אמזון
צילום: reuters

אמזון במתקפה: פלטפורמת Haul תורחב לאירופה

החנות הדיגיטלית הזולה של ענקית המסחר האלקטרוני תתחרה בטמו ושיין בשווקים בינלאומיים

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. 1.5%  מתכוננת להתרחב מול פלטפורמות הקניות בזול טמו, שיין וטיקטוק שופ, באמצעות הפלטפורמה החדשה Haul. החברה מתכננת להשיק את חנות ההנחות שלה באירופה עוד השנה, בצעד אסטרטגי שנועד להתמודד עם המתחרים הסיניים הפופולריים.


לפי הדיווחים, תוכניות ההרחבה כבר בשלות, והדבר מתבטא במודעות גיוס עדכניות שפרסמה אמזון. מודעת גיוס שפורסמה לאחרונה חיפשה מהנדס פיתוח תוכנה לצוות Haul, במטרה לסייע בהשקה עולמית, אך הוסרה זמן קצר לאחר מכן. הפלטפורמה, שהושקה לראשונה בנובמבר 2023, מתאפיינת במחירים נמוכים במיוחד, כאשר רוב הפריטים עולים פחות מ-20 דולר. הגישה אליה מתאפשרת רק דרך אפליקציית הסמארטפון של אמזון, ומציעה מוצרים במחירים אטרקטיביים כמו מלקט ריסים ב-1 דולר או טבעת ב-2.99 דולרים.


מהלך ההתרחבות מהווה תגובה ישירה לעלייתם של מתחרים סיניים דוגמת טמו, שיין וטיקטוק שופ, אשר רכשו פופולריות עצומה בארצות הברית בשנים האחרונות. החברות הללו הצליחו למשוך צרכנים באמצעות מחירים נמוכים על מוצרי אופנה, קוסמטיקה וטובין שונים. מעניין לציין כי אמזון כבר החלה להטמיע אסטרטגיות מונטיזציה בפלטפורמה החדשה. החברה החלה להציג מוצרים ממומנים בתוצאות החיפוש, ומאפשרת למוכרים לשלם כדי להופיע בראש העמוד. צעד זה דומה לאסטרטגיה שהוכיחה את עצמה באתר האם של אמזון.


שיתופי הפעולה עם משפיענים מהווים נדבך נוסף באסטרטגיה השיווקית של Haul. החברה כבר שילבה חנויות ייעודיות של יוצרי תוכן, כדוגמת מיקאלה דלוילר, משפיענית עם יותר מ-150,000 עוקבים בטיקטוק.


צפויים אתגרים

למרות האופוריה, צפויים אתגרים משמעותיים בהתרחבות באירופה. מקורות בחברה מעריכים כי השימוש באריזות פלסטיק עבור משלוחי Haul עלול לעמוד בסתירה ליעדי הקיימות של אמזון באירופה, לאחר שב-2023 החברה עברה לשימוש באריזות מִחזוריות בלבד.


מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, התייחס לאחרונה לסוגיית המכס והמשלוחים מסין. הוא ציין כי לחברה יש מספר מסוים של פריטים המגיעים במסגרת הכללים הקיימים, אך ככל הנראה פחות מחברות הסחר האלקטרוני הסיניות כמו שיין וטמו. הרקע הפוליטי למהלך מורכב. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאחרונה השעה והחזיר את הכללים המאפשרים משלוח חבילות בשווי של עד 800 דולר ללא מכס. צפוי כי בעתיד יוטלו מגבלות נוספות על משלוחים אלה, במיוחד אלה המגיעים מסין.


מבחינת אמזון, Haul אינה רק פרויקט זמני. מודעות הגיוס ותוכניות ההרחבה מצביעות על כך שההנהלה הבכירה - S-Team - הציבה יעדים להפוך את הפלטפורמה לגורם משמעותי בארצות הברית ובעולם. מעבר להיבט העסקי, המהלך משקף את התחרות הגוברת בעולם המסחר האלקטרוני, שם חברות סיניות הפכו לשחקניות מרכזיות. אמזון, כחברת ענק טכנולוגית, מנסה להגן על נתח השוק שלה ולהישאר רלוונטית בעידן של קניות דיגיטליות זולות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 39.36%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם פעלו בחוכמה; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com 1.25%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות. עשו בשכל. המכירה שלהם היא דרך תוכנית אוטמטית, אבל המכירות בשנה-שנה וחצי האחרונות בכמויות גדולות יחסית. מנגד, תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.