אמזון
צילום: reuters

אמזון במתקפה: פלטפורמת Haul תורחב לאירופה

החנות הדיגיטלית הזולה של ענקית המסחר האלקטרוני תתחרה בטמו ושיין בשווקים בינלאומיים

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -0.65%  מתכוננת להתרחב מול פלטפורמות הקניות בזול טמו, שיין וטיקטוק שופ, באמצעות הפלטפורמה החדשה Haul. החברה מתכננת להשיק את חנות ההנחות שלה באירופה עוד השנה, בצעד אסטרטגי שנועד להתמודד עם המתחרים הסיניים הפופולריים.


לפי הדיווחים, תוכניות ההרחבה כבר בשלות, והדבר מתבטא במודעות גיוס עדכניות שפרסמה אמזון. מודעת גיוס שפורסמה לאחרונה חיפשה מהנדס פיתוח תוכנה לצוות Haul, במטרה לסייע בהשקה עולמית, אך הוסרה זמן קצר לאחר מכן. הפלטפורמה, שהושקה לראשונה בנובמבר 2023, מתאפיינת במחירים נמוכים במיוחד, כאשר רוב הפריטים עולים פחות מ-20 דולר. הגישה אליה מתאפשרת רק דרך אפליקציית הסמארטפון של אמזון, ומציעה מוצרים במחירים אטרקטיביים כמו מלקט ריסים ב-1 דולר או טבעת ב-2.99 דולרים.


מהלך ההתרחבות מהווה תגובה ישירה לעלייתם של מתחרים סיניים דוגמת טמו, שיין וטיקטוק שופ, אשר רכשו פופולריות עצומה בארצות הברית בשנים האחרונות. החברות הללו הצליחו למשוך צרכנים באמצעות מחירים נמוכים על מוצרי אופנה, קוסמטיקה וטובין שונים. מעניין לציין כי אמזון כבר החלה להטמיע אסטרטגיות מונטיזציה בפלטפורמה החדשה. החברה החלה להציג מוצרים ממומנים בתוצאות החיפוש, ומאפשרת למוכרים לשלם כדי להופיע בראש העמוד. צעד זה דומה לאסטרטגיה שהוכיחה את עצמה באתר האם של אמזון.


שיתופי הפעולה עם משפיענים מהווים נדבך נוסף באסטרטגיה השיווקית של Haul. החברה כבר שילבה חנויות ייעודיות של יוצרי תוכן, כדוגמת מיקאלה דלוילר, משפיענית עם יותר מ-150,000 עוקבים בטיקטוק.


צפויים אתגרים

למרות האופוריה, צפויים אתגרים משמעותיים בהתרחבות באירופה. מקורות בחברה מעריכים כי השימוש באריזות פלסטיק עבור משלוחי Haul עלול לעמוד בסתירה ליעדי הקיימות של אמזון באירופה, לאחר שב-2023 החברה עברה לשימוש באריזות מִחזוריות בלבד.


מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, התייחס לאחרונה לסוגיית המכס והמשלוחים מסין. הוא ציין כי לחברה יש מספר מסוים של פריטים המגיעים במסגרת הכללים הקיימים, אך ככל הנראה פחות מחברות הסחר האלקטרוני הסיניות כמו שיין וטמו. הרקע הפוליטי למהלך מורכב. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאחרונה השעה והחזיר את הכללים המאפשרים משלוח חבילות בשווי של עד 800 דולר ללא מכס. צפוי כי בעתיד יוטלו מגבלות נוספות על משלוחים אלה, במיוחד אלה המגיעים מסין.


מבחינת אמזון, Haul אינה רק פרויקט זמני. מודעות הגיוס ותוכניות ההרחבה מצביעות על כך שההנהלה הבכירה - S-Team - הציבה יעדים להפוך את הפלטפורמה לגורם משמעותי בארצות הברית ובעולם. מעבר להיבט העסקי, המהלך משקף את התחרות הגוברת בעולם המסחר האלקטרוני, שם חברות סיניות הפכו לשחקניות מרכזיות. אמזון, כחברת ענק טכנולוגית, מנסה להגן על נתח השוק שלה ולהישאר רלוונטית בעידן של קניות דיגיטליות זולות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.