אמזון
צילום: reuters

אמזון במתקפה: פלטפורמת Haul תורחב לאירופה

החנות הדיגיטלית הזולה של ענקית המסחר האלקטרוני תתחרה בטמו ושיין בשווקים בינלאומיים

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. 0.23%  מתכוננת להתרחב מול פלטפורמות הקניות בזול טמו, שיין וטיקטוק שופ, באמצעות הפלטפורמה החדשה Haul. החברה מתכננת להשיק את חנות ההנחות שלה באירופה עוד השנה, בצעד אסטרטגי שנועד להתמודד עם המתחרים הסיניים הפופולריים.


לפי הדיווחים, תוכניות ההרחבה כבר בשלות, והדבר מתבטא במודעות גיוס עדכניות שפרסמה אמזון. מודעת גיוס שפורסמה לאחרונה חיפשה מהנדס פיתוח תוכנה לצוות Haul, במטרה לסייע בהשקה עולמית, אך הוסרה זמן קצר לאחר מכן. הפלטפורמה, שהושקה לראשונה בנובמבר 2023, מתאפיינת במחירים נמוכים במיוחד, כאשר רוב הפריטים עולים פחות מ-20 דולר. הגישה אליה מתאפשרת רק דרך אפליקציית הסמארטפון של אמזון, ומציעה מוצרים במחירים אטרקטיביים כמו מלקט ריסים ב-1 דולר או טבעת ב-2.99 דולרים.


מהלך ההתרחבות מהווה תגובה ישירה לעלייתם של מתחרים סיניים דוגמת טמו, שיין וטיקטוק שופ, אשר רכשו פופולריות עצומה בארצות הברית בשנים האחרונות. החברות הללו הצליחו למשוך צרכנים באמצעות מחירים נמוכים על מוצרי אופנה, קוסמטיקה וטובין שונים. מעניין לציין כי אמזון כבר החלה להטמיע אסטרטגיות מונטיזציה בפלטפורמה החדשה. החברה החלה להציג מוצרים ממומנים בתוצאות החיפוש, ומאפשרת למוכרים לשלם כדי להופיע בראש העמוד. צעד זה דומה לאסטרטגיה שהוכיחה את עצמה באתר האם של אמזון.


שיתופי הפעולה עם משפיענים מהווים נדבך נוסף באסטרטגיה השיווקית של Haul. החברה כבר שילבה חנויות ייעודיות של יוצרי תוכן, כדוגמת מיקאלה דלוילר, משפיענית עם יותר מ-150,000 עוקבים בטיקטוק.


צפויים אתגרים

למרות האופוריה, צפויים אתגרים משמעותיים בהתרחבות באירופה. מקורות בחברה מעריכים כי השימוש באריזות פלסטיק עבור משלוחי Haul עלול לעמוד בסתירה ליעדי הקיימות של אמזון באירופה, לאחר שב-2023 החברה עברה לשימוש באריזות מִחזוריות בלבד.


מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, התייחס לאחרונה לסוגיית המכס והמשלוחים מסין. הוא ציין כי לחברה יש מספר מסוים של פריטים המגיעים במסגרת הכללים הקיימים, אך ככל הנראה פחות מחברות הסחר האלקטרוני הסיניות כמו שיין וטמו. הרקע הפוליטי למהלך מורכב. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאחרונה השעה והחזיר את הכללים המאפשרים משלוח חבילות בשווי של עד 800 דולר ללא מכס. צפוי כי בעתיד יוטלו מגבלות נוספות על משלוחים אלה, במיוחד אלה המגיעים מסין.


מבחינת אמזון, Haul אינה רק פרויקט זמני. מודעות הגיוס ותוכניות ההרחבה מצביעות על כך שההנהלה הבכירה - S-Team - הציבה יעדים להפוך את הפלטפורמה לגורם משמעותי בארצות הברית ובעולם. מעבר להיבט העסקי, המהלך משקף את התחרות הגוברת בעולם המסחר האלקטרוני, שם חברות סיניות הפכו לשחקניות מרכזיות. אמזון, כחברת ענק טכנולוגית, מנסה להגן על נתח השוק שלה ולהישאר רלוונטית בעידן של קניות דיגיטליות זולות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

סם אלטמן
צילום: ויקיפדיה - TechCrunch

openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT

כשהמתחרות סוגרות פערים, המשתמשים מתלוננים והלחץ הפיננסי גובר,  סם אלטמן מפנה את כל המשאבים לשיפור חוויית המשתמש: "יש עוד הרבה עבודה"



הדס ברטל |

חברת openAI, המפתחת של ChatGPT, נמצאת באחת מנקודות המפנה הדרמטיות מאז הקמתה. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הכריז על "קוד אדום" פנימי, לצורך שדרוג ברמת הדחיפות הגבוהה ביותר, במטרה לשפר את הביצועים של המוצר המרכזי של החברה ולחזק את חוויית השימוש.

מדובר בצעד שמעיד על רמת הדחיפות שהחברה חשה, על רקע התחזקות גוגל עם מודל Gemini שעקף את openAI במדדים טכניים רבים, לצד האצה בכניסת מתחרות נוספות כמו Anthropic לשוק הארגוני.

יותר מדי השקעות, פחות מדי תוצאות

לפי המזכר הפנימי, החברה תשהה בינתיים פיתוחים נוספים שהיו בשלבים מתקדמים, כמו למשל: סוכני AI בתחומי בריאות, קמעונאות ואפילו פרויקט בשם Pulse שפותח כעוזר אישי. גם תכניות להכנסות מפרסום נדחות לעת עתה.

במקום זאת, כל הצוותים הרלוונטיים יתמקדו בשיפור ChatGPT בדגש על ביצועים, מהירות תגובה, אמינות והפיכת הממשק ליותר מותאם אישית ו"אינטואיטיבי". החברה מקיימת כעת שיחות עבודה יומיות בנושא ומעודדת מעבר זמני של עובדים בין מחלקות כדי לתגבר את המאמץ.

משתמשים פחות מרוצים, מתחרות מצמצמות פערים

גרסת GPT-5 שהושקה לאחרונה בקיץ זכתה לביקורות צוננות מצד חלק מהמשתמשים: הטון נתפס כקריר, המענה לשאלות פשוטות הפך מסורבל יותר, והאינטראקציה הפכה "טכנית מדי". לפני כחודש ביצעה החברה תיקונים, אך נראה שלא די בכך. במקביל, גוגל ממשיכה להתקדם במהירות. גרסת Gemini החדשה עקפה את מודל GPT במדדים סטנדרטיים בתעשייה, והציגה זינוק של 200 מיליון משתמשים חודשיים תוך שלושה חודשים בלבד. גם Anthropic מושכת יותר לקוחות עסקיים נהנית מתדמית יציבה וזהירה יותר ומצטיירת כמתחרה אמינה גם אם מספר המשתמשים שלה נמוך בהרבה מב-Chat GPT. כיום גם דווח כי החברה שוקלת גם הנפקת ענק לפי שווי של 300 מיליארד דולר. 

גם שאר המתחרות של OpenAI כבר אינן שחקניות שוליות, אלא גורמים שמעצבים את שוק הבינה המלאכותית ואף דוחקות את החברה לעמדת מגננה.