לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע הודעת הפד', לפיה הוא מכוון לאינפלציה ממוצעת של 2%, והקטנת היקף רכישות האג"ח. לדברי האנליסטים ההצהרה אמנם לא הפתיעה אף אחד, אך צפויה להמשיך לתמוך בסביבת ריבית נמוכה וכפועל יוצא במומנטום בשוק המניות. מנגד, הם סבורים כי הירידה באמון הצרכנים עשויה לאותת על בלימת ההתאוששות בצריכה הפרטית.
שינוי מדיניות האינפלציה - בשורה חיובית לשוק
ביום חמישי שעבר הודיע יו"ר הפד', כי הוא מכוון לאינפלציה ממוצעת של 2%, עד אז הוא אמור לפעול במגוון כלים כדי לשפר את מצבו של שוק העבודה. לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "אין יותר מתח לקראת פרסום נתוני התעסוקה בימי שישי בתחילת כל חודש. מבחינת השווקים יש בכלל הרבה פחות חשיבות לנתונים כלכליים שוטפים, לפחות בכל מה שקשור להשפעתן על הפיכת מדיניות ה-FED למצומצמת יותר".
"מבחינת שוק המניות מדובר בבשורה חיובית שאומרת שהריבית לא תעלה עד שתהיה אינפלציה רצינית. נציין שאינפלציה גבוהה יחסית עד לרמה מסוימת זה לא רע למניות. ב-60 השנים האחרונות מדד S&P 500 הניב תשואה שנתית ממוצעת של כ-12% בתקופות בהן האינפלציה השנתית (CPI) הייתה בין 1.5%-4%, הרבה יותר מאשר בשנים בהן האינפלציה הייתה נמוכה או גבוהה יותר".
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
הפד' מקטין את היקף רכישות האג"ח
נקודה נוספת בהקשר של הפד' היא ההאטה בהיקף הרכישות של אג"ח ממשלתי ל-20 מיליארד דולר לשבוע, לאחר רכישות ענק של 350 מיליארד דולר לשבוע בשיא המשבר. להערכת יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, "כרגע העלייה החדה במצרפים המוניטאריים לא מהווה איום אינפלציוני בשל הזעזוע מצד הביקוש והרצון של משקי הבית לחסוך, אך בעתיד הרחוק יותר הגידול בכסף הנזיל יתמוך בהאצה באינפלציה. ההתמתנות ברכישת האג"ח (הדפסת כסף), על ידי הפד תמכה בהתייצבות הדולר בעולם, לפחות באופן זמני, וגם בזחילת תשואות כלפי מעלה".
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקור: סקירת מאקרו שבועית לידר שוקי הון
פסימיות בקרב הצרכנים ומומנטום חיובי בשוק הדיור
מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד ירד החודש לרמה הנמוכה ביותר מאז 2014. למרות ציפיות האנליסטים שהמדד יישאר החודש ללא שינוי נרשמה בו ירידה חדה של כ-7 נקודות. לדברי כלכלני בנק הפועלים, "ירידה באמון הצרכנים עשויה לאותת על כך שהתאוששות שנרשמה בצריכה הפרטית בחודשים האחרונים תיבלם".
- 6.תומר 31/08/2020 07:48הגב לתגובה זוקונים נאסדק וזהו כולם יודעים שזו בועה מטורפת אבל זה לא מעניין כי יש ריבית אפס וכמה כסף שרוצים בחינם
- לתומר 31/08/2020 13:56הגב לתגובה זואבל עכשיו בקריסה השש האלו יתמוטטו הכי חזק. לפחות אחת מהן תעלם.
- 5.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 31/08/2020 02:50הגב לתגובה זו
- 4.עופר 31/08/2020 01:00הגב לתגובה זומישהו יודע איפה מוצאים את המידע הזה?
- 3.אל תדאגו , הבורסה הדפוקה שלנו כרגיל בירידות. (ל"ת)שרגא 30/08/2020 23:01הגב לתגובה זו
- מעוף 35 המדד הגרוע בעולם (ל"ת)א.א 31/08/2020 10:49הגב לתגובה זו
- 2.איציק 30/08/2020 22:34הגב לתגובה זוהכל מנופח באקסטרים ויש רק כיוון אחד ברור... יפה ניחשתם...
- 1.שני 30/08/2020 22:02הגב לתגובה זויש אחד רק שקובע ! הוא הבוס האמיתי שמנהל את הכל . נכון ! - בורא עולם
- בורא עולם עסוק באומן, לא בבורסה (ל"ת)ציונה 31/08/2020 09:35הגב לתגובה זו
- מורג 31/08/2020 11:15רק ישו המשיח
- שמעתי שעבר קורס מסחר מתקדם בניגזרים במכללת עננים (ל"ת)ואם אתה טועה? 31/08/2020 09:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
