אפל הרוויחה כמה שנים: לא תהיה תחרות באפסטור עד הכרעה בתיק אפיק

פסיקה של ביהמ"ש מלפני כמה חודשים קבעה כי החברה תצטרך לאפשר למפתחים לצרף קישור חיצוני בעמוד שלהם באפסטור, לרכישות חיצונית בהם אפל לא תגזור עמלה מהמשתמשים. ערכאת ערעור הקפיאה את ההחלטה
איתי פת-יה |

ענקית הטק  APPLE (AAPL) הולכת להינות כנראה לעוד כמה שנים מעמדתה המונופליסטית סביב רכישות שמבצעים משתמשי האייפון והאייפד עבור אפליקציות שהורידו מהאפסטור שלה, ועל שירותים בתשלום בתוכן. אתמול אמורה הייתה להיכנס לתוקף פסקת בית משפט בארצות הברית שהורתה לה לאפשר לכל הפחות למפתחות לספר למשתמשים שלהן בדף ההורדה באפסטור, כי אפשר לבצע רכישות גם דרך אתר חיצוני – ולשלם פחות עמלות. 12 שעות לפני החלת הפסיקה – ערכאת ערעור הורתה להקפיאה.

אפל גובה 30% עמלה ממפתחות גדולות. נושאות הדגל במאבק נגדה הן חברת אפיק גיימס (של TENCENT HOLDINGS  הסינית 40% בה) עם המשחק הפופולרי שלה פורטנייט שהוסר מהפסטור, וכן ספוטיפיי. בחברה ניסו להתמודד עם הביקורת ואמרו שיפחיתו את העמלות למפתחות הכנסות נמוכות ממיליון דולר (שמספרן עלה ב-40% מאז 2015, והן אחריות ל-90% מההכנסות מהאפסטור). יוזכר כי לשיטת אפל, העמלות דרושות לתחזוקת האפסטור בעיקר בהיבטי אבטחת מידע כדי לא לסכן את המשתמשים.

התביעה שהגישה אפיק גיימס נגד אפל עודה מתנהלת, ובהחלטת הערעור הוחלט כי כל עוד התיק תלוי ועומד, הפסיקה הקודמת על השינויים באפסטור לא יכנסו לתוקף. ניהול התיק ההוא יכול כאמור לארוך עוד שנים.

כבר בפסיקה המקורית לא נקבע כי אפל הפרה את חוקי התחרות הפדרלים בארצות הברית – אבל כן הואשמה בהפרת חוק מקומי של מדינת קליפורניה סביב תחרות הוגנת, וזאת בעצם העובדה שלא נתנה למפתחים לעדכן את המשתמשים בדבר אפשרויות תשלום חליפיות.

"לכל הפחות הערעור של אפל העלה סימני שאלה רציניים בנוגע לפסיקה של בית משפט קמא", נכתב בהחלטת הערעור. עורך הדין ג'ואל מיטניק, יוצא רשות התחרות הפדרלית (FTC) אמר מצדו לרויטרס כי אולם הקפאת פסק הדין מרמזת על איך יראה ההליך מכאן והלאה, אך עם זאת הדגיש כי בית המשפט העלה דאגה חמורה סביב השאלה האם חוקי התחרות הפדרליים הופרו, או רק החוק בקליפורניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.