רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

עוד חדשות רעות מסין למשקיעי טסלה - הפעם ממרצדס

מרצדס החליטה להוריד את מחירי הרכבים החשמליים (EV) שלה בסין בשיעור של 10%-20%; האם לטסלה לא תהיה ברירה להמשיך במגמה?
דור עצמון |

למשקיעים של טסלה TESLA INC היה קשה לעקוב אחר סין עד כה בשנת 2022. זה לא נהיה קל יותר ככל שירידות המחירים גוברות, מה שמעצים עוד יותר את הדאגה והבלבול לגבי השוק הגדול בעולם של מכוניות חדשות - וכלי רכב חשמליים (EV) חדשים.

לפי דיווח של בלומברג, מרצדס-בנץ הורידה את מחירי הרכבי החשמל שלה בסין ב-33-34 אלף דולר. מחיר דגם ה-EQE ירד לכ-68 אלף דולר מ-75 אלף דולר. מחיר ה-EQS היוקרתי נחתך לכ-136 אלף דולר מכמעט 170 אלף דולר.

גם טסלה הורידה את מחירי ה-EV שלה באוקטובר. ירידת המחירים יכולה לאותת על ירידה בביקוש, ירידה בעלויות או שניהם. "נתוני סין ממשיכים לבלבל ולהדאיג", כתב אנליסט קנקורד, ג'ורג' ג'יאנריקס. הוא דיבר על טסלה, אבל המגמות של טסלה בארה"ב משקפות את מה שקורה אצל יצרניות רכב אחרות. המחירים יורדים על רקע מה שנראה כמו שוק רכב שנמצא בדעיכה מסוימת. מכירות רכבי ה-EV באוקטובר נותרו ללא שינוי בהשוואה לספטמבר. הם גדלו רוב השנה כך שככל שהעקומה משתטחת זה סימן מדאיג. עם זאת, הביקוש ל-EV עדיין חזק במובן אחד - חדירת ה-EV למכירות מכוניות חדשות בסין עדיין במגמת עלייה.

הקורונה לא מקלה על גיבוש הנתונים האחרונים. תעשיית הרכב הסינית עדיין מתמודדת עם הגבלות שמשפיעות על הייצור - ועל הקניות - של מכוניות חדשות. חברת NIO NIO INC המייצרת גם היא רכבי EV, בשביתה לאחרונה לזמן רב את המפעל בגלל מחסור בחלקים, זו הפעם השנייה השנה.

בינתיים, נראה שמכירות ה-EV הסיניות של טסלה התאוששו בנובמבר בעקבות הקיצוצים שלה. טסלה מכרה כ-14 אלף מכוניות בין ה-7 ל-13 בנובמבר - זהו שבוע חזק (מכירות שבועיות ברמה זו יסתכמו בערך ב-180 אלף כלי רכב על פני רבעון). קשה לומר בדיוק מה קורה בסין. זה הופך אותו לפריט צפייה למשקיעים, אך המכירות אמורות לעלות בדצמבר. מכירות רכבי ה-EV בדרך כלל מקבלות דחיפה לקראת סוף השנה בסין, כאשר תמריצי רכישת רכבי ה-EV יורדים או פוסקים עם תחילת השנה החדשה.

הבעיה ההפוכה מתרחשת בארה"ב - רוכשי רכבים חדשים מקבלים זיכויי מס חדשים בשנת 2023 הודות לחוק הפחתת האינפלציה שעבר לאחרונה. זה יקשה על הנתונים שיצאו מארה"ב ברבעון הרביעי להיות דומים לנתונים האחרונים שיצאו מסין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


נובו נורדיקס
צילום: Johan Wessman

נובו נורדיסק מקבלת אישור בארה״ב לגלולת ווגובי להפחתת משקל

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר סמגלוטיד בבליעה לשימוש כרוני, והחברה יוצאת להשקה בתחילת ינואר בזמן שאלי לילי מתקרבת עם גלולה מתחרה

ליאור דנקנר |

נובו נורדיסק Novo Nordisk 7.51%  , חברת תרופות דנית שמתמחה בטיפולים לסוכרת ולהשמנה, מקבלת אישור בארה״ב לשיווק גרסה בבליעה של ווגובי, תרופת הירידה במשקל שלה מקבוצת ג׳י אל פי אחת. מדובר בגלולה במינון 25 מיליגרם של סמגלוטיד, אותו חומר פעיל שנמצא גם בווגובי בהזרקה וגם באוזמפיק. הגלולה תימכר תחת המותג ווגובי, לצד פעילות קיימת של נובו בתחום סמגלוטיד בבליעה לסוכרת סוג 2 עם ריבלסוס.

המניה של נובו נורדיסק נסחרת סביב 48 דולר, אחרי שנה תנודתית. בשבוע האחרון היא יורדת בכ-2.6% ובחודש האחרון בכ-1.9%, כשמתחילת השנה הירידה עומדת על כ־44.1% וב-12 החודשים האחרונים על כ-53.5%. סביב הודעת האישור לגלולת ווגובי נרשמה קפיצה של כ-8% במסחר המאוחר בארה״ב, על רקע ניסיון של החברה לעצור שחיקה בנתח השוק מול זפבאונד של אלי לילי והלחץ מצד גרסאות מרקחת בשוק האמריקאי. שווי השוק של החברה עומד על כ-214.7 מיליארד דולר, והמכפיל הנוכחי סביב 12.6.


המספרים שמאחורי האישור ומה הוכיח הניסוי

האישור נשען על תוצאות ניסוי שלב מתקדם בשם אואזיס ארבע שנמשך 64 שבועות. המשתתפים שנטלו סמגלוטיד בבליעה במינון 25 מיליגרם פעם ביום ירדו בממוצע 16.6% ממשקל הגוף, לעומת 2.7% בקבוצת פלצבו. הנתונים מציבים את פורמט הבליעה קרוב לתוצאות שמקושרות לטיפולים בזריקה, אבל עם שגרת שימוש יומיומית אחרת.

ההתווייה המאושרת היא ניהול משקל כרוני למבוגרים עם השמנה או עודף משקל ולפחות מצב רפואי נלווה אחד. ההגדרה הזו מרחיבה את קבוצת היעד לעומת שיח שמתמקד רק במדד מסת הגוף, והיא מגיעה בתקופה שבה מבטחים, מעסיקים וממשלות מתמודדים עם עלויות בריאות שעולות סביב השמנה וסיבוכיה.

החברה מתכננת להתחיל למכור את הגלולה בארה״ב בתחילת ינואר, כחלק ממהלך שמטרתו להרחיב את היצע הפורמטים מעבר להזרקה. נובו גם מציינת שהגישה בקשות לאישור באירופה ובאזורים נוספים בעולם במחצית השנייה של השנה, כחלק מפריסה רחבה יותר של אותו מוצר.