רכבים
צילום: ISTOCK

טרנד המכוניות החשמליות: פיסקר בדרך למיזוג עם חברת SPAQ

במקביל לטירוף סביב טסלה: יצרנית המכוניות החשמליות  פיסקר תתאחד עם חברת ספרטן אנרג'י אקוויזישנס, שמטרתה למזג לתוכה פעילות עסקית. ההנפקה תהיה לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר והמניה צפויה להצטרף לחגיגת הרכבים החשמליים
ארז ליבנה | (1)

טוענים שהבורסה חוזה את המגמות העתידיות של הכלכלה הריאלית, בטווח שנע בין 3 חודשים עד 9 חודשים. בימי הקורונה זה קצת יתארך, אבל כן יש מגמות. אחת שצוברת תאוצה וגוף ממש מול עינינו, זה מה שנראה כטירוף הולך וגובר סביב חברות שמייצרות רכבים חשמליים.

 

יש מעט מאוד מילים לכתוב על טסלה (סימול: TSLA), שכבר נכתב עליה הכול והיא ממשיכה את הראלי המטורף שלה מתחילה השנה, כשהשווי המניה קפץ בפי 3.5 מתחילת השנה. החברה כבר מגרדת את ה-300 מיליארד בשווי השוק.

 

גם ניאו (סימול: NIO) עלתה פי 5 מתחילת השנה. לא מזמן הצטרפה חברה חדשה ששמה ניקולא (סימול: NKLA). בדצמבר האחרון היא הונפקה לפי מחיר של 10.3 דולר למניה. היום היא כבר למעלה מ-55 דולר למניה.

 

עכשיו מצטרפת עוד חחברה חדשה. יצרנית המכוניות החשמליות פיסקר, צפויה להתמזג עם חברת SPAQ, ספרטן אנרג'י אקוויזישנס (סימול: SPAQ-UN) ולהיות מונפקת לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר. אגב, גם ניקולא התמזגה עם חברת SPAQ ונכנסה כך לשוק.

 

חברת SPAQ, היא בעצם חברת צ'ק פתוח, שמטרתה למצוא חברות עם פעילות כלכלית שניתן למזג לתוכן. כמו חברת מעטפת אם תרצו, רק עם המון כסף. חברות SPAQ רבות ממומנות על ידי בתי ההשקעות הגדולים בעולם. במקרה של ספרטן, זו חברת אפולו גלובל מנג'מנט.

 

העסקה תעניק לפיסקר מיליארד דולר בהכנסות, כולל חצי מיליארד דולר למימון הפעילות. זה יאפשר לחברה להשלים את הייצור של הרכב הראשון שלה ה-"פיסקר אושן" לקראת סוף 2022. מי שייסד את החברה בשנת 2016 הוא הנריק פיסקר, שהיה מעצב של אסטון מרטין. את הרכב הראשון מסוג SUV, מתכננת החברה למכור במחיר התחלתי של 37.5 אלף דולר. עם זאת, החברה הקודמת של פיסקר לרכבים אוטונומים פשטה את הרגל, לאחר ששרפה 1.4 מיליארד דולר של משקיעים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    SPAQ (ל"ת)
    א 13/07/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -2.19%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

הנאסד״ק קופץ ב-2.5%; אלפאבית מזנקת ב-6%, ברודקום עם 10%

שבוע חג ההודיה הוא חיובי סטטיסטית עם היסטוריה של עליות של בכ-69% מהשבועות האלה מאז 1960 - האם גם השנה נראה את ה"ראלי סוף שנה"? עוד בולטות: למונייד קופצת ב-7.5%, אלוט ונובה עולות 6%, קמטק וסיוה עם 5%
צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

וול-סטריט פתחה את השבוע בעליות חדות בהובלת מניות הטכנולוגיה, על רקע עלייה באופטימיות לגבי הורדת ריבית כבר בדצמבר. מדד S&P 500 עלה בכ־1.4% והנאסד״ק 100 זינק ביותר מ־2.5%, ומתקדם לעבר היום הטוב ביותר שלו מאז מאי. הדאו עלה ב-0.4%. גם הביטקוין עלה לאחר ירידה מוקדמת ומתקרב חזרה ל-89 אלף דולר למטבע. תשואת אג״ח ארה״ב ל־10 שנים ירדה לרמה של 4.04%.


גל העליות החל לאחר שהנגיד כריסטופר וולר אותת כי הוא תומך בהורדת ריבית בחודש הבא, ובכך הצטרף לעמדות דומות שהשמיעו נשיאת הפד של סן פרנסיסקו, מארי דיילי, ונשיא הפד של ניו יורק, ג'ון וויליאמס. ההתבטאויות מגיעות בתקופה שבה הפדרל ריזרב נאלץ לפעול עם נתונים מאוחרים בשל השבתת הממשל, מה שמגדיל את חוסר הוודאות, אך גם נותן לבנק המרכזי ״כיסוי״ להורדה. הסיכוי להורדת ריבית בדצמבר עומד כעת על כ־70%, לאחר תנודתיות בשבועות האחרונים בשל מחלוקות בתוך הפד והיעדר נתונים עדכניים. על רקע זה, UBS מעריכים כי גל הירידות האחרון בשוק האמריקאי מוצא את סיומו, במיוחד כאשר ציפיות להורדת ריבית חוזרות להתייצב.


לצד ההתאוששות במניות הטכנולוגיה, חלק מהאסטרטגים מזהירים כי רווחים שנרשמו בענקיות ה-AI בחודשים האחרונים מובילים משקיעים לממש רווחים. אד ירדני, מהבולטים בוול סטריט, עדיין מעריך שה־S&P 500 יגיע ליעד השיא שלו, 7,000 נקודות, אך רק בשנה הבאה.


המשקיעים מתכוננים לשבוע עמוס נתונים כלכליים, שכולל נתוני מכירות קמעונאיות, מדד מחירי היצרן, הזמנות לציוד בר־קיימא ותביעות אבטלה. כל אלו מקבלים משקל גבוה במיוחד על רקע היעדר נתוני תעסוקה מעודכנים. לפי הערכות בשוק, כל סימן להתמתנות בפעילות הכלכלית עשוי לחזק עוד יותר את הציפיות להורדת ריבית ולהמשיך לתמוך בעליות בשווקים.


המניה שמזנקת היום ביותר מ-20% - הבית הלבן מקדם הארכה לסובסידיות ה־ACA, השוק מגיב בזינוק במניות הביטוח ואוסקר הלת׳ מובילה את הסקטור, אך חוסר הוודאות הפוליטי עדיין מכביד על התחזיות קדימה