טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

מתחרה חדשה לטסלה? Xpeng הסינית מבקשת להירשם בארה"ב

הזינוק המטאורי של טסלה, ניקולה וניאו בחודשים האחרונים מעורר את התיאבון של חברות נוספות בסקטור.  האם מדובר בבועה חדשה שמתפתחת?  

עמית נעם טל | (1)
נושאים בכתבה טסלה רכב

הכסף הזול בשווקים מעורר לא מעט סקטורים בבורסה האמריקאית. עם זאת, סקטור הרכבים החשמליים בולט מעל כולם. לא מדובר רק בעובדה שטסלה (סימול:TSLA) הפכה ליצרנית המכוניות עם השווי שוק הגדול ביותר (למרות שהיא מייצרת הרבה פחות מהמתחרות הוותיקות). חברות כמו ניאו (סימול:NIO) וניקולה (סימול:NKLA) רשמו זינוקים של מאות אחוזים בתוך תקופה קצרה. ההצלחה הגדולה של חברות אלו מעוררת כעת את התיאבון של חברות נוספות.

בחודש שעבר דווח כי יצרנית המכוניות החשמליות פיסקר צפויה להתמזג עם חברת SPAQ, ספרטן אנרג'י אקוויזישנס ולהיות מונפקת לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). בימים האחרונים מצטרפת חברה חדשה - Xpeng הסינית. החברה הגישה בימים האחרונים בקשה להיות מונפקת בוול סטריט ולגייס הון במטרה להתחרות עם טסלה על שוק הרכב החשמלי בסין.

מדובר עדיין בשלב התחלתי אך החברה כבר פרסמה חלק מהמידע הרלוונטי למשקיעים. החברה הוקמה ב-2015 והיא מכוונת בעיקר לשוק הסיני. לפי הערכות החברה, ב-2019 הסתכמו מכירות כלי הרכב בסין ברמה של 21.1 מיליון. בין בעלי המניות הבולטים בחברה: ענקית הקמעונאות עליבאבא המחזיקה בכ-14% מהמניות. יצרנית הטלפונים שיאומי. ביולי האחרון גייסה החברה כ-900 מיליון דולר מקבוצת משקיעים הכוללת את בין היתר את סקויה קפיטל, רשות ההשקעות בקאטר וקרן העושר של אבו דאבי.

החברה מייצרת היום 2 סוגי רכבים חשמליים - מודל "G3" - רכב SUV ובחברה מציינים כי הוא דורג בטופ 3 במכירות של רכבי ה-SUV בסין ב-2019. המודל השני הוא P7 - רכב סדאן. ביולי האחרון הצליחה החברה למסור כ-2,451 רכבים חשמליים בסין, כ-1,614 מתוכם ממודל P7. 

החברה מציגה מכירות של1 מיליארד יואן (141.9 מיליון דולר) ב-6 החודשים הראשונים של 2020, לעומת מכירות של 1.2 יואן בתקופה המקבילה ב-2019. חשוב לציין כי חלק מהירידה במכירות נובעת מהעובדה כי משרדי המכירות של החברה היו סגורים בפברואר ומארס לנוכח התפרצות נגיף הקורונה במדינה. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד של 112 מיליון דולר במהלך 6 החודשים הראשונים של השנה.

התזמון של הבקשה של Xpeng קצת מפתיע, שכן היחסים בין ארה"ב לסין התערערו משמעותית בחודשים האחרונים. נזכיר כי לאחרונה התקבלה בסנאט חקיקה שלפיה כל חברה זרה שרשומה בארה"ב תצטרף לפתוח את ספריה בפני הרגולטורים האמריקניים, אחרת היא מסתכנת בהסרה מהמסחר. החברות הסיניות אמנם לא הוזכרו בחקיקה זו, אך לכולם ברור כלפי מי החקיקה הזו מכוונת. ב-Xpeng ציינו כי "אם החקיקה הזו תיושם, הדבר עשוי להשפיע מהותית על החברות הסיניות, וכי נכון לעכשיו לא ברור אם החקיקה המוצעת תיושם".

לפי הדוחות שהגישה החברה לרשות לניירות ערך האמריקניות (SEC), היא מבקשת לגייס בסביבות כ-100 מיליון דולר אך הסכום עשוי להשתנות לפי הביקושים בהנפקה. החברה צפויה להתחיל להיסחר תחת הסימול "XPEV". 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 11/08/2020 23:29
    הגב לתגובה זו
    עודף הנפקות של הסיניות דווקא בתקופה בעיתית להם.
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.