BYD  חדש
צילום: יצרן

לקראת מלחמת מחירים חדשה? ההודעה של BYD שמפילה את המתחרות

מניות יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות Xpeng וג'ילי נופלות הבוקר בהונג קונג לאחר שהמתחרה BYD הודיעה כי תציע תכונות נהיגה חכמה בחינם כמעט בכל הדגמים שלה, במה שעשוי לפתוח מלחמת מחירים חדשה בשוק הסיני התחרותי

איתן גרסטנפלד | (1)

מניות יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות Xpeng Xpeng Motors -1.04%   וג'ילי GEELY AUTO. HLDGS HD-,02 0%  נופלות הבוקר לאחר שהמתחרה BYD הודיעה כי תציע תכונות נהיגה חכמה בחינם כמעט בכל הדגמים שלה. 


BYD תציע ללקוחותיה מערכת עזר לנהג (ADAS)ב-21 דגמים, ללא עלות נוספת. עד כה, הציעה BYD תכונות מעין אלו, המאפשרות למכוניות לנווט בתנועה אוטונומית בכבישים מהירים תחת פיקוח של נהג אנושי, רק בדגמים שמחירם עלה על 30,000 דולר. כעת, המהלך של BYD צפוי לפגוע ביריבות ועשוי לפתוח מלחמת מחירים חדשה בשוק הרכבים החשמליים הסינים התחרותי גם ככה. 


Leapmotor, השותפה הסינית של Stellantis, הייתה יצרנית הרכב הסינית הראשונה להגיב למהלך, והשיקה רכב חדש עם טכנולוגיית נהיגה חכמה במחיר של מתחת ל-150,000 יואן (כ-20 אלף דולר). ריצ'רד יו, יו"ר יחידת פתרונות המכוניות החכמים של Huawei, שפועלת להפוך לספקית מובילה של טכנולוגיית מכוניות חכמות בסין, כתב הבוקר בחשבון ב-Weibo האישי שלו כי "בכל הנוגע לנהיגה חכמה, שילוב תכונות שימושיות שונה לחלוטין מזה שהוא בטוח ויעיל", אך לא הזכיר את BYD. 


סין, שוק הרכב הגדול בעולם, נמצאת בשלוש השנים האחרונות במלחמת מחירים אכזרית שאילצה יצרניות רכב זרות לארגן מחדש את פעילותן והביא סטארט-אפים קטנים יותר לסגת. BYD הייתה המניע העיקרי של הטרנד עם הנחות בלתי פוסקות על המכוניות שלה, כולל אלה בסדרת הדגמים הנמכרים ביותר של Dynasty ו-Ocean, והשחרור שלה של גרסאות חדשות במהירות רבה יותר מהירה ביס למותגים מעבר לים.


BYD לאן?

BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם. מנגד, המתחרה הגדולה, טסלה, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.


האנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.

קיראו עוד ב"גלובל"


BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.


צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 11/02/2025 09:14
    הגב לתגובה זו
    כולם ימשיכו לשדוד את הישראלי הפראייר
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


צילום: Huy Phan, Pexelsצילום: Huy Phan, Pexels

אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי

נתוני 2025 חושפים תמונה קשה, והמאבק מתנהל בכמה חזיתות - החל בסיוע ממשלתי ישיר ועד טכנולוגיות אגריטק חדשניות, וכמובן גם בינה מלאכותית

ענת גלעד |

כאשר אנחנו שומעים את המושג "רעב", רבים מדמיינים תמונות קשות ממדינות עולם שלישי רחוקות. אך המציאות מורכבת הרבה יותר. בעולמנו השבע לכאורה, מתחולל "רעב שקט" - משבר גלובלי של אי-ביטחון תזונתי הפוגע במיליארדי בני אדם, ונוכח גם במדינות מפותחות כמו ישראל. זהו אתגר שאינו נראה תמיד בעין, אך גובה מחיר אנושי כבד בבריאות, בחינוך ובעתיד.

על פי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), ביטחון תזונתי (Food Security) אינו רק היכולת למלא את הבטן. הוא מתקיים כאשר לכל האנשים, בכל עת, יש גישה פיזית, חברתית וכלכלית למזון מספק, בטוח ומזין, העונה על הצרכים התזונתיים שלהם ועל העדפות המזון שלהם לחיים פעילים ובריאים. 

היעדר ביטחון כזה - כלומר, אי-ביטחון תזונתי - הוא מצב שבו לאנשים אין גישה כזו באופן קבוע. זהו "הרעב הנסתר", שאינו תמיד נראה לעין כרעב המוני, אך מחלחל עמוק לתוך החברה ופוגע במערכת החיסון, בהתפתחות הקוגניטיבית ובירידה בתוחלת החיים.

תמונת מצב גלובלית: מספרים וכסף

העולם ניצב כיום בפני אחד האתגרים הגדולים ביותר שלו, והנתונים מדאיגים. בשנת 2024, כ-673 מיליון בני אדם ברחבי העולם חוו רעב כרוני. כ-295 מיליון איש ב-53 מדינות נמצאים במצב של חוסר ביטחון תזונתי חריף (מצב חירום). מספר האנשים העומדים בפני רעב קיצוני ומוות כמעט שולש מאז 2016.

כ-1.7 מיליארד בני אדם חיים כיום באזורים שבהם הידרדרות הקרקע מחסלת את תפוקת היבולים עקב שינויי אקלים ופעילות אנושית.

עד שנת 2050, אוכלוסיית העולם צפויה לגדול בכ-40%, ולהגיע לכמעט 10 מיליארד בני אדם. במקביל, צריכת המזון צפויה לזנק בכ-70%. בעוד שהביקוש עולה, ההיצע נמצא בסיכון: כ-13% מהאדמות הראויות לעיבוד צפויות להיעלם עקב שינויי אקלים, מדבור ועיור. נוצר "פער מזון" עצום, שאותו ניתן יהיה לסגור רק באמצעות הגדלה דרמטית של יעילות הייצור ושינוי הרגלי הצריכה הגלובליים. למרבה הצער, הפגיעה בילדים היא הקשה ביותר: נתונים עדכניים מראים כי אחד מכל חמישה ילדים מתחת לגיל 5 ברחבי העולם סובל מעיכוב בגדילה, כתוצאה ישירה מתת-תזונה וחוסר-ביטחון תזונתי כרוני.