רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash
דוחות

לי-אוטו פספסה את ציפיות השוק - אבל מה הן החדשות הטובות לשוק המכוניות החשמליות?

ביצועי החברה לרבעון האחרון היו לא טובים בלשון המעטה; ובכל זאת, החברה מוציאה תחזית טובה במיוחד שעשויה להשפיע על שאר יצרניות הרכב החשמלי; גם העובדה כי תמריצי הרכישה של המכוניות החשמליות צפויים להסתיים עם תום השנה מגבירה את הביקוש
דור עצמון |

יצרנית המכוניות החשמליות (EV) הסינית לי-אוטו (Li Auto) LI AUTO INC צופה שחודש דצמבר יהיה חזק במשלוחים. שולי רווח חלשים ברבעון השלישי מביאות לירידה במניות יצרנית הרכב החשמלי במסחר בוול סטריט. עם זאת, תחזית המסירה לרבעון הרביעי נראתה גבוהה. התחזית היא חדשות טובות עבור כל יצרניות ה-EV, כולל טסלה TESLA INC .

Li Auto דיווחה היום על הפסד תפעולי של 299 מיליון דולר ברבעון השלישי לעומת מכירות של 1.31 מיליארד דולר. וול סטריט ציפתה להפסד של 154 מיליון דולר ממכירות של 1.36 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי של כלי רכב הגיעו לכ-12%, ירידה מ-21% ברבעון השני של השנה. הירידה ברווח הגולמי יוחסה בחלקה להפסדים בהתחייבויות הקשורות לרכבי השטח מהדגם הישן יותר Li ONE.

המניות היו עשויות לרדת עוד יותר אלמלא התחזית. לי-אוטו מצפה לספק 45,000 עד 48,000 כלי רכב ברבעון הרביעי. באוקטובר ובנובמבר ביחד סיפקה החברה כ-25,086 כלי רכב, מה שמשאיר 19,914 עד 22,914 לרבעון הרביעי. חודש המשלוחים הטוב ביותר עבור החברה אי פעם היה נובמבר עם 15,034 יחידות שנמסרו. התחזית מראה שהביקוש לרכבים בסין נראה גבוה לקראת סוף השנה. התחזית הגיונית - רוכשי ה-EV מחפשים לרכוש מכוניות לפני תום תמריצי הרכישה שיפסיקו בתחילת 2023.

הדגם החדש של לי-אוטו עוזר לתדלק את עליית המכירות. "משלוחי ה-Li L9 שלנו עלו על 10,000 בחודש הראשון לייצור שלו למרות סביבת המאקרו הלא ודאית והשיבושים בשרשרת האספקה", אמר המנכ"ל שיאנג לי. "דגם ה-Li L9 היה שיאן המכירות של רכבי השטח בסין מאז החל להיות משווק. התקדמנו עם השקת Li L8, היורש של Li ONE, וחשפנו את Li L7, רכב שטח משפחתי עם חמישה מושבים".

אנליסט סיטי ג'ף צ'ונג ציין כי ללא מכירות Li ONE, שולי הרווח הגולמי לרכב היו עומדים על כ-21%, בדומה לרבעון השני. מניית לי-אוטו ירדה ב-30% מתחילת השנה.

גם טסלה רשמה בחודש נובמבר שיא מסירות של 100,291 כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי, סין, כך עולה מנתוני איגוד רכב הנוסעים הסיני (CPCA). לשם השוואה, בחודש אוקטובר היא מסרה 71,704 כלי רכב ובחודש ספטמבר 83,135 כלי רכב. טסלה כנראה לא תעמוד ביעד של גידול של 50% במסירות ביחס לשנת 2021 ולא תגיע כנראה למסירות של 1.4 מיליון כלי רכב בשנת 2022, אבל עדיין מדובר בקצב גידול מרשים במסירות, והחברה צופה למסור 2 מיליון כלי רכב ב-2023.

 

בכל מקרה, למרות מסירות השיא, החדשות הרעות הן שטסלה תצמצם בחודש דצמבר ב-20% את ייצור דגם Y במפעל שלה, בהשוואה לחודש נובמבר. דגם Y הוא הרכב הפופולרי ביותר של טסלה והפחתה בתפוקה גורמת למשקיעים לתהות מה קרה. החדשות הללו מגיעות כחודש וחצי אחרי שטסלה גם נאלצה לחתוך את המחירים שלה בסין ב-9% (להרחבה לחצו כאן). גם מרצדס נאלצה להוריד את המחירים שלה במדינה (להרחבה לחצו כאן).

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

הסנקציות המתוכננות של אירופה על ישראל: 227 מיליון אירו בשנה

ההחלטה להטיל מכסים גבוהים יותר על סחורות ישראליות צפויה לייקר את המוצרים ולפגוע בתחרותיות ותתמקד בעיקר בסקטורים שבהם לישראל יש יתרונות משמעותיים בשווקים האירופיים: פרי הדר, מוצרי גומי, כימיקלים וציוד תחבורה

אדיר בן עמי |

הנהגת האיחוד האירופי החליטה לפגוע בהסכמים המסחריים עם ישראל, צעד שיכול להכביד על הכלכלה הישראלית במאות מיליוני אירו מדי שנה. החלטה זו מגיעה לאחר לחצים פנימיים גוברים באירופה להחמיר את העמדה כלפי ישראל בעקבות המלחמה בעזה. במקום לפעול על מנת להפעיל לחצים על מדינות טרור כמו קטאר שמממנות את חמאס, נראה שבאירופה שכחו איך המלחמה הזו החלה מלכתחילה.


התוכנית האירופית צפויה לפגוע בכשליש מהיצוא הישראלי לאירופה, בהיקף של 5.8 מיליארד אירו בשנה. מדובר בסכום משמעותי, שבסופו של דבר יכביד על כלכלת ישראל ויגרום למחירי המוצרים הישראליים לעלות. האירופים מבטלים למעשה את ההנחות המכסיות שניתנו לישראל ומטילים עליה מכסים גבוהים יותר לפי כללי ארגון הסחר העולמי. המשמעות היא שהמוצרים הישראליים בחנויות האירופיות יעלו ב-227 מיליון אירו בשנה - כסף שיועבר ישר לרשויות המכס האירופיות. התחרותיות של החברות הישראליות תקבל מכה, כי הלקוחות יעדיפו מוצרים זולים יותר ממדינות אחרות.


הפגיעה תתמקד בעיקר בסקטורים שבהם לישראל יש יתרונות משמעותיים בשווקים האירופיים: פרי הדר, מוצרי גומי, כימיקלים וציוד תחבורה. מדובר בסחורות שישראל מספקת לעולם באיכות גבוהה ובמחיר תחרותי. החברות הפועלות בתחומים הללו התרגלו למשטר מסחר מועדף מזה שלושה עשורים, מאז החתימה על הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי בשנות ה-90. עכשיו הן תצטרכנה לשלם מכס נוסף, צעד שייקר את המוצרים או יפגע ישירות ברווחיות.


ההליך צפוי לקחת חודשים

במקום לבטל את כל ההסכמים עם ישראל, האירופיים בוחרים לחתור תחת החלק המסחרי בלבד, תוך שמירה על תחומים אחרים כמו העברת כספים בין הבנקים ופעילות המכס השוטפת. המהלך נועד למעשה להציג עמדה פוליטית ברורה מבלי להרוס את כל המערכת הכלכלית בין הצדדים. ההליך הפנימי באירופה טרם הושלם. הצעת הנציבות האירופית דורשת את אישור רוב המדינות החברות, ובינתיים מדינות כמו גרמניה והולנד מביעות הסתייגויות בנוגע לעומק הצעדים. יתכן שההליך יימשך חודשים.


המהלך הזה הוא חלק מהמאבק הדיפלומטי הרחב יותר. מעבר לסנקציות הכלכליות, אירופה מתכננת להטיל סנקציות אישיות על שרים ישראליים נוספים, להקפיא תכניות סיוע לממשל הישראלי ולחזק את הסנקציות כלפי חמאס. המיעוט המוסלמי הקיצוני שכבר חדר למדינות באירופה, לוחץ על הממשלות ואלה, לא במפתיע, נכנעות תחת הלחץ.