פריזמה מדווחת על גידול של 475% בהכנסות ל-160 מ' ש'

בהשוואה להיקף הנכסים ב-2005 תחת השם א. סולומון. עד סוף 2007 צופה החברה כי היקף הנכסים המנוהלים על ידה יסתכם ב-48 מיליארד שקלים וה-EBITDA יעלה על 100 מליון שקלים, עם השלמת רכישות קופות גמל וקרנות השתלמות מבנק לאומי ובנק הפועלים
עפרה ברון |

קבוצת פריזמה, מפרסמת היום (א') את תוצאותיה הכספיות לשנת 2006, שנת הקמתה. למרות הרבעון השלישי החלש לבית ההשקעות, כתוצאה מיציאה של כ-5 מיליארד שקל מקרנות פ.ק.ן ל-11 מיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי, הכנסות החברה בשנת 2006 זינקו בכ-475% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ונרשם גידול של כ-60% בהיקף הנכסים המנוהלים של בית ההשקעות בהשוואה לשנת 2005.

הכנסות החברה בשנת 2006 הסתכמו ב-160.4 מליון שקלים לעומת הכנסות של 27.9 מליון שקלים אשתקד (תחת השם "א. סולומון השקעות"). ה-EBITDA של החברה הסתכמה בשנת 2006 ב-39.6 מליון שקלים לעומת 8.1 מליון שקלים אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-1.6 מליון שקלים לעומת 7.3 מליון שקלים אשתקד. הקיטון ברווח נובע כתוצאה מהפחתה חשבונאית של כ-7.8 מליון שקלים והשפעת המס בגינה בסך 3 מליון שקלים.

כיום פריזמה, בבעלות קרן מרקסטון, מנהלת נכסים בהיקף של 36 מיליארד שקלים, לעומת 22.5 מיליארד שקלים נכון ל-31.12.06, גידול של כ-60%. עד סוף 2007 צופה החברה כי היקף הנכסים המנוהלים על ידה יסתכם ב-48 מיליארד שקלים וה-EBITDA יעלה על 100 מליון שקלים, עם השלמת רכישות קופות גמל וקרנות השתלמות מבנק לאומי (לאומי גמל) ובנק הפועלים.

מהחברה נמסר כי שורת הרווח הנקי ב-2006 הושפעה, מעבר לעלויות הכרוכות בבניית הארגון לקראת קליטת נכסים, גם מהפחתה חשבונאית בגין מותג ותיק קיים של פקן בהיקף של כ-7.8 מליון שקלים.

דב קוטלר, מנכ"ל קבוצת פריזמה אמר היום: "לאחר שנה בה הנחנו תשתיות, בנינו צוות מוביל והתמודדנו עם שינויים מהותיים בתעשייה, אנו עולים בשנת 2007 על מסלול האצה של צמיחה ורווחיות. שנת 2006 הייתה שנת מעבר לתעשייה, שהשלכותיה נראות במיוחד בתוצאות פריזמה אשר הייתה בעיצומו של שלב ההקמה". קוטלר הוסיף, "העיכוב בהשלמת העסקאות והפדיונות שנזקפו בתקופת המעבר בין פקן הישנה לביסוס פריזמה קרנות נאמנות, יצרו מומנטום שלילי שהתעצם במהלך שנת 2006, עד שראינו מעבר מפדיונות לגיוסים בקרנות פקן שנרכשו."

קוטלר הדגיש כי "עם זאת, 2007 הינה שנת עליה על מסלול האצה של צמיחה ורווחיות. התחזית שאנו מספקים היום לראשונה בהחלט מלמדת על בטחון מלא ביכולת של הצוות המוביל שלנו לנהל את הנכסים בצורה מיטבית לטובת ציבור הלקוחות ולטובת שיפור מתמיד בביצועינו העסקיים".

קוטלר הוסיף כי "במקביל להתמודדות עם אתגרי פקן, אתגרי ההקמה והנחת התשתיות, שימרנו את מעמדנו המוביל בתחום קופות הגמל תוך כדי שילוש קצב הגיוס בתבור, חרמון ועצמון. כמו כן, המשכנו להיות השחקן המוביל בתחום עשיית השוק - תחום שיילך ויתפתח לאור תקנות הרשות בנוגע לסחירות מניות החברות הציבוריות. נכנסנו ברגל ימין לתחום תעודות הסל עם מוצרים מהשורה המובילה בעולם (על בסיס מדדי MSCI), והשקנו שיתופי פעולה מובילים עם גופי דגל בתעשיית הכסף העולמית (גולדמן זקס, קפיטל, UBS וקרדיט סויס)."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.