האקר פריצה אונליין סייבר האקרים פריצה מחשבים הייטק אבטחת מידע
צילום: Istock

הבנק המרכזי בבריטניה מאשר: קרנות גידור הצליחו לפרוץ לנתוני הבנק

ע"פ הודעת הבנק, מספר קרנות גידור הצליחו להשיג קלטות האודיו של החלטות הריבית של הבנק, ששימשו כגיבוי, דבר שאיפשר להם לגרוף הון בשוקי המט"ח והאג"ח
עמית נעם טל | (2)

הבנק המרכזי בבריטניה (BOE) הותיר כצפוי את הריבית במדינה ללא שינוי ברמה של 0.75%, כאשר ההחלטה התקבלה ברוב של 7 מול 2 חברים שהיו בעד הורדת הריבית ב-25 נק' בסיס. במקביל, בבנק מנסים להיות "ניציים" כאשר הם טוענים ש"הידוק מוניטרי עשוי להיות מתבקש בחודשים הקרובים". במקביל להחלטת הריבית, הבנק נמצא כעת במרכז פרשת אבטחת מידע שהשפיעה על השווקים. 

ע"פ הודעת הבנק, מספר קרנות גידור הצליחו לפרוץ למחשבי הבנק והשיגו גישה להודעות האודיו על החלטות הריבית שהקליט הבנק. פריצה זו העניקה לקרנות אלו את היכולת לרשום רווחים בפעולות מהירות בשוקי המט"ח והאג"ח. 

הפרסומים היום מגיעים לאחר שבמהלך 2017 דווח על תנודות חריגות בשערי הלי"שט הבריטית זמן קצר לפני פרסום נתוני מאקרו משמעותיים ולפני החלטות הריבית. בתחילה, העריכו בשווקים כי מקור התנודות אלו היו בציפיות מוקדמות של השווקים, אך מספר פעמים התנודות התרחשו בניגוד לקונצנזוס בשווקים, דבר שהעלה את החשדות. אחד המקרים הבולטים היו ב-17 לפברואר ב-2017, כאשר שער הלי"שט החל לרדת בחדות 3 דקות לפני פרסום נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש ינואר. הנתונים שפורסמו לבסוף היו נמוכים באופן משמעותי מהתחזיות המוקדמות בשוק, דבר ששלח את הלי"שט לירידה חדה יותר. נציין כי רשת החדשות רויטרס מוסיפה כי במהלך 2017 היו עוד 12 מקרים מסוג זה. 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דירה = קורת גג 20/12/2019 06:55
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 1.
    אחד 19/12/2019 15:58
    הגב לתגובה זו
    אז הסיפור הזה הוא בדיחה. אין סוף לנוכחות ותאוות הבצע של האליטות הכלכליות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.