אחד העם סגרה במגמה מעורבת: עליות חדות בטבע, כיל, אפריקה ומכתשים אגן

אקספרט פיננסים: "על השוק פועלים כוחות מנוגדים, הצפי הוא שהפקיעה תהיה בין 940 ל-950". המחזור הסתכם בכ-2.14 מיליארד שקלים. ביונדווקס זינקה 35%
קובי ישעיהו |

עוד יום תנודתי עבר על הבורסה בת"א, שהצליחה לסגור אותו בצד הירוק בעיקר תודות לעליות חדות למדי במספר מניות מובילות. לקראת הסיום דווקא עברו המדדים להיסחר בירידות שערים, זאת לאחר שפתחו את יום המסחר בעליות שערים חדות.

ברקע לשינוי האווירה באחד העם לקראת הסיום, המדדים בבורסות באירופה שינו כיוון ונסחרו בירידות שערים של 0.6%. בהתאם, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרו אף הם בירידות.

לבסוף הצליח מדד ת"א 25 לסגור את היום בעליה של 0.25% ל-942 נקודות ומדד ת"א 75 נסוג ב-0.12%. המחזור הסתכם בכ-2.14 מיליארד שקלים.

יוסי פרניק, מנהל מסחר באיי.בי.איי טרייד, ציין הבוקר כי "עם פתיחתה של עונת הדוחות בארץ יש לשים לב שלצד הסימנים האופטימיים, שורת הרווח של חברות רבות תיפגע בגלל מדדי המחירים הגבוהים שהיו ושעשויים להמשיך גם ברבעון הבא וזאת מכיוון שבארץ החוב של חברות רבות צמוד למדד. למעשה להוציא את הבנקים שנהנים מהמצב רוב הסקטורים יפגעו מזה בדגש על חברות הנדל"ן שפועלות במינופים גבוהים".

צריך לזכור כי המסחר הושפע היום, אם כי במידה מועטה, גם מפעולות של שחקני מעו"ף לקראת פקיעת האופציות מחר (ביום חמישי הבורסה תהיה סגורה לרגל תשעה באב).

"אם לא יהיו ירידות חדות בארה"ב, הצפי הוא שהפקיעה תהיה בין 940 ל 950 נקודות. ישנם כרגע כוחות מנוגדים שפועלים בשוק ומביאים לשיווי המשקל הנוכחי. במידה ויהיו עליות משמעותיות בארה"ב, הפקיעה יכולה להיות אף מעל ה-950 נקודות." כך נמסר מקבוצת 'אקספרט פיננסים'.

הריבית נותרה ללא שינוי, כצפוי

נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, החליט אתמול לאחר סיום המסחר בבורסה, כצפוי, להשאיר את הריבית לחודש אוגוסט ללא שינוי. בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה להותיר את ריבית אוגוסט ללא שינוי תוך המשך הרכישות בשוק המט"ח, יחד עם ההחלטה לסיים את תוכנית רכישות האג"ח הממשלתיות, תורמות לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם השלכות המשבר הכלכלי העולמי.

הקטר באסיה פשוט לא עוצר: 11 ימי עליות רצופים

המסחר בבורסות המובילות של אסיה נחתם בעליות שערים ובכך השלים מדד ה-MSCI לא פחות מ-11 ימים רצופים של עליות, הרצף הארוך מאז ינואר 2004. ברקע למגמה החיובית עמדה שורת העלאות המלצה לסקטורים הבנקאות והפלדה.

מניות במרכז

מניית טבע רשמה בסיום עליה חדה. ענקית התרופות הישראלית דיווחה הבוקר (ג') על תוצאות חזקות לרבעון השני של השנה. בשורה התחתונה דיווחה החברה על גידול של 25% ברווח הנקי (Non-Gaap ) ל-742 מיליון דולר ברבעון השני, 83 סנט למניה.

במהלך שיחת הועידה שקיימה ההנהלה אמר שלמה ינאי כי "בגלל חוסר ודאות בנוגע לאישורי ה-FDA שנקבל בהמשך השנה אנחנו מעדיפים להיות שמרניים. אנחנו חוזרים על תחזית לפיה החצי השני של 2009 יהיה חזק יותר מהחצי הראשון, עם שיפור בהכנסות והרווח למניה. הרווח למניה צפוי להיות 3.20-3.40 דולר, בהתאם לתחזית הקודמת שסיפקנו. לגבי 2010 אנו מרגישים יותר בנוח לומר כי אנו מעריכים שהרווח למניה ב-2010 יגדל לפחות ב-35%". כלומר, הרווח למניה ב-2010 צפויה לעמוד על 4.50-4.60 דולר למניה.

מניית כיל המשיכה לרוץ קדימה וגם אפריקה לא עוצרת. שבוע לאחר שבתקשורת הרוסית נפוצו ידיעות כי אפי פיתוח, זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, ותאגיד סיני מתכננים להקים רשתות מזון במוסקבה בהשקעה כוללת של 700 מיליון דולר, פרטים חדשים נחשפו אמש באתר חדשות סיני.

עליות חדות נרשמו גם במניות מכתשים אגן, אמות, אלרון, אודיוקודס, פריורטק, מנרב, דיגל, קרדן אן.וי ויואל.

רשת הקמעונאות הישראלית, חברת שופרסל, הנמצאת בשליטת קבוצת אי.די.בי, דיווחה הבוקר (ג') על תוצאותיה לרבעון השני של השנה. בשורה העליונה דיווחה הרשת על הכנסות של כ-2.78 מיליארד שקל, יציבות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי היה 4.8% מהמכירות והסתכם בכ-133 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 159 מיליון שקל, 5.7% מהמכירות, ברבעון המקביל.

מניית אפליקיור רשמה עליה חדה. משה בסול, יו"ר החברה, אמר בפגישה עם Bizportal: "אחרי שחתמנו עם כ-20 ספקי הוסטינג בארה"ב, אנו מצפים בחודשים הקרובים לקפיצת מדרגה שתוביל אותנו לאלפי לקוחות ומעבר לרווחיות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".