ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

חג מולד בצל שיבושים ואינפלציה, התרחבות בענן: לקראת דוחות אמזון

הענקית תדווח מחר על תוצאותיה לרבעון 4 של 2021, והאנליסטים מצפים לירידה של 70% ברווח למניה, וצמיחה של 10% בהכנסות, בהתאם לתחזיות החברה - שגם לא שוללות שלא תרוויח תפעולית. קצב צמיחת הענן כבר הוכפל בשנה ויהיה במוקד. והאם תתייקר חבילת הסטרימינג?
איתי פת-יה | (3)

בעוד ש- PAYPAL (PYPL) היום מאבדת רבע משוויה, אחרי דוחות מאכזבים, בין היתר בסעיף נפח סליקת התשלומים, וכך גם בתחזית, והמשקיעים חוששים בשל כך ממגמה דומה גם בזירת האי-קומרס  SHOPIFY INC (SHOP), הענקית הגדולה ביותר בתחום,  AMAZON (AMZN), תדווח על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2021 מחר אחרי הנעילה בוול סטריט. היא גם לא נשענת על המערכת של פייפאל, כך שאולי התמונה אצלה אחרת, וכמובן שישנה הפעילות הרחבה של שירות הענן AWS, בו רק אתמול ראינו את המתחרה  GOOGLE ׁ(GOOG) עוקפת את תחזיות האנליסטים. אז מה הציפיות בשוק מהדוחות של אמזון?

האנליסטים סבורים כי תציג רווח מתואם של 3.72 דולם למניה והכנסות של 137.7 מיליארד דולר. אם כך יהיה, הנתונים ישקפו ירידה של למעלה מ-70% על רווח למניה של 14.09 דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ובהכנסות עלייה של 9.7%, בהתאמה. בשורה העליונה צמיחה שכזו תהיה האיטית ביותר מזה שבעה רבעונים. ברבעון השלישי של 2021, הכניסה אמזון 110.8 מיליארד דולר (צמיחה של 15%), והרווח למניה נחתך בחצי ל-6.12 דולר.

אמזון עצמה סיפקה תחזית לפיה ההכנסות תהיינה בטווח שבין 130-140 מיליארד דולר, וגם שהרווח התפעולי יהיה בטווח שבין איזון (0) ל-3 מיליארד דולר, וזאת מול 6.9 מיליארד דולר רווח תפעולי שנה קודם לכן. בתרחיש החיובי לפי התחזית הזו, זו ירידה של 57%. סמנכ"ל הכספים אמר שאחרי שהאינפלציה הביאה לעלויות תפעוליות נוספות של מיליארד דולר ברבעון השלישי, בזה הרביעי ההוצאות התפעוליות תגענה ל-4 מיליארד דולר. מעניין יהיה אם עלויות השכר בהקשר זה הוסיפו לגדול כשיוזכר שבין הרבעון השני לשלישי, מצבת העובדים גדלה במעל 100 אלף איש לכ-1.5 מיליון איש בסוף הרבעון השלישי.

יש לציין כי תקופת הדוח כללה את חג המולד ברחבי העולם הנוצרי, אבל בפירמה וודבוש האנליסט מייקל פאצ'ר סבור כי שיבושי שרשרת האספקה כמו גם אותן עלויות מאמירות פגעו במימוש הפוטנציאל מעונת החגים, גם במובן זה שאמזון לא הצליחה לענות על כל הביקושים. הוא דווקא חושב שגם בשורה העליונה וגם ברווח התפעולי התוצאות תהיינה לפי קצהו התחתון של טווח התחזיות שסיפקה החברה. בבנק אוף אמריקה גורסים כי הרבעון המדווח יהיה נקודת שפל מבחינת שולי הרווח – אך מכאן הדברים ישתפרו.

ברבעון השלישי של 2021 הייתה זו הפעם הראשונה שעסקי הקמעונאות של אמזון (כולל אמזון גו, הולפודס ופעילויות נוספות בחנויות פיזיות) היוותה פחות מחצי מכלל ההכנסות – וזאת בשל עליית השיעור של עסקי הענן. ב-RBC האנליסט בראד אריקסון מאמין שכך גם הפעם תתגבר הענקית על העונתיות בגזרת הצרכנות.

אנליסטים מעריכים שההכנסות נטו מעסקי הענן תסתכמנה ב-17.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-74% בתוך שנה. ברבעון השלישי ההכנסות נטו מהמגזר היו 16.1 מיליארד דולר, ואז הצמיחה השנתית הייתה בשיעור 39% - כלומר קצב הצמיחה כמעט יכפיל את עצמו לפי ההנחות בשוק. הרווח התפעולי מעסקי הענן עמד ברבעון השלישי על 4.9 מיליארד דולר.

במהלך הרבעון הרביעי אמזון הוסיפה שיפורים בחטיבת הענן, בין היתר כאלה הקשורים בטכנולוגיית הדור החמישי, היכולת לכתוב קוד בפשטות יותר ועוד, וכן גייסה לקוחות כמו מטא, בורסת נאסד"ק, יונייטד איירליינס, אדידס, אנדר ארמור ועוד.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשיחת המשקיעים שלאחר הדוחות האנליסטים מצפים לשמוע עדכונים באשר להרחבת התכנית למשלוח באותו יום וכן לרכישת MGM עבור שירות הסטרימינג שלה אמזון פריים וידאו. ואגב אמזון פריים (ששירות הסטרימינג לוידאו הוא רק חלק ממנו), בבנק ההשקעות  Jefferies Financial Group In (JEF) מצביעים על כך שיתכן ואמזון תודיע על העלאת מחירים, כפי שעשתה  NETFLIX (NFLX) באחרונה, מה שיוכל לעזור לה להתמודד עם העלויות בשל האינפלציה. החל ב-2014, בפעימות של 4 שנים בכל פעם וב-20 דולר תוספת על מחיר החבילה, אמזון קידמה התייקרויות שכאלה, ואם תשמור על התדירות אז זה אכן צריך להיות השנה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כל כתבה שגיאת כתיב (ל"ת)
    רונן 03/02/2022 04:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נ.ש. 02/02/2022 22:10
    הגב לתגובה זו
    וול מארט נסחרת במחיר של 400 מיליארד דולר עם מכירות שנתיות של 540 מיליארד דולר (כמו אמזון כמעט) מרוויחה 16 מיליארד דולר בשנה קצת יותר מאמזון ששווה 1.5 טריליון דולר. נכון אין לוול מארט ענן ועוד דברים שיש לאמזון מנגד וול מארט רק מתחילה להתפתח בתחום הקמעונאות המקוונת ועוד לא אמרה את המילה האחרונה. אני חושב שהפער הזה לא מוצדק בלשון המעטה. במיוחד שענף המכירות של אמזון לא ממש רווחי מול וול מארט שממש רווחי. כך שהפער כנראה מתי שהוא ייסגר
  • אז תשקיע בוולמארט במקום באמזון (ל"ת)
    דודו 03/02/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.