רכב מכונית מרצדס
צילום: רשות המסים

המיתון כבר כאן? מכירות הרכב באירופה בשפל של 26 שנה

האינפלציה הגבוהה, בעיות שרשרת האספקה והקורונה פוגעים במכירות הרכב ביבשת הישנה שרשמו ירידה חודשית בכל אחד מ-12 החודשים האחרונים
גיא טל | (10)

בחודש יוני נמכרו הכי מעט כלי רכב באירופה מאז שנת 1996. לאחר 12 חודשים רצופים של ירידה במספר המכוניות הנמכרות נרשם נתון של 1.06 מיליון כלי רכב, כשחלק מיצרניות הרכב רואות התרסקות של כ-50% במכירות. 

אחת הנפגעות העיקריות היא ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD שהמכירות שלה נחתכו ברבע בהשוואה ליוני בשנה שעברה. במהלך מחצית מחצית השנה הראשונה של שנת 2022 סבלה חברת Stellantis STELLANTIS N.V   מחזיקת המותגים פיאט, אלפה רומיאו, ג'יפ ועוד את הירידה החדה ביותר  - 21.1%. 

הגורמים המרכזיים לירידה במכירות הם האינפלציה שמקשה על הלקוחות, צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה הגלובלית שמכבידים בעיקר על אספקת השבבים החיוניים בתעשיית הרכב כמו גם עליה במספר מקרי הקורונה שעדיין מכה במספר מדינות. כל הגורמים הללו עדיין איתנו וצפויים להמשיך להשפיע גם בחודשים הקרובים. 

חברות נוספות שנפגעו מהמגמה הן וולוו VOLVO AB שמכירותיה נפלו ב-47.9% ביוני וב-28.5% במחצית הרשונה של השנה. קבוצת יגואר ראתה ירידה של 13.2% ביוני אך של 34.7% מתחילת השנה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לובי 18/07/2022 16:17
    הגב לתגובה זו
    ורק בישראל המחירים עולים לשמיים. למה???
  • כי אפשר...זו התשובה למרבית השאלות (ל"ת)
    עדי 19/07/2022 19:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תום 18/07/2022 08:35
    הגב לתגובה זו
    ירידה, לציבור יש הרבה כסף שחולק, לא נראה לי שזה מיתון, רק כלכלה חכמה, התרגלו שכולם קונים כמו עדר מטומטם וזה מניע את הכלכלה, לפעמים זה לא יעבור ככה, עד שהעדר ירגע :-)
  • 5.
    קנו מניות קנו נסדק 3 דאקס3 לונג (ל"ת)
    ויקי 18/07/2022 06:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    השווקים טסים סימן שיצאנו מהמיתון. (ל"ת)
    רוחניים כץ 18/07/2022 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עובדההבורסות עולות הכל שקר ענק (ל"ת)
    רוני כהן 18/07/2022 06:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הכל שיקרא הכל פייק ניוז המצב מצויין (ל"ת)
    רוני כהן 18/07/2022 06:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 17/07/2022 18:22
    הגב לתגובה זו
    ימכור כאילו טסלות אלה לחמניות חמות
  • שרון 18/07/2022 11:28
    הגב לתגובה זו
    כל השאר ציםיות רוח וצילצולים.
  • גם טסלה לבסוף תסבול מהמיתון ויש לה גם מתחרים רבים (ל"ת)
    דודו 17/07/2022 20:19
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"

עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"

מנדי הניג |

חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -0.05%   נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.

הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.

על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?

אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?

"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.