אמזון
צילום: reuters

אמזון במתקפה: פלטפורמת Haul תורחב לאירופה

החנות הדיגיטלית הזולה של ענקית המסחר האלקטרוני תתחרה בטמו ושיין בשווקים בינלאומיים

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -1.78%  מתכוננת להתרחב מול פלטפורמות הקניות בזול טמו, שיין וטיקטוק שופ, באמצעות הפלטפורמה החדשה Haul. החברה מתכננת להשיק את חנות ההנחות שלה באירופה עוד השנה, בצעד אסטרטגי שנועד להתמודד עם המתחרים הסיניים הפופולריים.


לפי הדיווחים, תוכניות ההרחבה כבר בשלות, והדבר מתבטא במודעות גיוס עדכניות שפרסמה אמזון. מודעת גיוס שפורסמה לאחרונה חיפשה מהנדס פיתוח תוכנה לצוות Haul, במטרה לסייע בהשקה עולמית, אך הוסרה זמן קצר לאחר מכן. הפלטפורמה, שהושקה לראשונה בנובמבר 2023, מתאפיינת במחירים נמוכים במיוחד, כאשר רוב הפריטים עולים פחות מ-20 דולר. הגישה אליה מתאפשרת רק דרך אפליקציית הסמארטפון של אמזון, ומציעה מוצרים במחירים אטרקטיביים כמו מלקט ריסים ב-1 דולר או טבעת ב-2.99 דולרים.


מהלך ההתרחבות מהווה תגובה ישירה לעלייתם של מתחרים סיניים דוגמת טמו, שיין וטיקטוק שופ, אשר רכשו פופולריות עצומה בארצות הברית בשנים האחרונות. החברות הללו הצליחו למשוך צרכנים באמצעות מחירים נמוכים על מוצרי אופנה, קוסמטיקה וטובין שונים. מעניין לציין כי אמזון כבר החלה להטמיע אסטרטגיות מונטיזציה בפלטפורמה החדשה. החברה החלה להציג מוצרים ממומנים בתוצאות החיפוש, ומאפשרת למוכרים לשלם כדי להופיע בראש העמוד. צעד זה דומה לאסטרטגיה שהוכיחה את עצמה באתר האם של אמזון.


שיתופי הפעולה עם משפיענים מהווים נדבך נוסף באסטרטגיה השיווקית של Haul. החברה כבר שילבה חנויות ייעודיות של יוצרי תוכן, כדוגמת מיקאלה דלוילר, משפיענית עם יותר מ-150,000 עוקבים בטיקטוק.


צפויים אתגרים

למרות האופוריה, צפויים אתגרים משמעותיים בהתרחבות באירופה. מקורות בחברה מעריכים כי השימוש באריזות פלסטיק עבור משלוחי Haul עלול לעמוד בסתירה ליעדי הקיימות של אמזון באירופה, לאחר שב-2023 החברה עברה לשימוש באריזות מִחזוריות בלבד.


מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, התייחס לאחרונה לסוגיית המכס והמשלוחים מסין. הוא ציין כי לחברה יש מספר מסוים של פריטים המגיעים במסגרת הכללים הקיימים, אך ככל הנראה פחות מחברות הסחר האלקטרוני הסיניות כמו שיין וטמו. הרקע הפוליטי למהלך מורכב. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאחרונה השעה והחזיר את הכללים המאפשרים משלוח חבילות בשווי של עד 800 דולר ללא מכס. צפוי כי בעתיד יוטלו מגבלות נוספות על משלוחים אלה, במיוחד אלה המגיעים מסין.


מבחינת אמזון, Haul אינה רק פרויקט זמני. מודעות הגיוס ותוכניות ההרחבה מצביעות על כך שההנהלה הבכירה - S-Team - הציבה יעדים להפוך את הפלטפורמה לגורם משמעותי בארצות הברית ובעולם. מעבר להיבט העסקי, המהלך משקף את התחרות הגוברת בעולם המסחר האלקטרוני, שם חברות סיניות הפכו לשחקניות מרכזיות. אמזון, כחברת ענק טכנולוגית, מנסה להגן על נתח השוק שלה ולהישאר רלוונטית בעידן של קניות דיגיטליות זולות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.