מנכ"ל BYD, וואנג צ'ואנפו; קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל BYD, וואנג צ'ואנפו; קרדיט: רשתות חברתיות

"הרכבים החשמליים הסיניים מובילים על השוק ב-5 שנים"

"פרוטקציוניזם לא עובד כשמדובר במוצרים טובים", אמר מנכ"ל BYD וואנג צ'ואנפו על רקע הטלת המכסים של האיחוד האירופי ושל ארה"ב; בינתיים BYD ממשיכה לצמוח בשוק המקומי, אבל האם היא תצליח להמשיך לצמוח גם מחוצה לו?

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

סין מקדימה את המתחרים בתעשיית הרכב החשמלי ב-3-5 שנים, כך טוען מנכ"ל BYD, וואנג צ'ואנפו. לדבריו, העליונות הסינית באה לידי ביטוי במוצרים, בטכנולוגיה ובשרשרת האספקה של התחום. וואנג אמר את הדברים בראיון לטלוויזיה הממלכתית של סין, בעקבות כנס בהשתתפות נשיא המדינה שי ג'ינפינג ובכירי התעשייה המקומית.


הכנס, שנערך השבוע, כלל דמויות מפתח מהסקטור הטכנולוגי, כאשר וואנג היה בין הדוברים המרכזיים. דבריו מצטרפים לעלייה החדה של תעשיית הרכב הסינית, אשר עקפה את יפן ב-2023 והפכה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם.


יתרון לא הוגן

הרכבים החשמליים הסיניים משתלטים על העולם ולוקחים נתח שוק משחקניות ענק כמו טסלה. אחתה סיבות העיקריות להצלחה של החברות הסיניות היא שהן מקבלות סובסידיות מהממש הסיני שמאפשר להן להוזיל את המחירים. כך בעוד טסלה מתקשה להוריד את מחירי הרכבים שלה מתחת לטווח של 20-25 אלף דולר, החברות הסיניות מוכרות רכבים בפחות מ-20 אלף דולר. 


דבריו של מנכ"ל BYD נשמעים על רקע ההתמודדות של חברות הרכב המקומיות עם מכסי ייבוא מצד ארה"ב והאיחוד האירופי, שלאחרונה הודיע על הטלת מכסים של 17% על רכבי BYD החשמליים, צעד שנועד להגן על התעשייה המקומית באירופה. וואנג התייחס לכך בראיון נוסף שפורסם ברשתות החברתיות הסיניות, ואמר כי "פרוטקציוניזם לא עובד כשמדובר במוצרים טובים". הוא הדגיש כי תמיכת הצרכנים היא זו שמניעה את BYD להתגבר על האתגרים השונים ולהמשיך להוביל את התחום.


BYD ממשיכה להתחזק

בינתיים, בתוך כך, BYD מתמודדת עם גל תלונות מצד לקוחות בסין, לאחר שהחברה הודיעה כי תציע תכונות נהיגה אוטונומית ללא תשלום ברוב דגמיה החדשים. הצעד גרם לרבים מהלקוחות הקיימים לחוש כי שילמו מחיר גבוה מדי על הרכב שרכשו קודם לכן.


BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם. מנגד, המתחרה הגדולה, טסלה, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.


BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 22/02/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
    סיניות וטסלה הן 2 קצוות.
  • אתה טועה בגדול. עשה בדיקה נוספת. (ל"ת)
    אנונימי 23/02/2025 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    20 אלף דולר !!! 19/02/2025 04:51
    הגב לתגובה זו
    טרוף מוחלט
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


ג'ובי מונית מעופפת (X)ג'ובי מונית מעופפת (X)

טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר

תוכנית ניסוי חדשה של הממשל האמריקאי מאפשרת לחברות להתחיל בהפעלה מסחרית מוגבלת עוד לפני קבלת אישורים סופיים; היצרניות מתכננות להשיק שירותי מוניות אוויר כבר ב-2026



עמית בר |

שוק הרכב המעופף מקבל דחיפה פוליטית וכלכלית משמעותית: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על תוכנית ניסוי לאומית בתחום ה-eVTOL,  רבים מעופפים שהם למעשהמטוסים חשמליים קטנים שממריאים ונוחתים אנכית כמו מסוקים, המיועדים לשמש כמוניות אוויר בערים. בעקבות ההכרזה, מניות ג'ובי אוויאיישן Joby Aviation 2.34%  וארצ'ר אוויאיישן Joby Aviation 2.34%   היו במגמה חיובית בימים האחרונים

קיצור דרך רגולטורי משמעותי

התוכנית החדשה מהווה שינוי דרמטי בגישה הרגולטורית האמריקאית. בדרך כלל, אישור כלי טיס חדש על ידי רשות התעופה הפדרלית (FAA) אורך בין 5 ל-10 שנים. כעת, טראמפ חתם על צו נשיאותי המאפשר לחברות מובילות בתחום להתחיל בהפעלת טיסות ניסיון מסחריות במספר ערים נבחרות, במקביל להמשך תהליך האישור הרגולטורי המלא.

המשמעות: במקום להמתין שנים ארוכות לאישור סופי, החברות יוכלו כבר בשנתיים הקרובות להתחיל להטיס נוסעים בתשלום במסלולים מוגבלים, לצבור ניסיון תפעולי ולהוכיח את הטכנולוגיה בפועל.

"רגע מכונן" לתעשייה

בג'ובי הגדירו את המהלך כ"צעד קריטי לקראת השקת שירות מסחרי רחב היקף", ואילו בארצ'ר כינו את התוכנית "רגע מכונן עבור התעשייה והמדינה". שתי החברות מתכננות להתחיל בהפעלת שירותי מוניות אוויר בארה"ב בשנת 2026, לאחר ניסויים ראשונים בחו"ל שיתקיימו כבר השנה.

חשוב לציין: שתי החברות עדיין לא מרוויחות כסף ואין להן הכנסות משמעותיות. עם זאת, אנליסטים בוול סטריט מעריכים שעד 2030 כל אחת מהן תוכל להגיע להכנסות שנתיות של מיליארד דולר.