אמזון במתקפה: פלטפורמת Haul תורחב לאירופה
החנות הדיגיטלית הזולה של ענקית המסחר האלקטרוני תתחרה בטמו ושיין בשווקים בינלאומיים
אמזון Amazon.com Inc. -2.49% מתכוננת להתרחב מול פלטפורמות הקניות בזול טמו, שיין וטיקטוק שופ, באמצעות הפלטפורמה החדשה Haul. החברה מתכננת להשיק את חנות ההנחות שלה באירופה עוד השנה, בצעד אסטרטגי שנועד להתמודד עם המתחרים
הסיניים הפופולריים.
לפי הדיווחים, תוכניות ההרחבה כבר בשלות, והדבר מתבטא במודעות גיוס עדכניות שפרסמה אמזון. מודעת גיוס שפורסמה לאחרונה חיפשה מהנדס פיתוח תוכנה לצוות Haul, במטרה לסייע בהשקה עולמית, אך הוסרה זמן קצר לאחר מכן. הפלטפורמה, שהושקה לראשונה בנובמבר 2023, מתאפיינת במחירים נמוכים במיוחד, כאשר רוב הפריטים עולים פחות מ-20 דולר. הגישה אליה מתאפשרת רק דרך אפליקציית הסמארטפון של אמזון, ומציעה מוצרים במחירים אטרקטיביים כמו מלקט ריסים ב-1 דולר או טבעת ב-2.99 דולרים.
מהלך ההתרחבות מהווה תגובה ישירה לעלייתם של מתחרים סיניים דוגמת טמו, שיין וטיקטוק שופ, אשר רכשו פופולריות עצומה בארצות הברית בשנים האחרונות. החברות הללו הצליחו למשוך צרכנים באמצעות מחירים נמוכים על מוצרי אופנה, קוסמטיקה וטובין שונים. מעניין לציין כי אמזון כבר החלה להטמיע אסטרטגיות מונטיזציה בפלטפורמה החדשה. החברה החלה להציג מוצרים ממומנים בתוצאות החיפוש, ומאפשרת למוכרים לשלם כדי להופיע בראש העמוד. צעד זה דומה לאסטרטגיה שהוכיחה את עצמה באתר האם של אמזון.
שיתופי הפעולה עם משפיענים מהווים נדבך נוסף באסטרטגיה השיווקית של Haul. החברה כבר שילבה חנויות ייעודיות של יוצרי תוכן, כדוגמת מיקאלה דלוילר, משפיענית עם יותר מ-150,000 עוקבים בטיקטוק.
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צפויים אתגרים
למרות האופוריה, צפויים אתגרים משמעותיים בהתרחבות באירופה. מקורות בחברה מעריכים כי השימוש באריזות פלסטיק עבור משלוחי Haul עלול לעמוד בסתירה ליעדי הקיימות של אמזון באירופה, לאחר שב-2023 החברה עברה לשימוש באריזות מִחזוריות בלבד.
מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, התייחס לאחרונה לסוגיית המכס והמשלוחים מסין. הוא ציין כי לחברה יש מספר מסוים של פריטים המגיעים במסגרת הכללים הקיימים, אך ככל הנראה פחות מחברות הסחר האלקטרוני הסיניות כמו שיין וטמו. הרקע הפוליטי למהלך מורכב. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאחרונה השעה והחזיר את הכללים המאפשרים משלוח חבילות בשווי של עד 800 דולר ללא מכס. צפוי כי בעתיד יוטלו מגבלות נוספות על משלוחים אלה, במיוחד אלה המגיעים מסין.
מבחינת אמזון, Haul אינה רק פרויקט זמני. מודעות הגיוס ותוכניות ההרחבה מצביעות על כך שההנהלה הבכירה - S-Team - הציבה יעדים להפוך את הפלטפורמה לגורם משמעותי בארצות הברית ובעולם. מעבר להיבט העסקי, המהלך משקף את התחרות הגוברת בעולם המסחר האלקטרוני, שם חברות סיניות הפכו לשחקניות מרכזיות. אמזון, כחברת ענק טכנולוגית, מנסה להגן על נתח השוק שלה ולהישאר רלוונטית בעידן של קניות דיגיטליות זולות.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיותאלסטיק עקפה את תחזיות הרווח, אבל צונחת בעקבות האטה בענן
למרות הכנסות ורווח מעל הצפי ועלייה בתחזית 2026, האטה בענן ונתוני צמיחה “רכים” מערערים את הביטחון בשוק
חברת אלסטיק Elastic -7.02% , המספקת פתרונות חיפוש וניתוח נתונים לעסקים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השני והכתה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח ובשורת ההכנסות. למרות זאת, השוק הגיב באופן שלילי והמנייה צונחת במסחר המוקדם,
ורושמת ירידה מצטברת של 17% מתחילת השנה. הפער בין הדוחות החזקים לבין תגובת השוק נובע מסימני האטה במנוע הצמיחה המרכזי של החברה, שירותי הענן. האטה זו מטילה ספק ביכולתה של אלסטיק לשמור על רמת צמיחה גבוהה בסביבה תחרותית ומאתגרת יותר.
על פי הדוחות שפורסמו
ביום חמישי בלילה, אלסטיק הציגה רווח מתואם של 0.64 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים שעמדה על 0.58 בלבד. ההכנסות הסתכמו ב-423.5 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה, וגבוה מהציפיות המוקדמות שעמדו על כ-418 מיליון דולר.
החברה ציינה כי היא ממשיכה לראות ביקושים ליכולות החיפוש, האבטחה ויכולות האנליטיקה, במיוחד בארגונים גדולים. במהלך הרבעון נחתמו מספר עסקאות משמעותיות, מה שמלמד על המשך אמון הלקוחות בפלטפורמה.
מעונן חלקית
עם זאת, למרות הצגת נתונים מרשימים, השוק התמקד דווקא בחולשה
היחסית במגזר הענן, התחום הנחשב למנוע הצמיחה המרכזי של אלסטיק בשנים האחרונות.
הכנסות הענן של אלסטיק צמחו ברבעון ב-22%, והציגו ירידה לעומת 24.5% ברבעון הראשון. מעבר לכך, לפי הניתוחים, תחזית ההנהלה לרבעון השלישי מצביעה על המשך האטה ואף על ירידה בקצב
הצמיחה העתידי.
