב לתגובה זו
    לגייס את כל האברכים הפרזיטים לצבא
  • אנונימי 08/09/2025 20:53
    הגב לתגובה זו
    מתחילים עם אהרון חרק שמחזיק 18 דירות !!!
  • אנונימי 09/09/2025 05:38
    אפס שלום .בדקת חוץ מדברי הבלע כמה דירות יש לפרופ ברק חוץ מגמיעה מעטיני הרעל .
  • אל תשכח את גולדקנוף דרעי נתניהו מיקי זוהר גפני ... (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2025 21:12
  • 3.
    מחירי השכיות הולכים לעלות והרבה .גם בגלל הפינוי בינוי.. לכו לקנות דירות (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2025 20:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 08/09/2025 19:54
    הגב לתגובה זו
    פיפי
  • 1.
    אייל 08/09/2025 19:52
    הגב לתגובה זו
    ולעשות רילוקיישן לאירופה
  • עוז 09/09/2025 02:00
    הגב לתגובה זו
    בכיינציק
  • למה לעזוב זה מס שנהוג בכל העולם. 08/09/2025 21:31
    הגב לתגובה זו
    אם זה היה רק בישראל אתה צודק אבל זה בכל העולם נכון שצריך שינויים בחוק צריך לגבות לפי הכנסה כוללת ןלא ישוב מאיזו זיקה ואז זה הרבה יותר הוגן. כי אם זוג מבוגרים יש לו שירה אפילו שמכניסה לו 15000 שח בתל אביב והוא משלם 20000 על דירה בבית מוגן אז קצת לא הוגן לגבות מס ...
  • אנונימי 08/09/2025 20:55
    הגב לתגובה זו
    למה אתה מחכה תתעופף ואל תטרח לחזור.
יעקב אטרקצי אאורה נדלן
צילום: ראובן קופצ'ינסקי
מחירי הדירות

"מחירי הדירות יעלו ב-6% בשנה הבאה" - על מה מתבסס מנכ"ל אאורה

 ולמה הוא חושב שמחירי הדירות בת"א ירדו; וגם - מה זה "פרצי ביקושים" אחרי ירידת מחירים של 5%-10%, 

צלי אהרון |

"מלך" ההתחדשות העירונית, יעקב אטרקצ'י אמר כבר בעבר כי מחירי הדירות בת"א גבוהים, וכעת, בראיון ב"גלובס" הוא אומר כי מחירי הדירות בת"א יורדים. במקום אחר בראיון הוא אמר שהם יעלו, אבל פחות מהפריפריה. בעסקים שלו הכל דבש, העלייה במניות הנדל"ן מוצדקת, הנפקת פעילות אאורה מסחר עוד שנתיים. לראיון המלא: 

 


אטרקצ'י אומר את מה שאנחנו כותבים כאן מספר חודשים  (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?) - הסיום של תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית יזרימו ביקושים לשוק.  יחד עם סיום המלחמה, החזרת החטופים החיים והחזרת חלק מגופות החללים, האנשים במקום אחר לעומת שנתיים של מלחמה. הם כבר יכולים לקבל החלטות על רכישת דירה, מצב הרוח כמובן השתפר. הוא רואה עליות של 6% צפונה במחירים בשנה הבאה ויותר בשנה שלאחריה. 


אטרקצ'י תמיד יראה עליות מחירים בעיקר בפרויקטים שלו ובאזורים בהם הוא בונה. אם הוא היה בונה בת"א, לא הייתם שומעים אותו מדבר על ירידות מחירים בת"א. צריך תמיד לחפש את המוטיבציה והאינטרס של מי שאומר את הדברים. יזמים וקבלנים שמדברים על מחירי הדירות ב-99% מהמקרים ידברו על עליית מחירים צפויה. זה הביזנס שלהם וזה האינטרס שלהם. במקרים רבים, הם צודקים, אל תבטלו את מה שהם אומרים רק בגלל שיש להם אינטרס. חפשו את המהות, את התוכן.


הטענות לעליית מחירי הדירות לא השתנו כבר קרוב לשני עשורים - יש ביקוש שעולה על ההיצע. אנשים צריכים מקום לגור בו ולכן אין מנוס מזה שהם יקנו דירה. הדירות החדשות בשנה הן בסדר גודל של 50-60 אלף דירות בשנה טובה, הביקושים גבוהים יותר בכ-5-10 אלף דירות. זה מוביל לעודף ביקוש, וכשיש עודף ביקוש יש עליות מחירים.