שבוע המסחר נסגר בעליות: מניית אלרון זינקה 45%, בזק ובזן רשמו ירידות
עליות השערים התחזקו בסיום יום המסחר בת"א, זאת במקביל לעליות שערים נאות שנרשמות כעת בבורסות אירופה (הדקס עולה 1.65%) למרות שבוול סטריט נסחרו החוזים בירידות שהלכו והתחזקו (ירידות של עד 0.7%). מדד היתר-50 בלט היום בעלייה של 7.47%, חלק ניכר מזינוק זה מגיע ממניית אלרון שעלתה היום ב-45% (ומשקלה במדד מעט מעל 4%).
מחר לא יתקיים מסחר בת"א (ט' באב)
מחזור המסחר היה גבוה מאוד והסתכם ב-2.97 מיליארד שקלים, 950 מיליון מתוכו כבר בפקיעה. מניית טבע ריכזה את המחזור הגבוה בבורסה - 258 מיליון שקלים. מניית הפועלים מעט אחריה עם מחזור של 228 מליון שקלים.
בסיכום שבועי: מדד המעו"ף רשם השבוע עלייה של 3.83%, מדד ת"א-75 רשם עלייה של 3.1%, מדד הבנקים עלה 2.77% ומדד הנדל"ן-15 עלה 3.14%. מדד היתר-50 בלט השבוע בזינוק של 3.87%.
טלטלה הבוקר בבורסות בסין: המדד בשנחאי צלל 7.7% במסחר התוך יומי במהלך של מימוש רווחים אגרסיבי
המסחר באסיה נסגר בירידות שערים. כאמור, לקראת הסגירה צנחה הבורסה בסין במהלך של מימוש רווחים אגריסיבי. "הבורסה התרסקה בגלל חשש שהממשל בסין יפעל לקירור השווקים", כך אומר מנהל קרנות בכיר בראיון למארקטווץ'.
דקות של לחץ בפקיעה: "הצניחה בשנחאי ובחוזים העתידיים הורגשה"
הפקיעה הייתה יחסית שקטה, למרות שהצניחה בשנחאי ובחוזים העתידיים הורגשה", כך אומר בשיחה עם Bizportal זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון. "הייתה תחושה באותם הרגעים כאילו הפקיעה מוחזקת ב-940 כאשר החוזה עומד על 933-934 נקודות. טרם הפקיעה החוזה על המדד ירד מ-940 הנקודות לכיוון ה-930, אך מיד נכנסו סלי קניות במניות שהעלו בחזרה את המדד למעלה".
מניות במרכז
אלווריון סגרה בירידות על רקע פרסום הדו"ות החברה ובעיקר על רקע ההודעה כי צבירה פרידמן, מנכ"ל ונשיא החברה, ביקש לסיים את תפקידו.
מניית טבע המשיכה במגמה החיובית לאחר שזינקה אתמול בניו-יורק ביותר מ-4% לשיא חדש בעקבות הדוחות החזקים ושיחת הועידה שקיימה הנהלת החברה. המניה חוזרת עם פער חיובי של 1.4%.
מניית אלרון זינקה בשיעור של 45%. החברה דיווחה אמש כי RDC, חברת הבת של קבוצת מדינגו (Medingo Ltd), קבוצה אשר מוחזקת בשיעור של 92% על ידי אלרון, קיבלה אישור לא רשמי של מנהל התרופות האמריקני (FDA) לשיווק בבתוך תחומי ארה"ב מערכת החדשה, מערכת הפועלת כמשאבה הזעירה להעברת אינסולין לגוף.
מניית נייס זינקה ב-5% לאחר שפרסמה היו םדו"חות לרבעון השני. הכנסות החברה (non-GAAP) ברבעון השני של 2009 הגיעו ל-140.5 מיליון דולר, 9.6% פחות מההכנסות בסך 155.3 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2008 ו-0.9% יותר מ-139.2 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".