
למה SAP הכתה בגדול את התחזיות אבל עדיין נופלת כ-3%?
ענקית התוכנה SAP AG ADS דיווחה על הכנסות של כ-7.97 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה, מעל להערכות האנליסטים שחזו הכנסות של כ-7.9 מיליארד דולר ברבעון. ההכנסות שהציגה החברה משקפוץ צמיחה של כ-5.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח למניה של כ-2.03 דולר, זאת אל מול הערכות האנליסטים לרווח של כ-1.55 דולר. למרות העובדה שהחברה הכתה הן את הערכות האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה - המניה של החברה יורדת כ-3% כעת במסחר. מה יכולות להיות הסיבות לכך? קודם כל, ברבעון הזה נתנו הערכות רק כ-6 אנליסטים, זאת באופן חריג ביותר לחברה בסדר הגודל שלה. לשם השוואה - לתוצאות של החברה לשנה הבאה, כבר 27 אנליסטים נתנו הערכה. כלומר יתכן מאוד שבשוק ציפו לדבר אחד והאנליסטים לדבר אחר - והדיסוננס נבע מכך "שחוכמת ההמונים של האנליסטים" נפגמה בעקבות המספר הנמוך שנתן הערכות לתוצאות הרבעון הזה. סיבה אפשרית נוספת היא העבודה שכל כך הרבה חברות הכו את התחזיות ברבעון הזה - שהשוק העלה את הציפיות שלו מהחברה והמלצות האנליסטים, גם אם היו מוצדקות בעת שניתנו - פספסו את הסביבה העסקית הכוללת ששררה ברבעון. סיבה שלישית ואחרונה נובע מתמהיל ההכנסות של החברה. כלל הרווח אכן צמח בכ-5.5%, אך מגזר הענן צמח בכ-20%, דבר חיובי שמראה על מנוע צמיחה אפשרי לעתיד. אבל יחד אם זאת, אם מנטרלים את הצמיחה של סגמנט הענן יוצא שפעילות הליבה של החברה בתחום התוכנה, פעילות המהווה את הרוב המוחץ של הכנסות החברה לא צמחה. לא רק שלא צמחה אלא ירדה בכ-1.5%.
.jpg)
מנהלי מאנדיי נפגשו עם חצי מיליארד דולר
מאז ההנפקה ועד ממש סמוך לדוחות הכספיים, מנהלי מאנדיי מוכרים מניות בשוק בהיקפים גדולים - הנה התמונה המלאה
מניית מאנדיי monday.com 3.69% נחתכה ב-30% אחרי שפרסמה דוחות ותחזית קדימה. וול סטריט התאכזבה מעט מהירידה בשיעורי הרווחיות ומהתחזית, אבל הנפילה במניה מיוחסת בעיקר לפחד הגדול מה-AI: האם אחרי שה-AI החליף את הג'וניורים הוא יכול גם להחליף חברות שלמות? אז כנראה שלא חברות שלמות, אבל חברות שלא ילמדו להתגמש ולהסתגל למהפכה יכולות לאבד את המודל העסקי שלהם ולהיפגע בצורה חדה (הרחבה: האם ה-AI יהרוג את חברות התוכנה?) . מאנדיי מדבררת שהיא מחוברת ל-AI, משתמשת ב-AI ומוכרת AI, ועדיין השוק חושש.
השוק חושש גם מפגיעה עקיפה של ה-AI כפי שקרה ברבעון האחרון. גוגל שמתחרה ב-OpenAI ומפגרת אחריה משמעותית, גייסה את מנוע החיפוש שלה לטובת התחרות והיא משלבת אותו כראשון בחיפושים בחלק גדול מתוצאות החיפוש. זה פוגע באתרי תוכן ובכלל באתרים שמופיעים בתחילת הרשימה וזה פוגע גם בקידום הממומן בגוגל. מאנדיי משקיעה הרבה כסף כדי להופיע במקומות הראשונים בגוגל, והיא השקיעה יותר ברבעון האחרון כי הצ'אט של גוגל דחק אותה ופגע בכניסות דרך גוגל. זו פגיעה עקיפה, כשהאמת היא שאף אחד לא יודע באמת איך ה-AI ישפיע על כל תחום וכל חברה.
מה שמעניין במקרה של מאנדיי שאחרי הנפילה שלה, היה אפשר להתרשם שהמניה מתקנת - היא התחילה למחרת בעלייה של 6%, אבל סיימה בירידה של 1.5%. זה מרמז שהחשש גדול וכל פעם שמגיעים משקיעים אופטימיים הם מקבלים היצעים מכאלו שחוששים. זה לא אומר ומעיד על מה שיהיה בהמשך. האנליסטים מאוד מפרגנים עם המלצות קנייה ומחירי יעד שמבטאים בממוצע פרמיה של 80%. מאנדיי, נזכיר כבר היתה למטה וחזרה. הפעם זו סיבה שונה, זו לא "התפוצצות הבועה" בשוק ההנפקות שמאנדיי לא היתה חלק ממנה - הפעם זו מהפכה טכנולוגית.
מימושים בחצי מיליארד דולר
העובדים של מאנדיי נפגעו מאוד מצניחת מחיר המניה כשלחלק גדול מהם המניות מהוות מרכיב משמעותי בשכר (דרך קבלת מניות חסומות - RSU). גם המנהלים הבכירים והמייסדים והמנכ"לים המשותפים - רועי מן וערן זינמן, איבדו הרבה ערך, אבל הם וההנהלה הבכירה מימשו מאז ההנפקה לפני ארבע שנים מניות בסכום מצרפי של חצי מיליארד דולר!
- המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
- מאנדיי ו-C3.ai צונחות בשיעורים דו-ספרתיים ומה מראים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להדגיש, נושאי תפקידים ובעלי עניין בחברה לא יכולים לממש מתי שהם רוצים, הם חשופים למידע פנים ולכן הם צריכים לבצע את המכירות במסגרת תוכניות מיוחדות שקבועות מראש (10b5-1). הם צריכים להגדיר את מועד המכירה הרבה לפני וגם את כמות המניות הרבה לפני העסקה בפועל שגם מתבצעת על ידי ברוקר חיצוני. אפשר להניח שגם המנהלים הבכירים ביותר במאנדיי לא צפו את הקריסה במניה אחרי התוצאות, קריסה שהפתיעה גם את טובי האנילסטים, כך שלא סביר שהם ניסו לתזמן יציאה גם אם הם יכלו.

זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?
הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן מאז יוני 2022
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, שהפתיע כלפי מעלה עם עלייה חודשית של 0.9, לעומת צפי לעלייה של 0.2% ולאחר יציבות ביוני. בשיעור שנתי נרשמה האצה ל-3.3%, מעל התחזיות ל-2.5% ולאחר 2.3% ביוני.
גם מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, זינק ב-0.9% בחודש יולי, מול תחזית ל-0.2%, ובקצב שנתי עלה ל-3.7% לעומת צפי ל-3.0%. המדד בניכוי מזון, אנרגיה ומסחר עלה ב-0.6% בחודש וב-2.8% בשנה, שניהם גבוהים מהתחזיות.
העלייה החדה נובעת בעיקר מקפיצה של 2% במרווחי השירותים הסופיים (final demand trade services), רכיב שמודד את פער המחירים בין מכירה לסיטונאי לקמעונאי. בנוסף, נרשמה האצה במחירי האנרגיה, בקורלציה עם עליית מחירי הנפט בתקופה האחרונה.
מדד המחירים ליצרן, שינוי חודשי
- האינפלציה בארצות הברית ירדה מעל הצפי - 2.4%
- הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם - האבסורד של עליית מחירי הדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות היא שלחצי המחירים אינם מגיעים רק מהסחורות, אלא בעיקר מהשירותים, מה שמאתגר את ההנחה שהאינפלציה נובעת בעיקר מהשפעות זמניות של מכסים או חומרי גלם. נזכיר כי שוק התעסוקה חווה לחצים מנוגדים, כאשר ישנה ירידה במספר המשרות מול עלייה בשכר שנובעת מגירוש של עובדים זרים, דבר שגורר עלייה בשכר העובדים המקומיים.