רכבים
צילום: ISTOCK

טרנד המכוניות החשמליות: פיסקר בדרך למיזוג עם חברת SPAQ

במקביל לטירוף סביב טסלה: יצרנית המכוניות החשמליות  פיסקר תתאחד עם חברת ספרטן אנרג'י אקוויזישנס, שמטרתה למזג לתוכה פעילות עסקית. ההנפקה תהיה לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר והמניה צפויה להצטרף לחגיגת הרכבים החשמליים
ארז ליבנה | (1)

טוענים שהבורסה חוזה את המגמות העתידיות של הכלכלה הריאלית, בטווח שנע בין 3 חודשים עד 9 חודשים. בימי הקורונה זה קצת יתארך, אבל כן יש מגמות. אחת שצוברת תאוצה וגוף ממש מול עינינו, זה מה שנראה כטירוף הולך וגובר סביב חברות שמייצרות רכבים חשמליים.

 

יש מעט מאוד מילים לכתוב על טסלה (סימול: TSLA), שכבר נכתב עליה הכול והיא ממשיכה את הראלי המטורף שלה מתחילה השנה, כשהשווי המניה קפץ בפי 3.5 מתחילת השנה. החברה כבר מגרדת את ה-300 מיליארד בשווי השוק.

 

גם ניאו (סימול: NIO) עלתה פי 5 מתחילת השנה. לא מזמן הצטרפה חברה חדשה ששמה ניקולא (סימול: NKLA). בדצמבר האחרון היא הונפקה לפי מחיר של 10.3 דולר למניה. היום היא כבר למעלה מ-55 דולר למניה.

 

עכשיו מצטרפת עוד חחברה חדשה. יצרנית המכוניות החשמליות פיסקר, צפויה להתמזג עם חברת SPAQ, ספרטן אנרג'י אקוויזישנס (סימול: SPAQ-UN) ולהיות מונפקת לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר. אגב, גם ניקולא התמזגה עם חברת SPAQ ונכנסה כך לשוק.

 

חברת SPAQ, היא בעצם חברת צ'ק פתוח, שמטרתה למצוא חברות עם פעילות כלכלית שניתן למזג לתוכן. כמו חברת מעטפת אם תרצו, רק עם המון כסף. חברות SPAQ רבות ממומנות על ידי בתי ההשקעות הגדולים בעולם. במקרה של ספרטן, זו חברת אפולו גלובל מנג'מנט.

 

העסקה תעניק לפיסקר מיליארד דולר בהכנסות, כולל חצי מיליארד דולר למימון הפעילות. זה יאפשר לחברה להשלים את הייצור של הרכב הראשון שלה ה-"פיסקר אושן" לקראת סוף 2022. מי שייסד את החברה בשנת 2016 הוא הנריק פיסקר, שהיה מעצב של אסטון מרטין. את הרכב הראשון מסוג SUV, מתכננת החברה למכור במחיר התחלתי של 37.5 אלף דולר. עם זאת, החברה הקודמת של פיסקר לרכבים אוטונומים פשטה את הרגל, לאחר ששרפה 1.4 מיליארד דולר של משקיעים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    SPAQ (ל"ת)
    א 13/07/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
קרב ענקיות

אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא

החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה גוגל

בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 6.31%  חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה. 


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. 2.05%  ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.    


גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.

השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות. 

PPI, created by Mendy Henig using GeminiPPI, created by Mendy Henig using Gemini

ה-PPI לספטמבר עלה 0.3% בהתאם לצפי אבל המכירות הקמעונאיות אכזבו

מדד המחירים ליצרן מתחזק בקצב שנתי של 2.7%, הליבה מטפסת רק 0.1% ומסמנת התמתנות מסוימת; זה מגיע במקביל לכך שהמכירות הקמעונאיות בספטמבר עלו רק 0.2% לעומת ציפייה ל-0.4%; הנתונים מגיעים בדיוק בזמן לקראת החלטת הריבית של דצמבר ומשלימים חלק גדול מהפאזל החסר של הפד'

מנדי הניג |
נושאים בכתבה PPI

לשכת הסטטיסטיקה של משרד העבודה האמריקאי מפרסמת את מדד מחירי היצרן, ה-PPI לחודש ספטמבר. זה מגיע אחרי עיכוב של 43 ימים בעקבות השבתת הממשלה. המדד הכולל עלה ב-0.3%, בדיוק בהתאם לציפיות בסקר FactSet, והקצב השנתי עלה ל-2.7% לעומת 2.6% בתחזיות. מבחינת הפד, זו קריאה שמחזירה את המדד לתוואי של עליות מתונות אחרי הקיץ התנודתי.

במבט אל הליבה הסיפור מורכב יותר. מדד הליבה - שמנקה מזון, אנרגיה ושולי מסחר סיטונאי - עלה רק ב-0.1% בספטמבר. על פני שנה מדובר בעלייה של 2.9%, מעט מעל התחזית, אבל הקריאה החודשית החלשה מצביעה על כך שהלחצים בענפי השירותים, שדחפו את התנודות החדות ביוני וביולי, ממשיכים להתקרר.

לנתון הזה הייתה חשיבות מיוחדת. בעקבות השבתת הממשל, הפד נאלץ לעבוד במשך יותר מחודש עם תמונת אינפלציה חלקית. כעת, עם ה-PPI ביד ועם מדד ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - שיגיע ב-5 בדצמבר, חברי הוועדה המוניטרית נכנסים לפגישת הריבית של 9-10 בדצמבר עם סט נתונים כמעט מלא, לראשונה מאז תחילת העיכובים.

הקיץ היה חריג במיוחד. ביוני וביולי ה-PPI קפץ בשל מרווחי מסחר סיטונאי, שירותי הובלה ועמלות ניהול השקעות. באוגוסט זה התהפך והמדד ירד ב-0.1%. בספטמבר מחירי הסחורות, ובעיקר האנרגיה, דחפו שוב כלפי מעלה, אבל נראה שקטגוריות השירותים - שהיו המקור לזעזועים - ממשיכות להיחלש ולכן בלמו את הליבה.

המכירות הקמעונאיות עלו רק 0.2% ומאותתות על שינוי התנהגות הצרכן

הנתונים על מכירות הקמעונאיות שפורסמו במקביל מצביעים על התקררות בצריכה הפרטית בארצות הברית. המכירות עלו ב-0.2% מספטמבר לעומת אוגוסט, קצב נמוך מהתחזיות שעמדו על 0.4% ונמוך גם מהעלייה של 0.6% שנרשמה בחודש הקודם. מדובר עדיין בנתון חיובי, אך כזה שמאותת על ריסון בהוצאות משקי הבית בתקופה הקרובה. הנתון מקבל משמעות נוספת לאור העיכוב בן 43 הימים בפרסום הדוחות הממשלתיים, כך שזו הקריאה הרשמית הראשונה לגבי הצריכה זה חודשיים. למרות שהנתון מתייחס לתחילת הסתיו, הוא מספק אינדיקציה חשובה לקראת עונת הקניות של החגים ומאיר את אופן הפעולה של הצרכן האמריקאי בתקופה של אי-ודאות כלכלית.